ASK ME převzala vozy MAN
ASK ME převzala vozy MAN. Rodinná firma, zabývající se převážně autodopravou, zemními pracemi a demolicemi, v rámci rozšíření vozového parku poprvé sáhla po vozech značky MAN. V Čestlicích převzala tři tahače TGS 26.540 6×4H s hydrostatickým pohonem přední nápravy HydroDrive a uvažuje i o dalších.
Firma ASK ME s.r.o., kterou najdete v Nové Vsi poblíž dálnice D8, se specializuje na autodopravu, zemní práce, demolice, recyklaci a nadměrnou přepravu. Díky modernímu vozovému parku a technice je schopna zajistit přepravu, mechanizaci, dovoz a odvoz materiálů pro malé, střední i velké stavby. Vozový park, který díky výrazným polepům na silnici rozhodně nepřehlédnete, zahrnuje širokou škálu tahačů značky Iveco, jako jsou modely X-Way 6×6, X-Way 4×4, X-Way 6×4, X-Way 4×2, Trakker 4×4 a Trakker 8×4. Jak přiznává majitel firmy Dominik Kdér, důvodem je i skutečnost, že hned přes ulici mají servis PROFI AUTO. Dále firma využívá techniku pro zemní práce a demolice, například pásová a kolová rypadla Komatsu, traktorbagry, buldozer a dumpry téže značky nebo třídičky Powerstream.
Poprvé se lvem
Jak nám potvrdil Dominik Kdér, snaží se mít vždy nejnovější techniku, kterou po pěti letech obnovují. Vozy mají pod plnou servisní smlouvu. Jedním z důvodů je skutečnost, že u tahačů používají hydrostatický pohon předních kol, který je servisně poměrně nákladný. Na druhé straně je pro ně lepší alternativou než plněpohonná vozidla, protože jejich vozy najezdí denně i 400 kilometrů, z toho jen menší část v náročnějším terénu. „Tento sytém má nižší spotřebu než klasická mechanická šestikolka,“ vysvětluje Dominik Kdér z firmy ASK ME.

Bohužel v době, kdy potřebovali rozšířit flotilu, nebyl jejich dosavadní dodavatel schopný jim včas dodat vozy s hydrostatickým pohonem. Proto využili nabídky pana Váni z čestlické pobočky MAN Truck & Bus, který jim své vozy nabízel již před dvěma roky, a domluvili se na odběru prvních tří vozů TGS 6×4H. „Jednání s panem Váňou bylo naprosto fantastické, za mě je to nejlepší obchodník, se kterým jsem se kdy zatím potkal. A hlavně auta jsme měli za dvě měsíce, což pro nás bylo klíčové,“ chválí Dominik Kdér.
Unikátní i dodatečnou výbavou
Firma ASK ME si objednala tři tahače MAN TGS 26.540 (D26) 6×4H s 12stupňovou automatickou převodovkou ZF TraXon a hydrostatickým pohonem HydroDrive. Kvůli němu nemohou mít klasické retardéry, proto jsou osazené tzv. pretardérem MAN. Dva tahače mají klasická zrcátka, jeden digitální systém OptiView. Všechna vozidla mají ve své výbavě digitální přístrojové štíty, kožené volanty a rádia se 7,5″ displejem, která zároveň umožňují zrcadlení obsahu telefonu Apple CarPlay.
V rámci dodatečné montáže si firma nechala udělat do kabiny zvedání zadního nárazníku na návěsu, zamykání třetí řiditelné nápravy, odlehčení první při rozjezdu a ovládání brzdy finišeru. Návěsy Schwarzmüller, které používají, jsou vybavené dálkovým ovládáním zatahování plachty, což výrazně zvyšuje komfort obsluhy: „Zatahování plachty se pozitivně odráží v nižší spotřebě, ve srovnání s odkrytou vanou to dokáže srazit tři až čtyři litry dolů,“ potvrzuje Dominik Kdér a přidává i první zkušenosti s novými vozy. „Chlapi si je moc chválí, na stejných trasách jezdíme skoro o sedm litrů níž než s Ivecy. Je ale třeba dodat, že Iveca máme ve specifikaci z roku 2021, s nejnovějšími verzemi ještě zkušenost nemáme,“ dodává.
Do budoucna firma plánuje pořídit ještě další tři tahače a jednu sklápěčku 8×6: „Plánujeme mít naši flotilu víceznačkovou, abychom mohli pružněji reagovat na nečekané situace,“ říká Dominik Kdér.
Trakce, když ji potřebuješ
Hydrostatický pohon přední nápravy poskytuje dočasně vyšší trakci, kterou lze zapnout i během jízdy, což zajišťuje bezpečnost a stabilitu v obtížných podmínkách, jako jsou nezpevněné cesty, bláto, led, sníh nebo kopcovitý terén. Významnou výhodou systému HydroDrive je jeho nízká hmotnost, váží až o 750 kg méně než u vozidel s klasickým pohonem všech kol, což zvyšuje užitečné zatížení vozidla.
Systém se automaticky vypíná při rychlosti nad 28 km/h a opět se zapíná pod 23 km/h, což zajišťuje efektivní využití trakce bez zbytečného opotřebení. Díky elektronické regulaci prokluzu hnacích kol (ASR) dokáže HydroDrive zabránit protáčení kol, čímž zlepšuje trakci a snižuje opotřebení pneumatik. Navíc přispívá k vyšší bezpečnosti při jízdě z kopce, kdy v kombinaci s odlehčovací brzdou stabilizuje vozidlo.