Motorismus
Průzkum IBRS: Dvě třetiny podnikatelů vnímají nedostatek kontaktů v cizině za největší překážku vývozu
Více než tři čtvrtiny firem kladou důraz při podpoře exportu na osobní kontakty.
Téměř dvě třetiny podniků mají zájem o spolupráci při exportu s českými krajany, kteří žijí v zahraničí. Nejvíce firem (67,2 %) současně považuje nedostatek ekonomicky zajímavých styků v cizině za nejzásadnější překážku vývozu. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury IBRS, který se zabývá exportními bariérami tuzemských vývozců, jejich potřebami a plány. O dalších výsledcích šetření informuje Jana Bábíková, ředitelka nového proexportního projektu Žijeme v zahraničí.cz.
Podnikatelé sází při exportu na ekonomicky zajímavé kontakty
„Z průzkumu plyne, že 78,9 % firem považuje osobní kontakty za nejpoužívanější nástroj na posílení exportu. Skoro všichni podnikatelé (90,2 %) hledají důležité informace pro podporu vývozu na internetu. Firmy pro tyto účely hojně používají také tisk (39,8 %), zájmová sdružení a asociace (38,5 %) nebo nejrůznější konference (30,5 %),“ přibližuje výsledky průzkumu Jana Bábíková, ředitelka projektu Žijeme v zahraničí.cz.
Nedostatek kontaktů je pro firmy největší exportní bariérou
Průzkum agentury IBRS dále upozornil na nejčastější exportní bariéry, kterým musí čeští podnikatelé čelit při vstupu na zahraniční trhy. Šetření ukazuje, že podniky (67,2 %) považují za nejčastější překážku nedostatek lokálních kontaktů v cizině, které jsou dobře obeznámeny se specifiky trhů v jednotlivých zemích. „Neznalost jazyka u netradičních destinací vnímá jako komplikaci 52,9 % firem. Téměř polovina dotázaných (48,2 %) společností přiznává, že nezná potenciál trhu v dané zemi, nedokážou plně prověřit exportní příležitosti a zodpovědět si otázku, zda by se jim vstup na trh dané země skutečně vyplatil,“ říká ředitelka projektu Žijeme v zahraničí.cz Jana Bábíková. „Věřím, že projekt pomůže prověřit exportní potenciál a podpořit export zejména do mimoevropských zemí, které nebyly zasaženy hospodářskou krizí,“ připomíná Ing. Tomáš Dub, náměstek ministra zahraničních věcí ČR, který převzal nad projektem záštitu.
Firmy chtějí budovat nové kontakty s krajany kvůli vývozu
V zahraničí žije dlouhodobě zhruba 200 tisíc Čechů, kteří by mohli potenciálně nabídnout tuzemským exportérům své služby. Jak vypovídají výsledky průzkumu, nejvíce firem (68,4 %) má zájem o zjištění obchodního potenciálu trhu. Mezi další, podnikateli preferované poptávané služby, patří provizní prodej produktů (61,3 %) a krajanská pomoc firmám při zakládání obchodního zastoupení v cizině (50,5 %).
Podnikatelé mají zájem o Ukrajinu nebo Rumunsko
Jak již bylo řečeno, rozšíření exportních teritorií řeší také malé a střední firmy. „Zajímavé je, že podnikatelé mají zvýšený zájem o nové, méně tradiční země, kam plánují svůj vývoz. Nejvíce pak o Ukrajinu (14,2 %), Rumunsko (10,5 %), Švédsko (10,5 %), Brazílii (10,1 %) a Bulharsko (8 %). K nejdůležitějším současným exportním teritoriím podniků pak patří Německo (55,6 %), Slovensko (55,6 %) a Polsko (32,7 %). Tyto výsledky potvrzuje i šetření Českého statistického úřadu,“ uvedl Tomáš Horejsek z agentury IBRS.
Projekt na podporu českého exportu Žijeme v zahraničí.cz realizuje MAURI s.r.o. Zájem o registrace je obrovský. Za první tři měsíce provozu se do projektu zaregistrovalo 790 kontaktů z 99 zemí světa. Největší zájem je z Velké Británie, Itálie, Španělska, Belgie a USA. Exportéři však mohou využít také české kontakty v nestandardních destinacích – jako např. Island. Záštitu nad projektem Žijeme v zahraničí.cz převzal Ing. Tomáš Dub, náměstek ministra zahraničních věcí ČR. Ředitelkou projektu je Ing. Jana Bábíková, která dříve působila např. v T-Mobile a jako konzultantka pracovala pro Centrum.cz či Aegon.
Průzkum agentury IBRS byl uskutečněn v září a říjnu 2012. V rámci on-line šetření odpovědělo 693 firem. Nejčastějšími respondenty byli – ve firmách s obratem do 100 mil. Kč - přímo jejich majitelé nebo jednatelé, u firem s obratem nad 100 mil. Kč pak zástupci vrcholového managementu.