Silniční doprava

Premiéra elektrických vozidel Scania

Premiéra elektrických vozidel Scania. Scania představila další vývojový stupeň elektrických nákladních vozidel. Instalovaná kapacita baterií může být až 624 kWh a dostat je může nejen podvozek, ale i klasický sedlový tahač. Celková hmotnost soupravy může být až 64 tun!

První elektrická vozidla určená především pro městskou distribuci Scania představila v roce 2020. My jsme si je poprvé osobně vyzkoušeli vloni v říjnu v zákaznickém centru v Södertälje, kdy nám během technické prezentace představitelé Scanie krátce poodhalili další vývoj plně bateriových nákladních vozidel a slíbili, že již brzy představí model s dojezdem přes tři sta kilometrů určený pro regionální dopravu.

Přečtěte si také

Premiéra elektrických vozidel Scania

Věrna svému plánu představit alespoň jedno elektrické vozidlo ročně, ukázala společnost Scania oficiálně poprvé novou generaci bateriových elektrických nákladních vozidel BEV (battery electric vehicle). „Tato premiéra představuje pro nás i naše partnery významný milník,“ říká Christian Levin, generální ředitel společnosti Scania. „Náš sortiment dnes rozšiřujeme ve všech směrech. Nabízíme nové možnosti našim zákazníkům i celému dopravnímu ekosystému. Tato nákladní vozidla jsou součástí řešení, které obsahuje vše, co si dopravní průmysl toužící po elektrifikaci žádá.“

Poprvé i jako tahač

Opět je k dispozici podvozek v konfiguraci 6×2/4 pro různé aplikace, například pro přepravu potravin s řízenou teplotou. Vůbec poprvé ale Scania přichází i s plně elektrickým sedlovým tahačem návěsů 4×2, navíc i s lůžkovými kabinami R a S. Doposud se totiž elektrifikace standardně u tahače týkala pouze hybridního modelu, navíc bez možnosti objednat „velké“ kabiny. 

Scania poprvé využila nové předpisy o rozměrech a rozvor natáhla až na 4150 mm

Nový bateriový tahač také jako první vůz Scania využívá výhody evropské legislativní změny o zvětšených rozměrech vozidla, díky které může mít rozvor až 4150 mm. To konstruktérům umožnilo instalaci až šesti bateriových modulů s celkovou kapacitou 624 kWh, které mohou vozidlu zajistit bezpečný dojezd až 350 km při rychlosti 80 km/h. 

I pro regionální dopravu

Tento dojezd už otvírá dveře k bezemisní dopravě další skupině zákazníků, a to i díky tomu, že celková hmotnost soupravy může být až 64 tun. Nejvýhodnější jsou pevně dané trasy, které umožňují plánované nabíjení v domovském depu nebo v cíli cesty. Příležitostné nabíjení během povinného 45minutového odpočinku řidiče operativní dojezd samozřejmě dále prodlouží.

Premiéra elektrických vozidel Scania
Na snímku je tahač Scania 45 R pro dálkovou dopravu s výkonem 560 k a dojezdem až 350 km

Jelikož nabíjecí výkon dosahuje až 375 kW, každá hodina nabíjení tak zpravidla přidá přibližně 270 až 300 km dojezdu. Dostatečnou dynamiku a tažnou sílu zajistí elektrický pohon, který má v případě verzí Scania 45 R nebo 45 S výkon 410 kW, což odpovídá přibližně 560 koním. S těmito parametry už má takové vozidlo potenciál vyrovnat se, nebo dokonce předčit to, co lze očekávat od konvenčních nákladních vozidel se spalovacím motorem. 

Doplnění nabídky BEV

„Naše nabídka elektrifikovaných vozidel je nyní dostatečně vyspělá,“ říká Fredrik Allard, senior viceprezident a vedoucí oddělení elektrifikace společnosti Scania„Dnešní premiéra významně doplňuje naše stávající hybridy a bateriové elektromobily pro městskou distribuci, které jsme představili v roce 2020. Nyní můžeme našim zákazníkům nabídnout udržitelné a pestré portfolio řešení s nulovými emisemi. Zařazení těchto řešení do portfolia společnosti Scania představuje zásadní změnu pro firmy, které chtějí omezit svoji uhlíkovou stopu. Svým zákazníkům usnadňujeme změnu tím, že jim kromě vozů s nulovými emisemi nabízíme i blízké partnerství.“

Zdroj
Michal ŠtenglScania

Přečtěte si také

Back to top button