Silniční doprava

GasNet otevřel v Hradci Králové novou LNG stanici

GasNet otevřel v Hradci Králové novou LNG stanici. V pořadí šestá plnicí stanice společnosti GasNet je strategicky umístěna v oblasti východních Čech, na trase dálnice D11, která slouží jako hlavní spojnice mezi Českou republikou a západním Polskem. Řidičům nabízí možnost tankovat jak tradiční LNG, tak i bioLNG. 

Stanici v Hradci Králové postavil GasNet jako klasickou kamennou pumpu, která dovoluje čerpat zkapalněný plyn všem dnes provozovaným typům LNG vozů, ať už jde o tahače, nebo autobusy. Dopravci najdou stanici na exitu 90 dálnice D11 – konkrétně na Vlčkovické ulici v blízkosti obchodního centra Kukleny (vedle Volvo Truck Centra).

Přečtěte si také
Filip Dostál

Na hlavních tazích 

GasNet buduje svou infrastrukturní síť LNG plnicích stanic v tranzitně důležitých směrech. Tankovat LNG je kromě Hradce Králové (D11) možné ještě v Jažlovicích u Říčan (D1), v Klecanech u Prahy (D8), Mladé Boleslavi (D10), v Nýřanech (D5) a Kaplici (budoucí D3).

Výdejní stojan je samoobslužný. Stanice má otevřeno nonstop. Její výkon dovoluje natankovat až šest tahačů za hodinu. Samotné tankování je pak velmi jednoduché. Hlavní důraz se klade na bezpečnost provozu, takže nezbytnou součástí při obsluze jsou ochranný štít a rukavice. Řidiči, kteří ještě nemají zkušenost s tankováním LNG, mohou využít školení od technických specialistů GasNetu.

V celé síti plnicích stanic je možné platit také bankovními platebními kartami nebo tankovacími a palivovými kartami Eurowag a DKV, které dobře znají i provozovatelé dieselových nákladních vozů.

Jako první i bioLNG

Zkapalněný zemní plyn je jediné dnes dostupné palivo, které dokáže okamžitě snížit emisní stopu nákladní silniční dopravy. „LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 20 % méně CO2,“ vysvětluje Filip Dostál, vedoucí business developmentu v GasNetu. Nadto se při spalování LNG neuvolňují pevné částice, takže vozy nejsou vybavené tak složitým systémem na úpravu spalin. „Navíc LNG motor je ve srovnání s dieselem asi o 9 dB tišší,“ přidává Filip Dostál další benefit. 

Nová plnicí stanice obslouží všechny tři značky tahačů

Skupina GasNet navíc jako první v Česku prodává na všech svých stanicích i obnovitelný zkapalněný biometan (bioLNG). Hradec Králové není výjimkou. BioLNG má emisní stopu oproti dieselu v průměru nižší dokonce o 95 %. Logistické firmy proto vidí v nákupu LNG tahačů i příležitost, jak svým zákazníkům nabízet udržitelnou, „zelenou“ službu a tím i pomáhat plnit jejich závazky v oblasti ESG a udržitelnosti.

Ekonomicky smysluplná udržitelná doprava

„BioLNG je momentálně jediným dostupným palivem, které dokáže uspokojit poptávku po zelené a udržitelné dopravě. Není to přitom jen věcí logistických společností, ale hlavně těch, kteří si u nich přepravu svého zboží objednávají. Právě oni mají s ohledem na své ESG strategie a cíle odpovědného podnikání zájem snižovat emisní stopu nejen u své výroby, ale samozřejmě i v distribuci svých výrobků. Vedle environmentálního dopadu má Česká republika zároveň šanci vybudovat dodavatelský řetězec českého biometanu do českého kamionu a posílit tím i energetickou soběstačnost české ekonomiky,“ vysvětluje Thomas Merker, finanční ředitel skupiny GasNet.

Zkapalněný biometan (bioLNG) se vyrábí ze zbytků potravin, zemědělského odpadu nebo dokonce z kalu odpadní vody. Zkapalněný biometan je možné získat prakticky z jakéhokoliv biologicky rozložitelného odpadu.

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button