Motorismus
Problematické veřejné zakázky zrušeny
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po dohodě s Ministerstvem dopravy zrušilo většinu vyhlášených veřejných zakázek na projekční práce a inženýrskou činnost. Z pohledu Ministerstva dopravy bylo zrušení zakázek nutné primárně s ohledem na to, jak byly dané veřejné zakázky vypsány.
Sporných tendrů spojených s přípravou bylo vyhlášeno 38, z toho k 11. červnu 2012 bylo zrušeno 34 veřejných zakázek (5 rámcových smluv a 29 projekčních prací). Čtyři veřejné zakázky u staveb dálnice D3 a rychlostní silnice R35 byly ponechány v procesu výběrového řízení.
Problémem všech rušených zadávacích řízení je skutečnost, že s vypisováním „balíků“ projektových a inženýrských prací není v České republice žádná zkušenost. Ministerstvo dopravy navíc nebylo ze strany ŘSD o těchto krocích předem informováno a nemělo tak možnost se k dané problematice vyjádřit. Jelikož na sebe projektové a inženýrské práce postupně navazují, není možné bez odsouhlasení předchozího stupně projektové dokumentace a vydání příslušného správního rozhodnutí (územní rozhodnutí, stavební povolení) seriózně pokračovat stupněm následujícím. Řada zrušených veřejných zakázek také obsahovala projekční práce a inženýrskou činnost již od dokumentace k územnímu řízení až po ukončení stavby a to včetně majetkoprávní přípravy.
Před vydáním územního rozhodnutí přitom není pro stát ani pro uchazeče možné objektivně předvídat a nacenit rozsah budoucích prací. Hrozilo tak, že by vysoutěžená cena byla podstatně vyšší, než kdyby byly jednotlivé stupně soutěženy postupně. Rovněž existovalo riziko nepokrytí vysoutěžených prací z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a vzniku závazku na mnoho let dopředu bez potřebné flexibility při zajišťování investorské přípravy. Jako problematické se jevily také vymezené předměty zakázek a požadované kvalifikační předpoklady, které omezovaly okruh možných potenciálních dodavatelů. Seznam zrušených zadávacích řízení naleznete níže.
„Zrušením zadávacích řízení na projekční práce a inženýrskou činnost nedochází v žádném případě k pozastavení přípravy daných staveb. Zadávací dokumentace u těchto staveb bude přepracována a zakázky budou vypsány pro aktuálně potřebné a logické stupně projektové a inženýrské činnosti v otevřeném jednokolovém řízení,“ řekl ministr Pavel Dobeš.
Ministerstvo dopravy se rozhodlo umožnit dokončení čtyř vybraných zadávacích řízení u vysoce prioritních staveb, u nichž je vydáno územní rozhodnutí. Důvodem je zejména fakt, že se jedná o klíčové stavby z hlediska zahájení čerpání nového operačního programu a dopravních potřeb státu. U těchto projektů bude prověřena možnost sloučení některých částí projektových dokumentací, přičemž bude snaha eliminovat výrazná rizika plynoucí z rozsahu předmětu plnění těchto zadávacích řízení před vyhlášením 2. kola a to úpravou návrhové smluvní dokumentace. Jedná se o stavby:
– R35 Opatovice nad Labem – Časy,
– R35 Časy – Ostrov,
– D3 0310/I Úsilné – Hodějovice,
– D3 0310/II Hodějovice – Třebonín.
Seznam zrušených zadávacích řízení k 11. červnu 2012:
· I/33 Jaroměř – obchvat
· R6 Lubenec, obchvat, II. Etapa;
· R6 Nové Strašecí – Řevničov; R6 Řevničov, obchvat, R6 Krupá přeložka
· R3 Třebonín – Kaplice nádraží
· R3 Kaplice nádraží – Nažidla
· I/21 Trštěnice – Drmoul
· I/21 a I/64 MÚK Horní Lomany
· R4 křižovatka II/118 – Milín;
· R7 Chlumčany, zkapacitnění;
· R7 Panenský Týnec, zkapacitnění obchvatu
· D3 0301 Praha – Jílové, 0302 Jílové – Hostěradice, 0303 Hostěradice – Václavice;
· D3 0304 Václavice – Voračice, 0305/I Voračice – Nová Hospoda
· I/12 R1 – Úvaly
· D1 01312 Brno východ – Holubice rozšíření
· D1 01313 Připojení BZP Černovická terasa na D1
· I/45 Bruntál – východní obchvat I. etapa
· R1 511 – Běchovice – D1
· R1 518 Ruzyně – Suchdol
· R1 519 Suchdol – Březiněves
· R1 520 Březiněves – Satalice
· R35 Úlibice – Hořice
· R35 Hořice – Sadová
· R35 Sadová – Plotiště
· R52 5204 Pohořelice – Ivaň ,
· 5206 Perná – st. hranice ČR/Rakousko
· R55 5506 Napajedla – Babice – I. etapa,
· R55 5507 Babice – Staré Město
· R6 Hořesedly přeložka, Hořovičky, obchvat – II. etapa
· Zklidnění severojižní magistrály u Národního muzea v Praze
· Rámcová smlouva na geotechnické průzkumy staveb pozemních komunikace
· Rámcová smlouva na technický dozor investora menších staveb pozemních komunikací
· Expertní posouzení projektové dokumentace všech projektových stupňů expertního posouzení
· Rámcová smlouva na zeměměřické činnosti pro přípravu staveb pozemních komunikací
· Rámcová smlouva na drobné projektové práce pozemních komunikací, včetně výkonu inženýrské činnosti