Silniční doprava

Busworld 2023

Busworld 2023. Po čtyřech letech je tu opět Busworld, největší svátek fanoušků autobusů. A my v Bruselu na výstavišti Expo samozřejmě nemůžeme chybět. A na co se můžeme těšit?

  • celkem 9 obsažených hal
  • celková plocha 75 000 m2
  • 222 autobusů v hale a 29 venku 
  • 526 vystavovatelů z celého světa (96 z Turecka, 79 z Německa a 61 z Číny)
  • 75 nástavbářů

Na stánku IVECO BUS jsme pod plachtou očekávali nový Crossway, jenže místo něj tam byl ukryt vodíkový E-Way. Ten používá palivové články od Hyundai Motor Company. Elektrický Crossway LE Elec s novou maskou a světlomety stál hned vedle.

Přečtěte si také
Busworld 2023

Solaris Bus & Coach přivezl do Bruselu dva kloubové 18m městské autobusy. Jeden elektrický, druhý vodíkový. Oba ale s dojezdem přes 600 km podle normy E-SORT II. Elektrický autobus má celkovou kapacitu až 800 kWh a převeze až 145 cestujících.

Daimler Truck AG, resp. divize Daimler Buses, coby největší výrobce autobusů na světě, má v Bruselu jeden z největších stánků i vystavených exponátů. Nechybělo elektrické eCitaro s novou generací baterií NMC 3 a dojezdem přes 300 km, výstavní premiéru mělo i eCitaro H2 s vodíkovým prodlužovačem dojezdu. díky němuž zvládne až 400 km. Trochu ve stínu stálo modernizovane Tourismo. To dostalo nová světla a masku chladiče, stejně jako nejnovější generaci asistenčních systémů nebo kamerový systém MirrorCam. Ten lze nově objednat do všech modelů Mercedes-Benz a Setra. Tourismo má ale upravenou i přístrojovou desku.

Někteří naši čtenáři správně postřehli, že jsme nepřinesli reportáž od MAN Truck & Bus. Je to zvláštní, ale neměli klasickou novinářskou prezentaci. O jejich novinkách jsme přinesli samostatnou reportáž před 14 dny z Norimberku. Přesto jsme samozřejmě stánek vyfotili u jejich dvě hlavní novinky. A to Lion‘ s City 12 E LE i 14m Lion‘ s Intercity LE 14. A pak také TGE Coach.

Turecký Bus & Coach Hellas – Otokar představil dvě novinky. Elektrická verze 13m meziměstského autobus e-Territo U slibuje kapacitu až 63 sedadel a baterii s kapacitou až 410 kWh. Další novinkou je 12m model Kent C Hydrogen pro 82 cestujících. Vodíkový pohon zde funguje jako range-extedner. Pět nádrží pojme 38 kg vodíku, instalované baterie mají kapacitu 140 kWh. Otokar je podobně jako ostatní turečtí výrobci typický velmi výkoným elektromotorem, zde má 410 KW.

Nizozemský Van Hool přivezl do Bruselu kompletní portfolio svých zájezdových autobusů. U nás bohužel tato značka stále nemá oficiální zastoupení a je to škoda, protože jejich produkty jsou opravdu prvotřídní. Kromě coachu ale přivezli i elektrický tříčlánkový EXQUI.CITY24 ELECTRIC, který bude vozit v Paříži návštěvníky letních olympijských her. Unikátní na tomto autobusu je hlavně rychlé nabíjení ze země. Nikoliv ale indukční, ale pomocí pantografu. Technologií dostala firma Kiepe Electric.

Scania Group přivezla svůj první elektrický LE autobus. Ten vznikl v kooperaci se španělským nástavbářem Castrosua. Autobus může mít baterie s celkovou kapacitou až 520 kWh. Maximální výkon motoru je 300 kW a dobíjecí výkon činí 130 kW. V tomto autobuse jsme měli možnost si poprvé prohlédnout naživo nový digitální přístrojový štít, který dostanou všechny nové autobusy. Autobus má 45 sedadel a je homologovaný ve třídě II. Scania jako jedna z mála stále věří LNG, resp. BioLNG. V Bruselu vystavila zájezdový autobus s karosérií Irizar i6s, který má dojezd přes 1200 km. Vystaven byl i u nás nepříliš obvyklý 11m Touring.

Turecký Anadolu Isuzu představil ve světové premiéře Hlavní premiérou tureckého 7,3 m dlouhý model Novo VOLT. Elektrický midibus pro turistický segment má kapacitu 29 cestujících a díky 165 kWh baterií dojezd až 225 km. Bude to asi pořádný divoch, protože ho pohání elektromotor o výkonu až 320 kW. Do prodeje se dostane na začátku roku 2025. Do Česka tyto autobusy dováží Turancar CZ

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button