České trolejbusy pro Litvu
České trolejbusy pro Litvu. Škoda Group zvítězila ve výběrovém řízení na dodávku moderních trolejbusů do litevského Vilniusu.
Smlouva s dopravcem JSC „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) zahrnuje dodávku 91 vozidel typu Škoda 32 Tr v celkové hodnotě dosahující 1,3 mld Kč. Vozový park litevské metropole tak získá moderní vozy, které přispějí k čistšímu a zdravějšímu prostředí pro život. Dodávka trolejbusů bude probíhat v letech 2024 a 2025.
České trolejbusy pro Litvu
Zakázka je dalším úspěchem skupiny v tomto regionu. Ve Vilniusu je od roku 2018 v provozu celkem 41 trolejbusů s trakční výzbrojí Škoda, dalších 125 trolejbusů dodala v minulosti skupina do lotyšské Rigy. Dlouhodobě se tak řadí mezi největší výrobce trolejbusů v Evropě. V Litvě navíc kromě trolejbusů Škodovka dodala i 13 dvoupodlažních vlaků a zajímá se i o další zakázky na elektrické vlakové jednotky.
„Jsem pyšný na to, že jsme opět potvrdili svou pozici předního výrobce trolejbusů v Evropě. Při výrobě vozidel klademe veliký důraz na udržitelnost a inovace a jsem rád, že můžeme našim partnerům nabízet řešení, která jsou výkonná a současně šetrná k životnímu prostředí. Pobaltí je jedním z našich nejdůležitějších regionů, jelikož jsme sem dodali již stovky vozidel,“ popisuje Petr Novotný, President Components & Bus Mobility ve Škoda Group. „V Litvě jsou v provozu vedle našich trolejbusů i naše dvoupodlažní elektrické jednotky a máme velký zájem zapojit se i do dalších výběrových řízení na vlaky. Jsme nadšení, že našimi produkty můžeme pomoci vytvořit ekologičtější a pohodlnější systém veřejné dopravy pro obyvatele Litvy.“
„Trolejbusy s trakčními bateriemi a dynamickým dobíjením z trakčního vedení představují vysoce účinnou technologii s obrovským ekonomickým i ekologickým potenciálem. Další výraznou výhodou je, že tato vozidla nevyžadují výstavbu další infrastruktury pro nabíjení, tak jako je tomu v případě elektrobusů. Nová vozidla také významně sníží stávající náklady na opravy a nepohodlí cestujících, čímž zajistí rychlejší, včasnější a pohodlnější jízdy jak pro naše řidiče, tak pro cestující. Tento typ trolejbusu je lépe ovladatelný, pohodlnější a v případě potřeby dokáže objíždět překážky nejen na křižovatkách, ale i v okolních ulicích, čímž se systém veřejné dopravy stane ještě flexibilnějším a efektivnějším,“ uvedl Darius Aleknavičius, generální ředitel VVT.
Moderní nízkopodlažní trolejbusy s baterií
Téměř stovka nízkopodlažních trolejbusů Škoda 32 Tr z dílny Škoda Group bude brázdit ulice hlavního města Litvy. Tato dvanáctimetrová vozidla budou opatřena trakční baterií pro autonomní jízdu na vzdálenost nejméně 20 km. Dobíjení baterie je možné přímo z trakčního vedení během jízdy (tzv. In-Motion-Charging). Alternativně je možné dobít baterie v depu prostřednictvím konektoru CCS2. Bezpečnost provozu i vyšší komfort řidičů zajistí moderní kamerový systém určený ke sledování provozu před vozidlem, stejně tak systém „Mirror Eye“ nahrazující klasická vnější zpětná zrcátka.
Bezpečnost cestujících uvnitř vozidla zvýší kamerový systém pro sledování interiéru vozidla. V trolejbusech bude instalována moderní klimatizace, a to jak v prostoru pro cestující, tak v kabině řidiče. Cestují se mohou rovněž těšit na přehledný informační systém a Wi-Fi připojení. Samozřejmostí je rampa pro nástup osob s omezenou schopností pohybu. Za zmínku stojí i zařízení pro neutralizaci virů. Součástí zakázky je také smlouva na dodávky náhradních dílů potřebných pro pravidelnou údržbu trolejbusů po dobu prvních 5 let provozu.
Trolejbusy značky Škoda mají v litevské metropoli dlouhou tradici. Od 60. let minulého století zde bylo v provozu několik set vozidel, převážně typu Škoda 9 Tr a Škoda 14 Tr. Tyto trolejbusy byly vždy oblíbené a považované za velmi spolehlivé. Poslední dodávky těchto starších typů se uskutečnily v 90. letech. Od roku 2018 je ve Vilniusu v provozu 41 trolejbusů s trakční výzbrojí Škoda.
Udržitelná řešení pro budoucnost
Škoda Group se dlouhodobě soustředí na výrobu produktů, které mají minimální dopad na životní prostředí. Skupina neustále pracuje na vývoji nových alternativních pohonů. V jejím portfoliu tak vedle trolejbusů najdeme i elektrobusy, nejnovějším počinem je pak autobus na vodíkový pohon. „Věříme, že udržitelná doprava má zásadní význam při vytváření lepšího světa pro generace, které přijdou po nás,“dodává Petr Novotný.