IKEA představila největší obchodní dům s distribučním centrem a automatizací
IKEA představila největší obchodní dům s distribučním centrem a automatizací. IKEA v předešlých letech ve svých obchodních domech v rámci Evropy testovala různé technologie související s automatizací logistiky a všechny z nich, které se osvědčily, teď implementovala do svého největšího obchodního domu s distribučním centrem IKEA Soroksár v Budapešti.
Ten prošel rozsáhlou rekonstrukcí. Jeho nejmodernější distribuční centrum teď automatizaci testuje v plném provozu komplexně. Když se vše osvědčí, bude automatizace implementována i do dalších obchodů IKEA po celém světě. O následující rozhovor jsme požádali Petera Tichého, Market Managera obchodního domu IKEA Soroksár.

Mohl byste nejprve stručně představit váš obchodní dům a realizované novinky?
Soroksár je připraven stát se do roku 2026 největším obchodním domem IKEA s distribučním centrem na světě. Náš obchod, který byl otevřen v roce 2017, teď prošel celkovou rekonstrukcí. Během prvních čtyř let provozu jsme totiž zjistili, že jsme dosáhli kapacity objemů, které chceme prodávat a které jsme schopni dodávat. Od nás jsme v rámci fullfilmentu řešili významné množství on-line objednávek pro celé Maďarsko. Dosáhli jsme tedy hranice, která nám neumožňovala dál růst a uspokojovat stoupající počet objednávek. Budovat nové distribuční centrum pro Maďarsko by bylo finančně velmi náročné, rozhodli jsme se proto pro rekonstrukci.
A teď se podívejme na samotnou automatizaci. Co zde a na jaké ploše máte?
Náš obchodní dům má celkem 34000 m2. Zákazníci nakupují na ploše 6000 m2, samotná automatizace je na ploše 4000 m2, další část tvoří regálový sklad, ve kterém řešíme skladování rozměrnějších produktů. Obchodní dům dostal špičkové automatizační nástroje, roboty a digitální nástroje v celkové hodnotě kolem 50 milionů eur. Tato investice zdvojnásobila kapacitu obchodního domu pro odbavování on-line objednávek. Implementován byl například závěsný shuttle systém, který výrazně zvyšuje rychlost vychystávání. Zákazník si objedná zboží, my ho s roboty připravíme a shuttle systém ho musí co nejrychleji přepravit až na druhou část obchodního domu. Dále využíváme dva typy robotů, které pickují, tedy přivážejí zboží k zaměstnancům. Využíváme i roboty, které převážejí vozíky z jedné části haly na druhou. Cílem bylo minimalizovat chození operátorů. Chtěli jsme, aby zboží přicházelo k nim. Lidskou sílu ale stále potřebujeme na skladování a distribuci objemnějších zakázek, balení a párování objednávek. Automatizace také zvyšuje bezpečnost skladování.
Došlo ještě k nějakým změnám?
Před obchodním domem jsme navíc vybudovali dva velké výdejní boxy, což znamená zvýšení komfortu pro zákazníky a současně zvýšení naší kapacity. Navíc jsme změnili systém výdeje – když si zákazník chce u nás vyzvednou objednávku jako na klasickém výdejním místě, nemusí jít přes celý obchod, ale jde přímo do separátního vchodu, kde je výdej zboží. Ke změnám došlo i v samotném obchodním domě, kde byly implementovány moderní technologie. Zákazník si například může promítnou na podlahu koberec, který si vybírá a vidět ho tak na podlaze. Ale to je jen jedna z věcí.

Jaké přínosy uvedené technologie v distribučním centru mají?
Celý systém byl koncipován tak, abychom výrazně zvýšili kapacitu prodejů v rámci roku. Díky automatizaci jsme rychlejší. Předtím byla logistika standardní, tedy přišla objednávka do systému, zaměstnanec dostal pokyn k vyskladnění do čtečky, musel projít celý obchodní dům a najít produkt, následně se produkt musel naložit, předat či ještě předtím balit. Teď máme separátní zónu pro automatizaci. Objednávka přijde do systému, my ji spustíme, roboty ji vychystají k operátorovi, který ho přemístí na místo, kde čeká na další část objednávky. Když je celá objednávka vychystaná, začíná balicí proces. Ušetřili jsme na tom, že člověk nemusí chodit po obchodním domě a hledat zboží. Právě v tomto je obrovský přínos automatizace. Díky tomu jsme schopni uspokojit podstatně více objednávek.
Roboty přivezou zboží přímo k pickerům. Jak dlouho trvalo jejich zaškolení? Přece jen to pro ně byla velká novinka…
Přechod z klasického na automatizované pickování je výrazná změna pro personál. Proces učení stále trvá, protože se někdy stává, že měníme procesy. Od začátku projektu máme jasný plán, jak transformovat obchodní dům i logistiku. Všichni od začátku vědí, co a jak mají dělat. Ale změny jsou součástí logistiky, čemuž se lidé musí přizpůsobit a být průběžně proškoleni. Školení zaměstnanců byla průběžná, trvala zhruba dva a půl měsíce.
Díky automatizaci jste schopni navýšit objednávky o 80 %. Jaký očekáváte, že to bude mít vliv na obrat?
Záleží na tom, o jaké objednávky půjde. Zda budou malé nebo velké. Naším cílem je naplnit požadavky trhu. Nemáme stanoveno číslo, kterého bychom měli dosáhnout. Propočty samozřejmě existují, ale víme, že návratnost investic by měla být velmi rychlá. Naší ambicí je, že vše, co získáme navíc, by se mělo vrátit buď formou lepších cen nebo formou investic do dalších projektů, které ještě více zvýší kapacity, když to bude potřeba. Chceme zdvojnásobit prodej v on-line objednávkách. Aktuálně máme 19% podíl na on-line objednávkách v rámci celého maďarského trhu. Současně ale očekáváme zvýšení prodejů i v obchodním domě, protože si myslíme, že se zákazníci budou častěji vracet.
Můžete popsat, jak v distribučním centru probíhá logistika krok po kroku?
Zboží je k nám přiváženo kamiony, poté operátoři zajistí vykládku zboží na správná místa. Následně systém rozhoduje, kde má být přesně zboží zaskladněno. Nějaké zboží jde přímo na prodejní plochu, dále v samoobslužném skladě máme zhruba tisíc artiklů. Nějaké zboží směřuje do paletového skladu, nějaké do vertikálního výtahového systému, jiné do plně automatizovaného skladu. Druhou část práce tvoří vyskladnění. To probíhá podle objednávek. Některé zakázky jsou vyskladňovány z automatizované, jiné z klasické části skladu. Objednávka se následně spojí a vydá zákazníkovi. Co se týče on-line objednávky, která přijde do systému, tak máme definovaný čas, do kdy ji musíme připravit. Analytik rozhodne o procesu vyskladnění, následně proběhne vyskladnění a spojení objednávky, poté se zboží dostane do zóny, kde čeká na balení. Novinkou je, že nemáme standardizované boxy, abychom nemuseli používat hodně vyplňovacího materiálu, ale využíváme balicí stroj, který podle zadaných artiklů ví, jaký box bude potřeba a předpřipraví ho. Po zabalení putuje objednávka přímo do auta. To platí pro malé objednávky. U objemnějších produktů do funguje podobně. Několik objednávek stohujeme na sebe a když dosáhneme určené výšky, následuje nakládka.
Plánujete v Evropě dál stavět podobná automatizovaná distribuční centra?
U nás jsme automatizaci spustili na konci ledna a vyladili drobnosti, které bylo potřeba. Od března jsme začali vyhodnocovat vše, co funguje a nefunguje. Jde o globální projekt, máme tedy k dispozici velké množství lidí, kteří nám se vším pomáhají a dbají na přesné precizní vyhodnocení, aby vše šlo jednoduše implementovat. Vyhodnocení bude trvat zhruba půl roku. Poté bude definované, které části mohou ostatní obchodní domy implementovat. Kdybychom v rámci vyhodnocení udělali chybu, mohlo by to mít vliv na 450 obchodních domů IKEA v rámci světa. Proto na vše klademe maximální důraz. Dnes vidíme, že u nás implementovaná řešení fungují.
Budete i u vás ještě v budoucnu automatizaci ještě více rozšiřovat?
Řešení, které teď máme, nám postačí na několik let, odhadem na pět až šest let. Když dosáhneme limitů dříve, tak to samozřejmě budeme řešit. Upřímně řečeno: logistika se stále posouvá a věci, které jsme zde implementovali, jsou skvělé, ale víme, že už jsou na trhu jiné a lepší. Jsem si tedy jistý tím, že i u nás budeme automatizaci postupně měnit na základě aktuální situace a možností na trhu.
Řešili jste změny v rámci intralogistiky interně, nebo jste využili externí konzultanty?
Na projektu spolupracovalo několik interních týmů. Globální tým měl za úkol vybrat nejlepší dostupná řešení na trhu, která jsme už někde implementovali, country tým měl za úkol zajistit co nejhladší implementaci, lokální tým měl na starost zajištění procesů a komunikaci se zaměstnanci. Využívali jsme i externí americkou firmu, která s námi spolupracovala dříve na jiných projektech.
Jak automatizace přispívá k udržitelnosti?
Udržitelnost je pro nás velké téma. Využíváme například papírové palety, dbáme na maximální využití kamionů. Díky automatizaci jsme rychlejší a můžeme zkracovat časy doručení zákazníkům. To, že doba vychystání je kratší, je samo o sobě tedy také udržitelnější řešení.
A co doprava? Využíváte vlastní dopravu nebo smluvní dopravce?
IKEA má dvě logistická centra, v Polsku a v Německu. Transport mezi těmito logistickými centry a naším distribučním centrem je zabezpečen externími dopravci. Externí dopravce využíváme i my v rámci expedice k zákazníkům.