Král je mrtev, ať žije nový král: Scania V8 žije a nově přináší až 770 k
Scania přichází s novou generací svých osmiválců. Jsou modernější, výkonnější a přitom úspornější. Jak se to konstruktérům podařilo?
Menší vnitřní tření, vyšší vstřikovací tlak paliva, vyšší kompresní poměr a maximální tlak ve válci a nový systém úpravy výfukových plynů s dvojitým dávkováním AdBlue a samozřejmě zcela nový hardware a software pro řízení – to jsou ve zkratce hlavní novinky nové generace motorů V8 od Scanie.
Management a úprava spalin
Nový systém EMS využívá chytřejší a pokročilejší software pro řízení motoru s vyšší přesností, díky čemuž dokáže přesněji vypočítat, kolik paliva je potřeba a kdy. Systém následné úpravy spalin AMS (Aftertreatment Management Systém) nyní pracuje s dvojitým vstřikováním kapaliny AdBlue: poprvé přímo za výfukovou brzdou a podruhé v „normální“ poloze v samotném tlumiči. Díky dodatečnému dávkování se zlepšuje odpařování kapaliny AdBlue během cyklů s nízkým zatížením, jelikož je teplota v blízkosti výstupního potrubí vyšší. Prostřednictvím této extra dávky lze zdokonalit proces následné úpravy výfukových plynů a rovněž snížit spotřebu paliva.
Vyšší tlaky
Modernizovaná řada motorů V8 je nyní vybavena novým vysokotlakým palivovým čerpadlem se samostatně ovládanými čerpacími prvky (AIM – Active Inlet Metering). Nové čerpadlo je rovněž optimalizováno za účelem minimalizace spotřeby motorového oleje. Kromě toho došlo také ke zvýšení kompresního poměru a maximálního tlaku ve válci, což dále zlepšuje spalování a snižuje spotřebu paliva.Celkový tlak a řízení dávkování paliva budou vylepšeny prostřednictvím dokonalejší diagnostiky zvyšující provozuschopnost a výkon. Kvůli vyšším tlakům byly přepracovány a zesíleny některé díly uvnitř motoru, včetně převodů, pístů, kroužků, hlav válců a ventilů.
Výsledkem těchto úprav a snížení vnitřního tření se podařilo snížit spotřebu motorů V8 o 3 %, resp. až o 6 % v kombinaci s optimalizovanou převodovkou Opticruise G33.
Nový král
Motor V8 o objemu 16,4 l bude nabízen ve čtyřech výkonových variantách 530 k/2800 Nm, 590 k (434 kW)/3050 Nm, 660 k (485 kW)/3300 Nm a 770 k (566 kW)/3700 Nm. Posledně jmenovaný motor s označením DC 16 123 nahrazuje dřívější verzi s výkonem 730 k. Zásadní rozdíl proti předchůdci spočívá v konstrukci, protože je založen na stejné modernizované platformě jako ostatní motory V8 z nové řady. Vyznačuje se systémem následné úpravy výfukových plynů využívajícím pouze technologii selektivní katalytické redukce (SCR), robustním turbodmychadlem s pevnou geometrií lopatek a kuličkovými ložisky. Je osazeno i stejným druhem jednořadového výfukového potrubí jako ostatní tři motory V8. To je lehčí a účinnější, přispívá ale také k charakteristickému zvuku motoru V8 v podobě typického ‚rachotu‘, kterého si cení mnoho zákazníků společnosti Scania a fanoušků motoru V8. Není vytvářen větší hluk, ale spíše jde o výsledek toho, jak se mohou výfukové plyny v důsledku pořadí zapalování srážet uvnitř potrubí na jejich cestě ven.