Silniční doprava

GasNet má další LNG stanici 

GasNet má další LNG stanici. Největší český distributor plynu zprovoznil kousek od hlavního města v blízkosti dálnice D1 svou pátou plnicí stanici na zkapalněný zemní plyn. Řidiči ji najdou u dálničního exitu 12 v logistickém areálu Prologis Park Prague D1 East v Říčanech-Jažlovicích. U příležitosti otevření jsme o další budoucnosti LNG hovořil s Filipem Dostálem, vedoucím business developmentu v GasNetu.

V okolí Prahy jde už o druhou plnicí stanici GasNetu. Ta v Klecanech u dálnice D8 dokonce drží primát jako vůbec první LNG stanice společnosti GasNet u nás. Nově otevřená plnička v Říčanech-Jažlovicích je v pořadí již pátá, ostatní stojí v Mladé Boleslavi (D10), v Nýřanech (D5) a v Kaplici (D3). GasNet buduje svou infrastrukturní síť LNG v tranzitně důležitých směrech. 

Filip Dostál 

Stanice v Říčanech-Jažlovicích je klasickou kamennou pumpou, která dovoluje čerpat zkapalněný plyn všem dnes provozovaným typům LNG vozů, ať už jde o tahače, nebo autobusy. Výdejní stojan je samoobslužný s nonstop provozní dobou, přičemž výkon stanice dovoluje natankovat až šest tahačů za hodinu. Samotné tankování přitom není složité. Řidiči, kteří s ním ještě nemají zkušenost, mohou využít školení od technických specialistů GasNetu. Hlavní důraz se klade na bezpečnost provozu.

Kolik má GasNet na svých stanicích pravidelných zákazníků?

Počet provozovaných kamionů na LNG v České republice neustále stoupá. Momentálně je to kolem 150 tahačů a tohle číslo dál roste. Ve svých vozových parcích mají LNG vozy i velké logistické firmy, jako například DHL Automotive, Rovologistik nebo DB Schenker, které u nás pravidelně tankují.

Vedle toho obsluhujeme řadu zákazníků ze zahraničí. Tranzit Českou republikou využívají zejména německé a polské firmy a počet jejich tankování našeho zkapalněného plynu narůstá. Vzhledem k vlastnostem LNG je to pro Česko dobrá zpráva, protože ekologická zátěž z tranzitní dopravy je u nás opravdu vysoká. LNG ji ale pomáhá snižovat. Ve srovnání s dieselovým motorem vypouští motor na LNG až o 70 % méně oxidů dusíku a 20 % méně oxidu uhličitého.

Hovořili jste o tom, že se chcete zaměřit i na autobusy. 

Nová pumpa otevírá i další možnosti využívání LNG v tuzemské dopravě. Nejde jen o kamiony. Na LNG mohou jezdit i autobusy, takže i v této oblasti jsme otevření novým zákazníkům a o tento sektor se aktivně zajímáme.

Z hlediska potřeby plnění environmentálních závazků České republiky jsou však uvedená čísla zoufale nízká. Bohužel zaostáváme i při pohledu na rozvoj alternativních paliv v okolních zemích. V současné době se aktualizují strategické národní dokumenty, mezi které patří například národní klimaticko-energetický plán. Z probíhajících analýz optimální skladby paliv do roku 2030 jednoznačně vyplývá, že bez významného podílu biometanu v dopravě (bioCNG a bioLNG) naše závazky nesplníme. Co nám hrozí? Další pokles konkurenceschopnosti, vyšší náklady na emise a navíc případné pokuty ze strany Evropské komise. 

Kolik LNG jste prodali od otevření vaší první stanice?

Od otevření první mobilní stanice GasNetu v Klecanech u Prahy v červenci 2020 prodáme každý rok dvakrát tolik LNG, co v roce předcházejícím. Pro představu: objem LNG prodaného v roce 2022 ušetřil našim zákazníkům 2485 tun CO2. Dvojnásobek objemu z roku 2021.

Stanice v Jažlovicích má kapacitu šest nákladních vozů za hodinu

Prodej roste i díky naší rozšiřující se nabídce platebních metod. Platit je u nás možné i palivovými kartami Eurowag nebo DKV, které dobře znají i řidiči dieselových tiráků.

Jaký dopad měla krize kolem cen a dostupnosti zemního plynu na LNG pro nákladní dopravu?

Potíže na trhu nebyly ani tak s dostupností zkapalněného plynu, jako spíš s jeho cenami. Přesto se nám dařilo držet cenu pro koncového zákazníka na přijatelné úrovni díky dobře nastaveným dlouhodobým kontraktům. Jsme největší distributor plynu v Česku a jako plynaři svému oboru rozumíme. To nám dává v mnoha směrech dobrý náskok.

Dlouhodobě se potvrzuje, že se přechod na LNG pro nákladní silniční dopravu vyplatí. Ceny plynu jsou teď zpátky, kde byly. Dopravní náklady ale nevyhnutelně v budoucnu porostou v souvislosti se zavedením emisních povolenek pro silniční dopravu v roce 2027 (ETS 2). LNG s nižšími emisemi a zejména bioLNG na tom budou o poznání lépe než nafta. Firmám se to vyplatí, a to ještě zmíním fakt, že ve firmách získává na významu společenská odpovědnost a nefinanční reporting. Koncové zákazníky, zadavatele přepravních výkonů a investory stále více zajímá, jestli jde daná firma cestou udržitelnosti. BioLNG, na který je naše infrastruktura už teď připravena, je plně obnovitelné a čisté palivo.

Plánujete otevřít ještě další stanice? Kdy a kde?

Naši plnicí stanici v Klecanech přestavujeme na klasickou pumpu se vším všudy, jako ji máme v Jažlovicích nebo v Mladé Boleslavi. Uvolněnou mobilní plničku pak budeme moci přesunout do další lokality. Místo ještě hledáme, ale rádi bychom otevřeli naši plničku poprvé i na Moravě. Zároveň stavíme úplně novou a rovněž kamennou plnicí stanici v Hradci Králové. Otevírat bychom chtěli určitě ještě na podzim.

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button