Autobusy se všemi alternativami pohonu
Autobusy se všemi alternativami pohonu. I když jsou dieselové autobusy stále nejvýhodnější alternativou z hlediska TCO, Iveco Bus pružně reaguje na všechny aktuální výzvy.
Současná doba v automobilovém průmyslu je náročná, ba až chaotická. Podmínky pro výrobu a provoz vozidel se neustále mění, vyvíjejí se stále novější, ekologičtější technologie a stojí to obrovské peníze s nejistým výsledkem reálného přínosného využití. Na tyto změny reaguje i výrobce autobusů Iveco Bus a pro potřeby veřejné městské a meziměstské dopravy zavádí řadu alternativních pohonů.
Iveco Bus na Czechbusu
Společnost Iveco Bus přivezla na pražský veletrh tři autobusy z Vysokého Mýta – Crossway LE Line Elec 12M v barvách PID (Pražské integrované dopravy), Crossway Line, meziměstský model kompatibilní s obnovitelnými palivy X-to-liquid, a Evadys, autobus v komfortní výbavě pro turistickou dopravu.
David Kříž, generální ředitel závodu Iveco Bus ve Vysokém Mýtě, informoval na tiskové konferenci o výsledcích výrobce ke konci 3. čtvrtletí 2024. Čistý prodej Iveco Bus vzrostl o 17,4 %, v Evropě bylo registrováno 33 600 autobusů této značky a firma získala tržní podíl 21,3 %. Více než 90 % elektrobusů je zapojeno do služby Iveco ON. Služby Iveco E-Mobility pomáhají zákazníkům přejít na elektromobilitu.
Autobusy z Vysokého Mýta jsou lídrem na českém trhu se 468 registrovanými autobusy a tržním podílem více než 47 %. Za poslední dva roky dodal výrobce dopravcům více než 900 autobusů Crossway. Podobná situace je i na Slovensku, kde je Crossway rovněž lídrem trhu.
Crossway – úspěch na pokračování
S více než 65 000 vyrobenými kusy je Crossway jedničkou evropského trhu. V současnosti je v Evropě každý druhý registrovaný autobus z řady meziměstských modelů Crossway. U nás je stále nejoblíbenější dieselový model Iveco Crossway LE 12 m, který v roce 2024 přišel s modernizovaným designem a novou sadou systémů ADAS. Získal také několik prestižních ocenění, například Red Dot Design Award 2024, Sustainable Bus Award 2024 v kategorii Intercity a také Top Bus v anketě TOP SLOVAKIA TRANSPORT 2024.
Díky své všestrannosti a rozmanitosti dostupných verzí (Pop, Line a High Value) je Crossway schopen uspokojit všechny potřeby zákazníků související s přepravou osob.
Mezi přednosti patří motory Euro 6 Step E (Tector 7 a Cursor 9 diesel a Cursor 9 CNG), které jsou volitelně k dispozici v široké škále délek autobusů: 10,8/12,1/13 m. Pro ještě větší jízdní komfort a optimalizovaný výkon z hlediska spotřeby paliva jsou u modelů Crossway k dispozici dvě automatické převodovky ZF Ecolife 2 a Voith DIWA NXT. Další výhodou je vysoká kapacita místo pro cestující a dostatečný zavazadlový prostor, což vše spolu s optimalizovanými TCO činí z modelu Crossway oblíbenou volbu.
Na veletrhu Czechbus 2024 v Praze byl k vidění Crossway LE Line 12 m Elec, nízkopodlažní meziměstský elektrobus s nízkým nástupem vpředu, první plně elektrický meziměstský autobus třídy II. Patřil do vozového parku společnosti COMETT PLUS, která v prosinci jako první nasadí elektrobusy na dvě meziměstské linky. Každý ze šesti autobusů ujede denně více než 350 km.
Crossway LE Elec, nabízený v délkách 12 a 13 m, je vybaven centrálním elektromotorem s výkonem 290 kW a maximálním momentem 3000 Nm, napájí ho lithiová baterie NMC, montovaná společností FPT Industrial. Sady s pěti, šesti nebo sedmi bateriemi, rozdělenými mezi střechu a zadní část, poskytují 346, 416 a 485 kWh pro verze třídy I a 416 kWh a 485 kWh pro verze třídy II. Lze je dobít během několika hodin v depu buď pomocí samostatné zásuvky CCS Combo 2, nebo volitelným pantografem směrem nahoru nebo dolů. Dojezd přibližně 400 km už zajišťuje dostatečnou autonomii pro plnou podporu meziměstských misí bez lokálních emisí. Nabízí až 44 míst k sezení ve verzi 12 m a 48 míst k sezení ve verzi 13 m.
Crossway LE Elec s dojezdem 500 km!
Krátce po veletrhu Czechbus představilo Iveco Bus novou elektrickou verzi v nejprodávanější třídě II. Vysokopodlažní Crossway Elec, vyráběný ve Vysokém Mýtě, dosáhne díky bateriovým modulům FPT Industrial o kapacitě 69 kWh dojezdu 500 km. Životnost modulů je garantována na 10 let (dokonce 15 let). V závislosti na potřebách se počítá s umístěním tří až šesti bateriových modulů na střeše a v zadní části vozu, pokud se místo nich plánuje pět až šest modulů, umístí se také do jednoho z bočních zavazadlových prostorů. Motor pochází od společnosti Siemens, jedná se o model Elfa III s výkonem 290 kW a točivým momentem 3000 Nm. Plánují se dvě délky – 12 m (pro 57 cestujících) a 13 m (pro 63 cestujících).
Evadys
Tento autobus se rovněž vyrábí ve Vysokém Mýtě, je kompatibilní s obnovitelnými palivy a hodí se pro regionální a vnitrostátní linkovou dopravu, letištní transfery, výlety a exkurze. Lze jej použít na trasách zkrácených o mnoho zastávek, které jsou pro turistické autobusy méně vhodné, ale dostatečně dlouhé, aby vyžadovaly vynikající výkon a pohodlí cestujících. Evadys je vybaven motorem Cursor 9 o výkonu 400 k a staví na své vynikající všestrannosti, pokud jde o délku (12 m a 12,96 m), převodovky (ZF Ecolife 2 – Voith Diwa NXT) a uspořádání dveří (tři typy), které si zákazníci mohou specifikovat podle svých požadavků. Evadys nabízí největší zavazadlový prostor ve svém segmentu s objemem až 12 m3.
eDaily
Lákadlem na Czechbusu byl také elektrický minibus ve speciální edici Metallica, který doprovázel tuto světoznámou kapelu na jejím evropském turné. Je vybaven třemi bateriemi s celkovou kapacitou 111 kWh a synchronním elektromotorem se 140 kW (maximální točivý moment 400 Nm). Díky flexibilnímu režimu nabíjení jej lze dobíjet z veřejných nabíječek, průmyslových zásuvek i domácích zásuvek, maximální výkon je 80 kW. eDaily má dojezd až 200 km a může být využíváno v městské a příměstské kyvadlové dopravě, službách pro osoby se sníženou pohyblivostí a školní dopravě, kdy pojme až 22 cestujících. K dispozici je také ve verzi podvozku pro výrobce nástaveb.
E-Way
Portfolio městských autobusů zahrnuje modely dostupné ve čtyřech délkách – 9,5/10,7/12/18 m a ve třech režimech nabíjení. Nabíjení v depu je nyní k dispozici také u kloubových verzí a příležitostné nabíjení prostřednictvím pantografu zdola nahoru u verzí dlouhých 12 m. Elektrobusy E-Way mohou být vybaveny pěti až devíti sadami baterií NMC o jednotkové kapacitě 69 kWh, montovanými společností FPT Industrial. Autobusy E-Way pohání nový elektromotor Siemens Elfa III s maximálním výkonem 290 kW (3000 Nm) u verzí dlouhých 9,5/10,7/12 m a 375 kW (4000 Nm) u kloubové verze dlouhé 18 metrů.
Vodíkové ambice
Společnost Iveco Bus předvedla své odborné znalosti v oblasti vodíkových autobusů, klíčového řešení pro budoucí dekarbonizaci veřejné dopravy, během Evropského vodíkového týdne, který se konal v Bruselu ve dnech 18. až 21. listopadu 2024. Již více než 25 let je vodík jedním ze strategických cílů výrobce.
„Ve společnosti Iveco Bus se snažíme nabízet celou řadu řešení, od autobusů na biometan až po autobusy na vodíkové palivové články, které jsou výkonným doplňkem elektrických vozidel. Trh však potřebuje podpůrné politiky, inovativní financování a společné úsilí napříč hodnotovým řetězcem, aby se překonaly problémy, jako je infrastruktura a náklady na doplňování vodíku. Musíme spolupracovat, abychom uvolnili plný potenciál udržitelné dopravy a využili nový evropský mandát k vybudování skutečně bezemisní budoucnosti,“ řekl Domenico Nucera, prezident společnosti Iveco Bus a předseda divize autobusů a autokarů ACEA.
Řada vodíkových autobusů Iveco Bus je již k dispozici na trhu, první objednávky jsou zajištěny a dodávky jsou naplánovány na druhou polovinu roku 2025. Do aglomerace Cannes Lérins bude dodáno 12 vozidel a do aglomerace Lorient pět vozidel.
E-Way H2
Dvanáctimetrový městský autobus s palivovými články získal v roce 2024 dvě prestižní ocenění – jako nejlepší vodíkové vozidlo v soutěži Neutral Transport Innovation Awards ve Španělsku a International Sustainability Award 2024 v kategorii vodíkových autobusů udělovanou společností Busplaner v Německu. E-Way H2 má dojezd až 450 km za běžných provozních podmínek a je vybaven palivovým článkem od společnosti Hyundai, která je již 25 let průkopníkem a lídrem v oblasti vodíkových technologií. Má čtyři nádrže na střeše s baterií FPT Industrial s kapacitou 69 kWh. Díky těmto vlastnostem je E-Way H2 mimořádně efektivním autobusem z hlediska snížení spotřeby vodíku (o 15 až 20 % nižší než v běžném provozu) a zároveň zaručuje optimální tepelný komfort, dlouhou životnost klíčových komponent a vynikající kapacitu pro cestující.
Crossway Intercity Hybrid
Po uvedení modelu Crossway Low Entry Hybrid na trh na konci roku 2022 pokračuje společnost Iveco Bus v zavádění hybridní technologie do dalších modelů této řady. Hybridní verzi lze již objednat, prozatím v délkách 12 a 13 m, do řady Crossway. Hybrid je k dispozici s převodovkou Voith Diwa NXT v kombinaci s elektrickým rekuperačním motorem Cursor 9 Euro VI E s výkonem 35 kW ve fázích rozjezdu. Nový Crossway Hybrid přináší výraznou úsporu paliva ve srovnání s nehybridní verzí. Díky kombinaci obnovitelných paliv navíc toto nové hybridní řešení dále snižuje emise CO2.
Crossway Pop & Line, 10,8, 12 a 13, kompatibilní s XTL, je vybaven motorem Tector 7 nebo Cursor 9, který splňuje normu Euro VI Step E. Nafta XTL (X-to-liquid) je obnovitelné palivo, které je 100% vyrobeno z použitého kuchyňského oleje.