MG má obrovský potenciál
MG má obrovský potenciál. Na český a slovenský trh vstoupila britská značka MG vlastněná čínským automobilovým gigantem SAIC Motor.
S Kamilem Šilhavým, generálním ředitelem společnosti M Motors CZ, importéra této značky, jsme hovořili o tom, proč ji na naše trhy přivedli, jaká byla jednání s Číňany a kam se na našem trhu chtějí zařadit.
MG má obrovský potenciál. Kdy padlo rozhodnutí přivést značku MG do Česka a na Slovensko?
Čínský automobilový průmysl sledujeme už skoro 10 let. Když jsme zjistili, že značka MG vstoupila na vybrané západoevropské trhy, začali jsme se o to víc zajímat. Auta jsme si vyzkoušeli a hodně se nám líbila. A to jak po stránce celkové kvality, tak i jízdy. Samotná jednání začala zhruba před dvěma roky. V únoru letošního roku jsme se pak definitivně domluvili a rozjeli přípravu zahájení prodeje na českém trhu. Současně byla v Budapešti otevřena centrála MG pro střední a východní Evropu. Oficiálně byly prodeje MG zahájeny od 1. července 2022.
Jaká byla jednání s Číňany. Ví se o nich, že jsou hodně specifičtí.
Máme letité zkušenosti z jednání s partnery z Japonska a Koreje, ale s čínským partnerem to bylo ještě o něčem jiném. Domluva nebyla úplně jednoduchá, na druhou stranu ale byla maximálně efektivní a věcná.
V čem byla ta jednání složitá?
Museli jsme doložit řadu věcí a přesvědčit je o našich schopnostech, že to dokážeme. Museli jsme si také vyjasnit některé záležitosti ohledně logistiky a celní problematiky. Jeden příklad za všechny. Náš čínský partner považuje auto vyložené v přístavu za prodané. Museli jsme proto vysvětlit, že v Evropě to takto nefunguje. Že u nás se musí auto celně odbavit, přepravit, připravit na prodej a za prodané se dá považovat až po podepsání smlouvy, a to nemluvíme o souvisejících finančních záležitostech, které také potřebují svůj čas.
Česko i Slovensko jsou silně konkurenční prostředí, do kterého jste přivedli další značku. Už teď jich máte ve skupině Autobinck (vlastník M Motors CZ – pozn. redakce) více než kdokoliv jiný. Proč?
Vedly nás k tomu dva hlavní důvody. Ještě tak před pěti lety nemělo vůbec cenu dovážet čínská auta do Evropy. Nebyla na to dostatečně kvalitní. Jenže v případě značky MG to už neplatí, protože to už jsou auta evropského střihu.
Druhý důvod souvisí s jistým útlumem zájmu značky Mitsubishi o Evropu, který nastal před dvěma roky. Nechtěli jsme přijít o naše dlouhodobé partnery, kteří prodávali tuto japonskou značku dlouhá léta. Proto jsme hledali vhodný doplněk či náhradu. Koneckonců sami Číňané vycítili svou šanci a na Evropu se zaměřili. Protože jestli se jim podaří uspět na nejnáročnějším trhu, bude to pro ně velká prestiž, která jim jistě umožní otevřít dveře třeba i na severoamerický či latinskoamerický trh.
A do třetice, není dobré být v něčem první? (říká s úsměvem)
Ano, to dává smysl. Ale jak chcete přesvědčit zmlsaného českého zákazníka, aby si koupil auto z Číny? Vždyť tato země je synonymem laciného a nepříliš kvalitního zboží. Navíc značku MG zná jen pár pamětníků.
Začnu odzadu. Značka MG neboli Morris Garages je tradiční britská značka s téměř stoletou historií. Mateřskou společností MG je SAIC Motor (Shanghai Automobile Industry Corporation – pozn. redakce), což je sedmá největší automobilka na světě a současně největší automobilový koncern v Číně s ročními prodeji přes sedm milionů vozů celosvětově. Přece jenom je daleko snazší tady prodávat tuto „čínskou“ značku než třeba BYD, kterou patrně nikdo nezná, byť se rovněž jedná o významného výrobce patřícího do top 10 z hlediska celkového objemu výroby.
Dobře, to ale ještě není záruka kvality a technické vyspělosti.
Vozidla MG jsou vyvíjena v Londýně a v Šanghaji speciálně pro potřeby evropského trhu. Pouze je vyrábí SAIC Motor v Číně, který už ale léta dělá auta i pro koncern Volkswagen. Takže zkušeností s kvalitní výrobou mají dost.
Kam se chcete na našem trhu se značkou MG dostat?
Rádi bychom byli na úrovni značky Mitsubishi, která si v Evropě i v Česku držela dlouhodobě asi jednoprocentní podíl na trhu. Do budoucna ale máme ambicióznější plány, chtěli bychom se přiblížit korejským značkám.
Se dvěma modelovými řadami to ale nepůjde.
Samozřejmě že ne. Na rozjezd jsme zvolili modely, u nichž jsme předpokládali největší potenciál, což je případ hlavně modelu ZS. EHS bude mít větší šanci až s klasickým spalovacím motorem. Plug-in hybrid tvoří zatím jen marginální prodeje. Ale již příští rok plánujeme modelovou ofenzivu. Vedle již jmenovaného HS s benzinovým motorem uvedeme na trh unikátní elektrické kombi MG5, dále modely ZS EV, elektrický crossover MG4 a rádi bychom zde viděli i Marvel R. Jenže po něm je v západní Evropě obrovská poptávka a kapacita výroby má své meze, takže uvidíme, zda se podaří tento model uvést i na trzích střední Evropy.
Vraťme se ale k tomu, jak chcete přesvědčit konzervativního českého zákazníka. Jaký je hlavní prodejní argument?
Vedle toho, že auto vypadá dobře, je to především skvělý poměr ceny, výbavy a celkové kvality. Zapomenout nesmíme ani na sedmiletou záruku.
Kolik aut jste zatím prodali a jaké máte cíle?
Od červencového zahájení prodeje jsme v obou zemích podepsali přes 450 zákaznických smluv (do poloviny září, kdy vznikl tento rozhovor – pozn. redakce). A to se Slovensko ještě naplno nerozjelo. A co se týká našich cílů, ty už jsem naznačil. Je to kolem jednoho procenta trhu, v řeči absolutních čísel cca 2000 aut u nás a 700 na Slovensku.
Máte na to dost partnerů?
Vozy prodáváme a servisujeme výhradně v naší dealerské síti, která dnes čítá 19 míst v ČR a sedm na Slovensku. Ale do budoucna pochopitelně počítáme s dalším rozšiřováním, optimálně bychom to viděli na 30 dealerů v Česku a 15 na Slovensku.
Jaké jsou čekací lhůty na nové vozy?
Stejně jako ostatní asijské vozy se i MG prodávají s pevně danými konfiguracemi výbav. Proto si můžeme dovolit dopředu nakonfigurovat skladové vozy. Naší snahou je mít dvouměsíční skladové zásoby, aby lidé nečekali příliš dlouho jako na evropské značky. Pokud by si člověk zadal vozidlo do výroby, což se stává výjimečně, počkal by si asi pět měsíců. Co to ale v dnešní době je, že?
A jak je to s náhradními díly? Kde máte hlavní sklad?
Pro Česko a Slovensko se sklad s díly nachází v Brně, pro celou Evropu v Nizozemsku. A když je potřeba, dokážou Číňané poslat díly klidně i leteckým kontejnerem – reakce jsou velmi rychlé a dodávky pružné.