Motorismus

Propojení aut a domova

Propojení aut a domova. Automobilka Kia představila na veletrhu spotřební elektroniky CES 2024 v Las Vegas modulární nákladní vozy propojené s elektromobily a domy. Automobilka plánuje časem nabídnout kompletní komerční portfolio, včetně softwaru a globálních partnerství.

Kia se dívá do budoucnosti a tvrdí, že elektřina bude v komerční dopravě i s užitkovými vozy. Na CES v Las Vegas představila svůj koncept Connected Home pro obousměrné nabíjení elektromobilů a také koncepční dodávky a moduly. 

Connected Home 

Jedná se o využití přenosu energie z vozidla do domácnosti (V2H) pomocí obousměrné nabíječky o výkonu 11,5 kW, nazvané wallbox Quasar 2. Všechny domácí nabíjecí jednotky jsou 240V úrovně 2, nikoli stejnosměrné. Kia také představila sadu displejů, na kterých se zobrazuje připojený nový elektromobil Kia EV9, který jako první podporuje V2H. Zařízení Quasar 2 začne automaticky nabíjet elektromobil EV9, ale pokud dojde k výpadku proudu, přepne směr tak, aby byla baterie elektromobilu EV9 použita k napájení domácnosti. Kia tak v blízké budoucnosti předpokládá významnější propojení elektromobilů a domácností.

Kia uvedla, že s kapacitou baterie od 76,1 do 99,8 kWh může EV9 potenciálně „udržet spotřebu energie typické domácnosti až několik dní“. Quasar 2 by se pak po opětovném zapnutí dodávky proudu přepnul zpět na nabíjení vozidla. 

Stavebnice 

Kia také představila svou strategii Platform Beyond Vehicle (PBV) neboli platformu za horizontem vozidel, která má zajistit modulární vozidla pro doručování na poslední míli a další využití v městské logistice. A to s potenciálem pro celou planetu. V Las Vegas poskytla pohled na několik prvních produktů PBV určených pro bezemisní doručování. V souvislosti s tím plánuje spustit i zcela novou specializovanou divizi PBV, která bude dohlížet na produkty, integraci softwaru a globální partnerství. To bude zahrnovat globální partnery pro přestavbu (upfit).

Prvním krokem ve výrobě je továrna společnosti Kia specializovaná na PBV, která má zahájit produkci v roce 2025 a postupně by měla vyrábět až 150 000 vozidel ročně. Kia plánuje do roku 2030 celosvětový prodej 1,6 milionu elektromobilů PBV včetně robotických taxi a autonomních vozidel. Začíná s vozem Kia PV5, univerzálním vozidlem podobným dodávce, které je určeno pro jízdu na poslední míli a distribuci. PV5 má bezsloupkové otevírání dveří a nízkou nakládací výšku, což usnadňuje přístup pro náklad i cestující. Její moduly lze přestavět z osobní dodávky na dodávku skříňovou nebo pick-up.

Jednotný podvozek

Řada PV testuje limity „skateboardové platformy“. Způsob konstrukce a provedení těchto vozidel může být největším odklonem od běžných EV a současných vozových parků. Strategie spočívá v použití jediné konstrukce podvozku vozidla, která vyhovuje různým potřebám. Tato vozidla by měla podobné plochy „zóny řidiče“, zatímco nad a za touto zónou by se spojovaly různé účelové karoserie.

Kia uvažuje o výměnných modulech, které by byly propojeny „prostřednictvím hybridní elektromagnetické a mechanické spojovací technologie“ – takže by se stejný podvozek efektivně používal ve dne jako taxi, v noci jako dodávka a o víkendu pro osobní volnočasové účely.

Konstrukce pod PBV je podle společnosti Kia nesvařovaná, ale montovaná, což umožňuje velkou flexibilitu při nastavování. Kia plánuje vyrábět pět fyzicky definovaných verzí PV5: Basic (široké dvojité nákladní dveře), Van (nízká výška), High Cab s vysokou střechou (rozšířená o vzpřímené nakládání a pracovní plochu řidiče), Robotaxi (orientovaná na cestující, ovládaná systémem Motional) a Chassis Cab (pouze podvozek a kabina pro individuální přestavby).

Revoluční změna

Kia rozšířila vizi daleko za PV5 a představila třífázový plán, který „může pomoci změnit prostředí mobility“. Automobilka v něm slibuje více modelů, pokročilý software a služby na míru. Ve druhé fázi se PBV vyvinou v „mobilní platformy založené na umělé inteligenci, které využívají data k interakci s uživateli a pomáhají udržovat vozidla v co nejsoučasnějším stavu“. V rámci druhé fáze plánuje Kia přidat také větší produktovou řadu PV7 a nejmenší PV1, přičemž posledně jmenovaný model PV1 je určen „pro agilní logistiku na krátké vzdálenosti“.

Důležitou součástí zavádění PBV je také software. Kia pomůže zajistit správu vozového parku, monitorování zásob a inteligentní plánování tras, zaměřené na efektivitu, zatímco řešení společnosti pro nabíjení budou zahrnovat rozvrhy a přestávky podle specifikací pro různé potřeby. 

Zdroj
Redakce
Back to top button