Silniční doprava

Scania chce být jedničkou v elektrifikaci

Švédský výrobce chce zaujmout vedoucí postavení mezi výrobci, kteří se podílejí na postupném přechodu k trvale udržitelným přepravním systémům. Nástrojem k dosažení tohoto cíle budou akumulátorová elektrická vozidla, jež zákazníkovi zajistí hospodárnější přepravní řešení s nulovými uhlíkovými emisemi. Připravuje se ale i na vodík.

Rychlý vývoj elektrických řešení pro těžká nákladní vozidla zahrnuje i neustálé zdokonalování akumulátorové technologie, pokud jde o kapacitu akumulátorů vztaženou k jejich hmotnosti. Rychle se zlepšují také další parametry a vlastnosti, jimiž jsou zejména doba nabíjení, počet nabíjecích cyklů a celková hospodárnost. To znamená, že se bude nadále zvyšovat rentabilita těchto řešení, a to především při jejich opakovaném a předvídatelném využívání. Ve většině oblastí přepravy tedy postupně předčí stávající řešení, která jsou založena na použití fosilních paliv a biopaliv, což je průmyslové odvětví, ve kterém společnosti Scania dosud náleží vedoucí postavení. 

„Vidíme, že akumulátorová elektrická řešení jsou první technologií bez škodlivých emisí ve výfukových plynech, která dokáže získat významný tržní podíl. Z hlediska zákazníka vyžaduje akumulátorové elektrické vozidlo menší rozsah servisního zajištění než konvenční vozidlo, což znamená vyšší provozní vytížení a příznivější náklady připadající na kilometr jízdy nebo hodinu provozu,“ říká Alexander Vlaskamp, který je ve společnosti Scania ředitelem prodeje a marketingu.

Scania se poučila z autobusového segmentu, kde přeměna začala dříve a kde se neustále zvyšuje poptávka po akumulátorových elektrických alternativách. Jak dále Vlaskamp přiznává, načasování vstupu do tohoto segmentu nebylo ze strany společnosti Scania optimální, poskytlo jí však užitečné znalosti a postřehy, na základě kterých nyní rychle zlepšuje své postavení prostřednictvím nové řady autobusů. „Získali jsme přitom také dobré základní znalosti, která využíváme při rozvoji oblasti elektrifikovaných nákladních vozidel,“ doplňuje Alexander Vlaskamp.

Společnost již uvedla na trh plně elektrické nákladní vozidlo a rovněž plug-in hybridní nákladní vozidlo. Dále má společnost Scania v plánu představit během pouhých několika roků elektrická vozidla, která budou určena pro přepravu nákladů na dlouhé vzdálenosti. Tato vozidla budou schopna převážet celkovou hmotnost 40 tun po dobu 4,5 hodiny a jejich akumulátory bude možno rychle dobíjet během 45minutové povinné přestávky řidiče.

Elektrická Scania 25 P BEV 4×2 (FOTO: Scania)

Společnost Scania očekává, že do roku 2025 bude podíl elektrifikovaných vozidel na celkových prodejních objemech jejích vozidel v Evropě dosahovat 10 procent, přičemž do roku 2030 se tento podíl zvýšit na 50 procent.

Přečtěte si také

Back to top button