Silniční doprava

Do dvou let bude v Česku 20 LNG stanic

Provoz na zkapalněný zemní plyn představuje ekonomicky nejsmysluplnější cestu ke snížení emisí CO2 v nákladní dopravě. V Česku sice zatím stojí jen tři stanice, do dvou let by jich ale podle odborníků v dopravě měly být až dvě desítky.

Zatím poslední LNG stanici u nás otevřela společnost GasNet, tuzemská jednička v distribuci zemního plynu, v polovině května v Mladé Boleslavi v těsné blízkosti nového servisu Scania a dálnice D10. Jedná se o druhou stanici firmy GasNet, ta první úspěšně funguje od loňska v Klecanech u dálnice D8. Obě stanice jsou tzv. mobilní samoobslužné, nicméně právě v Mladé Boleslavi v blízkosti té mobilní už začala stavba klasické stacionární plničky.

Nejvíc stanic příští rok

Odstartovat rozvoj LNG u nás měla za úkol dotace na výstavbu infrastruktury ve výši 100, resp. dalších 50 milionů korun. U první výzvy bylo podmínkou získání otevření třinácti stanic do roku 2022. Dá se tedy očekávat, že právě příští rok zaznamenáme největší boom. Podle našich informací by měly LNG stanice stát na všech hlavních tazích směrem do Německa (D8 a D5), nebo směrem na Slovensko či Rakousko. Stanice však budou stát i poblíž velkých logistických uzlů, jako jsou například Jažlovice. Celkem by do dvou let mělo stát v Česku kolem dvaceti LNG stanic, což je dostačující stav.

Konkurenční výhoda

Velmi strategické místo je také již zmíněná Mladá Boleslav, a to zejména díky blízkosti závodu Škoda Auto. Právě tuzemský výrobce automobilů se totiž snaží své dopravce motivovat k používání nákladních vozů na LNG. S těmi jezdí například Rovologistik, DHL Automotive nebo Helicar, který jako jeden z mála u nás využívá vozy značky Volvo. Ostatní dopravci sází na Iveco či Scanii. Jak ale upozorňuje Ladislav Pivec z GasNetu, zájem o toto palivo začínají projevovat i dopravci provozující vnitrostátní přepravu: „Právě ti jsou totiž pod stále větším tlakem ze strany zadavatelů zakázek na zajištění ekologičtější přepravy.“ Jak nám potvrdili zástupci těchto firem, mít ve flotile vozy na LNG se ve výběrových řízeních ukazuje jako konkurenční výhoda.

Chybí další podpora státu

Všechny strany se ale shodnou na tom, že další rozvoj infrastruktury a počtu vozů na LNG se na začátku neobejdou bez další podpory státu. „Prvotní dotace na podporu výstavby z evropských prostředků v Operačním programu Doprava na další rozmach LNG jednoduše nestačí,“ upozorňuje Filip Dostál, Head of Business Development GasNet. Přitom Národní akční plán čisté mobility předpokládá, že do roku 2030 by u nás mělo jezdit 6900 vozidel na LNG. V současné době jich je zhruba sto, takže máme co dělat.

Zatímco v řadě evropských zemí, jako třeba v Itálii či v Německu, které spolu se Španělskem patří k lídrům v oblasti LNG, mají přímé dotace, u nás se nepočítá s žádnou úlevou. S výjimkou menší úlevy na mýtě. Zatím se neuvažuje ani o zavedení nulové spotřební daně na LNG, jak je tomu například v Belgii, Chorvatsku, Polsku, Řecku nebo ve Švédsku. „Zejména pro dopravce jezdící do Německa je LNG ekonomicky zajímavé i kvůli tomu, že tyto vozy neplatí mýto,“ říká Filip Dostál z GasNet. Tento benefit (zaručený zatím do roku 2023) spolu s nižší spotřebou dokáží kompenzovat vyšší pořizovací náklady na takové vozidlo, které jsou asi o třetinu vyšší než u klasického naftového.  

GasNet chce být první volbou

Společnost GasNet patří k hlavním průkopníkům rozvoje LNG u nás. „Máme strategické know-how, podíleli jsme se na testování vozů na LNG, spolupracujeme s výrobci a samozřejmě také s dopravci. Cenné zkušenosti jsme nasbírali na naší první stanici v Klecanech, kde dnes obsluhujeme desítky českých i zahraničních zákazníků. Zájemcům o přechod na LNG jsme proto schopni poskytnout komplexní poradenství na klíč a zdarma,“ říká Filip Dostál, Head of Business Development, GasNet, a dodává: „Firmám pomůžeme s vyhodnocením celkové implementace LNG a vytipujeme vhodné trasy s ohledem na infrastrukturu v tuzemsku i v zahraničí. Umíme zprostředkovat možnost testování LNG vozidel přímo u výrobců a pravidelně řidiče školíme. Zákazníkům pomůžeme také zjistit úsporu v nákladech na palivo dle individuálních parametrů a uspět tak ve stále náročnějším konkurenčním boji v tendrech a zakázkách na udržitelnou dopravu.“

Přečtěte si také

Back to top button