Continental slaví 150 let: Budoucnost vidí v bezpečnosti a v inovacích s důrazem na udržitelnou výrobu
Před 150 lety, konkrétně 8. 10. 1871, byla zaregistrována jedna z nejvýznamnějších značek současného automobilového průmyslu – Continental. Po celou dobu své existence společnost naplňuje poslání, kterým je všestranný rozvoj individuální mobility. V současnosti díky investicím do výzkumu a vývoje pokračuje Continental na své jedinečné cestě směrem k udržitelné výrobě pneumatik.
Vznik společnosti
Přestože kaučuk znali a využívali už starověcí Mayové, pravý potenciál tohoto materiálu se projevil až v polovině 19. století, kdy byl vynalezen proces vulkanizace a tím se otevřela cesta k využívání jednoho ze stěžejních materiálů průmyslové revoluce – gumy. Možnosti využití tohoto materiálu rostly a této příležitosti se chopilo devět průmyslníků a bankéřů z Hannoveru, kteří v roce 1871 založili společnost na zpracování měkké pryže Continental-Caoutchouc- und Gutta-Percha Compagnie.
Prvními výrobky byly pryžové návleky pro jízdní kola a koňská spřežení. O jedenáct let později společnost registruje ochrannou známku s vyobrazením koně, který Continental reprezentuje i dnes. V roce 1898 rozběhl Continental výrobu automobilových pneumatik a po šesti letech představuje první pneumatiky s dezénem, které významně zlepšují jízdní vlastnosti vozidel. V druhé polovině 20. století přidává Continental do portfolia výrobků obutí s označením M+S pro jízdu v zimních podmínkách. V 50. a 60. letech přichází společnost se zásadními inovacemi, které využíváme na svých autech dodnes – bezdušé a radiální pneumatiky.
Continental v České a Slovenské republice
Historie společnosti Continental je téměř 30 let spjata i s Českou a Slovenskou republikou. V roce 1993 se součástí německého koncernu stal i tradiční český výrobce pneumatik Barum a od roku 2010 i slovenský výrobce pneumatik Matador – to přineslo velký rozmach lokálního průmyslu s pneumatikami. „Zatímco před 28 lety závod v Otrokovicích vyráběl 2,5 milionu kusů pneumatik ročně, v současné době překračuje výroba 20 milionů pneumatik ročně. Jde především o prémiové pneumatiky Continental, na které se otrokovický výrobní závod specializuje, ale také o pneumatiky Barum a další produkty koncernových značek,“ říká jednatel společnosti Continental Barum s.r.o. zodpovědný za výrobu a techniku Libor Láznička.
Oslava 150 let – novinky vyráběné v Otrokovicích i v Púchově
V jubilejním roce připravil Continental sobě i svým zákazníkům dvě novinky na trhu pneumatik. Zimní pneumatika Continental WinterContact TS 870/TS 870 P, která se vyrábí v závodech Continental v Otrokovicích a v Púchově, kombinuje vynikající výkon v zimních podmínkách s prvotřídními vlastnostmi na mokrém povrchu. Jde o zcela nový produkt vyvinutý od základu, pokud jde o konstrukci, provedení dezénu i složení, a v přímém srovnání poskytuje o 3 % kratší brzdnou dráhu na ledu a o 5 % lepší ovladatelnost na sněhu.
Druhou novinku představuje letní vysokovýkonná pneumatika SportContact 7, určená pro bezpečnou sportovní jízdu. Její hlavní technologickou součástí je asymetrický adaptivní dezén, díky kterému se nový SportContact 7 dokáže přizpůsobit suché i mokré vozovce a jeho jízdní vlastnosti zůstanou na stabilně vysoké a bezpečné úrovni také při vyšší rychlosti a vysoké zátěži.
Budoucnost spočívá v udržitelnosti
Více než 70 % kaučuku z celosvětové produkce se využívá na výrobu pneumatik pro všechny typy vozidel a poptávka po něm v automobilovém odvětví stále roste. Společnost Continental proto přichází i s novými alternativami. Po prvních velkých úspěších a oceněních ve výzkumu otevřela v roce 2018 experimentální laboratoř „Taraxagum Lab Anklam“, kde probíhá výzkum pěstování a zpracování pampelišek. Zpracováním jejich kořenů se získává guma, nazývaná Taraxagum, která je plnohodnotnou kvalitativní náhradou exotického kaučukovníku. „Continental chce kaučuk z pampelišek využívat i při výrobě pneumatik pro osobní automobily. Máme za sebou už úspěšné využití tohoto nového materiálu jak v prototypech osobních pneumatik, tak i sériové výrobě cyklistických plášťů,“ dokládá jednatel společnosti Continental Barum Pavol Červenák, zodpovědný za obchod a marketing.
Koncern dlouhodobě tvrdě pracuje na celé řadě projektů z oblasti ekologie. Svědčí o tom také fakt, že už dnes spotřebuje o 55 % méně vody a o 17 % méně energie, než je průměr v průmyslu na metrickou tunu vyrobených pneumatik. Cílem do roku 2030 je dosažení úspory dalších 20 %. Současně chce společnost dosáhnout přechodu na uhlíkovou neutralitu do roku 2050, a to snahou o dosažení rovnováhy mezi emisemi uhlíku a jejich pohlcováním z atmosféry do takzvaných uhlíkových zachytávačů.
Pneumatiky z recyklovaných PET lahví
Příští rok udělá Continental další důležitý krok směrem k cirkulární ekonomice. Umožní využívání opětovně zpracovaného polyesteru, získaného z recyklovaných PET lahví ve výrobě pneumatik. „Odpad je surovinou zítřka a cirkulární ekonomika je zase správným prostředkem na cestě k větší udržitelnosti nejen pro značku Continental,“ dodává Pavol Červenák.
Revoluční technologie
Continental přináší technologické inovace už 150 let. Například technologii ContiSealTM s lepkavou viskózní vrstvou utěsňovacího prostředku, nanesenou uvnitř pneumatiky, která v případě defektu utěsní okolí průrazu. Předchází vzniku defektu pneumatiky – pro průraz až do průměru 5 mm. Díky tomu není nutná okamžitá výměna poškozené pneumatiky.
„Významný je také systém SSR runflat, technologie zpevněné bočnice, který zabraňuje zhroucení bočnic a podobně jako ContiSealTM ulehčuje situaci v případě vzniku defektů na cestě. V případě defektu umožňuje vozidlu dojezd až 80 km rychlostí až 80 km/h,“ vysvětluje Aleš Langer, šéf Technického zákaznického servisu.
Elektromobilita symbolizuje budoucnost
V roce 2020 šest z deseti celosvětových největších výrobců elektrovozidel schválilo použití pneumatik Continental pro své automobily jako součást základní výbavy. Významnou oblibu si získal například model EcoContact 6 s inovativní směsí Green Chili 2.0. Ta zaručuje podstatně lepší chování při mechanické deformaci – a výsledkem je menší valivý odpor. Continental se tento rok angažuje také v úloze výhradního dodavatele pneumatik v revolučním šampionátu elektrických speciálů Extreme E. „Značka Continental byla vždy synonymem pokroku a jsme rádi, že to můžeme dokazovat i nadále, kdy se do popředí dostává elektromobilita. Pneumatikám Continental věří celá řada předních výrobců automobilů na elektrický pohon, díky tomu rozšiřujeme náš podíl na trhu také v tomto segmentu,“ říká Magda Nagy, ředitelka Divize marketing ve společnosti Continental Barum s.r.o.