Rozhovor: největší LNG flotila v ČR
Společnost Rovologistik CZ poprvé vyzkoušela LNG tahač v roce 2019 a dnes má už 21 aut. O dosavadních zkušenostech, ale i současných problémech s vysokými cenami i nejistotou v automotive segmentu jsme hovořili s provozním ředitelem Luborem Fučíkem.
Jak jste se dostali k LNG?
Jsme firma, které není lhostejná udržitelná doprava. Jako první jsme například pro našeho významného klienta ve výrobě aut začali používat Gigalinery. Takže když se u nás v roce 2018 začalo více mluvit o LNG, zajímalo nás to. První tahač, Iveco Stralis, jsme si půjčili na začátku roku 2019, později pak ještě jednou. Při testování jsme se zaměřili na provozní náklady. Porovnávali jsme ho se srovnatelnou naftovou soupravou na identické trase se stejným řidičem a ukázalo se, že dosahujeme nižší spotřeby. Navíc LNG bylo v té době levnější než nafta a do hry samozřejmě vstupovalo i nulové mýto v Německu, kam jsme hodně jezdili.
Takže jste se rozhodli, že si pořídíte první auta.
Ano, souviselo to i s tím, že náš klient podporoval „zelenou” logistiku a do ní LNG tahače patří. V roce 2020 jsme se s ním dohodli, že na pravidelné linky nasadíme dvě až pět souprav s LNG tahači. Vše se zdálo být na dobré cestě.
Jenže pak přišel koronavirus, lockdown a zavřené továrny.
Ano, nebyla to příjemná doba, protože většina automobilek v Evropě zavřela a zastavila se i doprava. V dubnu jsme znovu zahájili jednání, a nakonec se domluvili na tříleté smlouvě. Lockdown nám ale v něčem paradoxně pomohl. Pochopili jsme, že nesmíme všechno stavět na segmentu výroby nových automobilů, protože i současná čipová krize ukázala, jak je toto odvětví nestabilní. Proto jsme se nově zaměřili na náhradní díly, protože ty jsou zapotřebí neustále. Získali jsme nové klienty i destinace a postupně nakoupili vozy.
Kolik LNG aut v současnosti máte?
Celkem 21. Dvě Iveca Stralis, čtrnáct Ivec S-Way, dvě Scanie a nedávno jsme převzali tři lowdecková Volva nové generace.
A všechny je nasazujete i na nové destinace?
Ano, jezdíme s nimi do Belgie, Holandska, Švýcarska nebo až do Švédska. Síť LNG stanic v Evropě se neustále rozrůstá, což pochopitelně hodně usnadňuje plánování tras. Ještě před rokem či dvěma to bylo složitější.
Jenže v současnosti jsou ceny LNG extrémně vysoké, hlavně v cizině. Takže to asi muselo dost zahýbat s jakýmikoliv ekonomickými propočty.
To nikdo nečekal. V současnosti proto probíhají intenzivní jednání ohledně palivových doložek, s nimiž u LNG nikdo nemá zkušenosti. A při podpisu smluv se s něčím takovým, co se nyní děje, vůbec nepočítalo.
Upravujete kvůli vysokým cenám LNG v cizině nějak nasazování aut na jednotlivé trasy?
Ano, naší snahou je co nejvíc tankovat doma u plnicí stanice GasNet, kterou jsme nějakou dobu měli dokonce na našem odstavném parkovišti v Dobrovicích (v Mladé Boleslavi, kde totiž normálně stála, probíhala výstavba stacionární stanice – pozn. redakce). V tomto ohledu jsou vhodné vozy Iveco S-Way, které i v lowdeckové verzi mají dojezd skoro 1200 km. Třeba v Belgii, kam také jezdíme, je cena nižší než ve zbytku Evropy. Někde to ale nejde a vozy musí tankovat i po cestě.
A jak to máte se školením řidičů pro tankování na LNG a s čipy na tankování?
Naši řidiči mají školení od společnosti GasNet, které uznávají skoro v celé Evropě. A co se týká čipů, máme je od firem, kde obvykle plníme. Další možností je využití palivových karet Eurowag, které akceptuje čím dál víc plnicích stanic v Evropě.
Jste jediná firma, která má ve své flotile všechny tři značky vyrábějící LNG tahače, tedy Iveco, Scania a Volvo. Proč?
Se všemi značkami máme zkušenosti z minulosti, takže jsme nešli do něčeho neznámého. A to i z hlediska servisu. Navíc každé auto se hodí na jiné trasy, takže to můžeme dobře poskládat.
Jaké jsou další plány na rozšiřování LNG flotily? Mimochodem jaký podíl mají u vás ve firmě?
Dnes máme 92 aut, takže více než pětina je na LNG. Rádi bychom v nákupu pokračovali. Jenže současná situace je strašně nejistá, nikdo pořádně neví, kam půjdou ceny LNG. Zdražují i samotné tahače, které jsou samy o sobě o třetinu dražší než srovnatelné naftové. Dražší je také servis a jednoduché není ani financování. Všechno by se to dalo nějak „skousnout“, ale proti je ohromně nejistá a nestabilní situace v automotive. A to zejména v poslední době od července letošního roku. A nikdo pořádně neví, co bude.
Přesto této technologii věříme, vozy jsou úspornější i ekologičtější. A co teprve, až se i u nás začne ve větší míře prodávat bio LNG.