Motorismus

Největší nemocnice pořídila dvě elektrické dodávky

Všeobecná fakultní nemocnice v Praze si v rámci obnovy vozového parku pořídila dva Volkswageny eCrafter. Ty využívá pro zásobování více než čtyřiceti svých klinik, z nichž velká část je v centru Prahy.

Všeobecná fakultní nemocnice v Praze (VFN) patří mezi největší nemocnice v České republice. A to jak svojí rozlohou, tak i počtem zaměstnanců, množstvím klinik či celkovým obratem. Její vozový park čítá skoro 60 vozidel včetně sanitek. Jak nám prozradil Jiří Pala, technicko-provozní náměstek, průměrné stáří vozidel je 14 let. Kvůli zvyšujícím se nákladům na servis, ale i obecně velkou zastaralost se proto ve spolupráci s vedením rozhodl pro velkou modernizaci. A to jak sanitek, tak i hospodářských vozidel.

Nejprve testovali

„Hned od začátku jsme v rámci obnovy počítali s tím, že do flotily zařadíme elektrické dodávky,“ říká Jiří Pala. Než se ale rozhodli pro Volkswagen eCrafter, vyzkoušeli i jiné, v té době dostupné vozy, například Nissan eNV200, nebo Ford Transit Custom PHEV. „Jejich výhodou byly sice kompaktní rozměry, což se do centra města samozřejmě hodí. Nicméně pro naše potřeby měly příliš malé nákladové prostory,“ vysvětluje Jiří Pala, proč se rozhodli pro pořízení eCrafterů. Tahle vozidla podle jeho slov splňovala veškeré požadavky z hlediska dojezdu i velikosti, navíc jim to zapadalo i do strategie sjednocování flotily ze současných pěti značek na dvě. Vedle elektrického Crafteru tak pořídili i několik klasických plus další modely od značky Volkswagen užitkové vozy, jako Transporter a Caddy. „Pro financování jsme využili dotaci z Národního programu Životní prostředí v rámci výzvy NPŽP 11/2019–5.2 – Podpora alternativních způsobů dopravy. Kdy nám Státní fond životního prostředí pokryl formou dotace 40% nákladů na pořízení dvou vozidel a dvou nabíjecích stanic,“ doplňuje Jiří Pala.

Jiří Pala (FOTO: autor)

Pomalé dobíjení stačí

Novou nabíjecí stanici se dvěma konektory dodala společnost Siemens a v provozu je od září ve vnitřním areálu Psychiatrické zahrady. Jedná se o pomalou stanici se střídavým proudem a maximálním výkonem 22 kW. „Pro naše potřeby je plně dostačující, protože oba vozy v průměru denně najezdí kolem 60 km. Obvykle je tak dobíjíme jednou za dva dny většinou přes noc,“ vypočítává Jiří Pala. Zatímco jeden eCrafter slouží pro zásobování klinik (VFN jich má celkem 44 v 38 budovách) medicínskými plyny, druhé zase pro zásobování tzv. dispozic. Přeloženo do běžné mluvy, využívá se třeba na převoz nábytku, různého materiálu, zkrátka co je potřeba. Vedle této nové nabíječky má VFN v hlavním areálu 1. chirurgické kliniky ještě jednu určenou pro své zaměstnance. Nemocnice totiž bude pokračovat v elektrifikaci svého vozového parku, uvažuje o postupném nasazování plug-in hybridů i plně elektrických osobních vozidel.

Vozy se obvykle dobíjejí jednou za dva dny (FOTO: autro)

Ekonomická i ekologická přeprava

Neoddiskutovatelným přínosem elektrických dodávek je jejich ekologický provoz. Jelikož oba eCraftery jezdí především v centru Prahy, pomáhají zde snižovat emise CO2. Plusem je i jejich tichý provoz. Jak ale poznamenává Jiří Pala, technicko-provozní náměstek VFN Praha, zajímavé jsou i z hlediska úspory nákladů: Z prvních zkušeností nám vychází, že mají o víc než polovinu nižší náklady na kilometr než srovnatelné naftové.“ Mají i nižší servisní náklady.

Spokojeni s vozy jsou i řidiči. Oba si chválí hlavně ticho v kabině, ale také příjemnou akceleraci, rychlé topení i snadnou ovladatelnost, protože nemusí řadit. Trochu jim ale vadí, že se eCrafter nerozjede bez zapnutí bezpečnostních pásů. To obtěžuje hlavně při popojíždění v areálech nemocnic a klinik mimo veřejné komunikace. Jak ale říkají, i s tím si umí poradit.

Reálný dojezd vozů je kolem 125 km (FOTO: autor)

Přečtěte si také

Back to top button