Silniční doprava

Scania představila svá hasičská a záchranářská vozidla na veletrhu Interschutz 2015

Trh hasičských a záchranářských vozidel se neustále vyvíjí, Scania se v tomto segmentu pohybuje už více než 100 let.

Zákazníky má prakticky po celém světě a v dnešní době zaujme především propracovaným modulárním systémem a nejširší nabídkou motorů a kabin na trhu. Na veletrhu Interschutz 2015 se Scania prezentovala kompletní produktovou řadou a nechyběl ani model používaný na jednom z nejodlehlejších míst světa.

Horko, chlad nebo něco mezi tím? Na tom nesejde. Scania momentálně rozšiřuje svůj sortiment na základě filozofie pohodlného budování nástaveb, robustních motorů, komfortních kabin a maximální spolehlivosti,“ říká Henrik Eng, ředitel segmentu komunálních a speciálních vozidel v divizi Scania Trucks. „To jsou vlastnosti, které požadují hasičské sbory na celém světě. A na výstavě Interschutz 2015 jsme představili mimo jiné stejné stroje, jako ty, co jsme nedávno dodali do Amazonie i Antarktidy.“ Díky unikátnímu modulárnímu systému je Scania schopna postavit těžká nákladní vozidla pro celou řadu aplikací. Základem je samozřejmě nejširší škála podvozků na trhu, na kterých je možné postavit standardní hasičské vozidlo, letištní speciál nebo hasičský vůz pro průmyslové areály. Nabídka začíná u relativně lehkých podvozků 4×2 a končí u skutečných velikánů v konfiguraci 6×6, u vozidel s jednou či více řiditelnými nápravami.  

Přečtěte si také

Přínosy modulárního systému se ukazují rovněž v případě speciálních nástaveb u záchranářských vozidel. Skutečnost, že plně vybavené vozidlo, dokonce i takové, které je určeno pro provoz na letištích, může být běžně registrováno pro provoz na pozemních komunikacích, je hlavně při cestách na pravidelný servis nezpochybnitelnou výhodou. Díky výše popsaným vlastnostem vyhrála Scania v nedávné době výběrová řízení na důležité dodávky speciálních vozidel na trzích, jako je Německo, Španělsko nebo Brazílie. A za zmínku rovněž stojí provincie Šan-tung v Číně, kde bylo před půl rokem objednáno 82 hasičských vozidel na platformě P 310 v konfiguraci 4×2.  

Vzhledem k tomu, že řešení Scanie pro speciální vozidla vycházejí ze struktury a součástí běžných nákladních vozidel, zákazníci získávají řadu výhod. Náhradní díly a servis jsou k dispozici po celém světě.  

V současné době jsme začali kombinovat naše posádkové kabiny Scania CrewCab se špičkovými 13-litrovými motory o výkonu až 490 k a pohonem všech kol,“ uvedl Eng. „V konfiguraci 4×4 a automatickou převodovkou hledají naše vozidla jen těžko konkurenci. Velký výkon, výborná ovladatelnost, rychlý dojezd, to vše dělá ze Scanie ideální zásahový speciál.“ V nabídce je taktéž široká škála kabin. Kromě obecně známého označení velikostí P, G a R jsou na výběr ještě posádkové kabiny CrewCab a modely se sníženým nástupem. Kabiny s nízkou a plochou střechou pak umožňují instalaci nástaveb s žebříky nebo plošinami, aniž by bylo třeba kabinu upravovat.   Zásahové vozidlo musí být nejen rychlé a spolehlivé, ale také bezpečné a schopné chránit při práci svou posádku. Všechno začíná u klidné a stabilní jízdy po silnici. Pokud by ale přeci jen došlo k mimořádné události, tak všechny kabiny Scania, včetně verze CrewCab a modelů s nízkým nástupem, prošly testováním v souladu se standardem ECE R29. Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy, přitahovači pásů nebo airbagy.  

Cítíme, že bezpečnost spojená s naší kvalitou a spolehlivostí je pro většinu našich zákazníků rozhodujícím faktorem,“ říká Mats Brodin, key account manager společnosti Scania. „Zákazníci, kteří se podrobněji seznámí s naší unikátní nabídkou, si uvědomují, že na trhu neexistuje lepší volba než Scania.“  

Scania nabízí bohatý výběr podvozků, kabin a hlavně z portfolia motorů si vybere opravdu každý. K dispozici jsou tři základní objemy – 9, 13 a 16 litrů s pěti, šesti nebo osmi válci (osmiválec je samozřejmě legendární konstrukce Scania V8). Momentálně Scania nabízí 18 různých modelů motorů Euro 6 s výkonem v rozmezí od 250 do 730 k. Zatím posledním speciálním vozidlem Scania je výjimečně lehký záchranářský speciál 4×4 vybaven 9-litrovým motorem o výkonu 320 k. Toto auto vyniká hlavně výbornými jízdními vlastnostmi.  

Naši servisní síť tvoří na celém světě více než 1500 servisů, což znamená velký přínos pro všechny zákazníky,“ dodává Brodin. „I když se jedná o speciální vozidlo – hasičské nebo záchranářské – každý mechanik společnosti Scania zná jeho techniku a je schopen poskytnout okamžitou pomoc.“   V České republice najdeme asi nejzajímavější hasičské speciály Scania ve výbavě hasičského sboru Letiště Václava Havla v Praze. „Hasiči Letiště Praha momentálně disponují hned několika vozidly Scania pro nejrůznější typy aplikací,“ uvedl Petr Smola, obchodní manažer pro segment speciálních vozidel ve Scania Czech Republic, s.r.o. „Nejstarší speciál z celé flotily byl vyroben v roce 2003, což jen dokazuje, jak spolehlivá vozidla Scania jsou, když i po více než deseti letech beze zbytku splňují náročné požadavky elitního hasičského sboru Letiště Václava Havla v Praze. A je jedno, jestli se jedná o žebříky, stříkačky nebo plošiny.“  

U zásahových vozidel je vyžadována diametrálně odlišná dynamika jízdy, než je tomu u běžných nákladních aut. „Zatímco ve flotilách přepravních společností je kladen důraz hlavně na spotřebu paliva, od hasičského speciálu požaduje jeho provozovatel hlavně okamžitou akceschopnost, skvělou ovladatelnost a dostatečný výkon,“ řekl Štěpán Venhoda, produktový manažer Scania CER (Česká republika, Slovensko a Maďarsko).

Motory hasičských vozidel jdou okamžitě po nastartování do vysokých otáček, což samozřejmě technice neprospívá. Je tedy třeba, aby byl celý hnací řetězec dostatečně robustní a spolehlivý. Motory Scania v reálném provozu ukazují, že tuto zátěž bez problémů zvládají a i v těch nejnáročnějších podmínkách je možné se na ně spolehnout.“ Česká republika je v tomto segmentu velice plodná, má jednu z nejhustějších sítí záchranných složek od profesionálních sborů, podnikových sborů až po sbory dobrovolných hasičů. Požadavky jednotlivých sborů mohou být diametrálně rozdílné, nicméně Jaroslav Bezděkovský, obchodní zástupce pro segment speciálních vozidel ve Scania Czech Republic, s.r.o. tuto situaci vnímá velmi pozitivně.

Scania je značka, která má těmto složkám co nabídnout svou škálou použití od výše uvedených letištních speciálů přes hasičská vozidla do města až po vozidla zasahující v extrémních podmínkách při lesních požárech. Tento segment je v České republice neprávem opomíjen a jsem velice hrdý, že Scania je velkým zastáncem přístupu ke speciálním vozidlům. Bylo to také vidět na veletrhu Interschutz 2015, kde byla Scania zastoupena na většině stánků vystavujících nástavbářských firem. Plošiny, žebříky, letištní speciály, speciály pro lesní požáry a zásahová vozidla ve všech možných konfiguracích od 4×2 běžných zásahových vozidel až po 101 m vysokou plošinu 12×4/6.“  

Vozidla vystavená na veletrhu Interschutz 2015:  

  • P 360 CB6x4MSA CP16 Vozidlo vybaveno žebříkem, s manuální převodovkou, určeno pro vývoz na Blízký východ. Maximální výška žebříku je 56 metrů, což zhruba odpovídá výšce18-podlažní budovy.
  • P 550 CB6x6HHZ CP28 Letištní zásahový speciál postavený na zakázku pro švédská letiště. Kapacita 10.500 litrů vody a 650 litrů pěny. Velmi výkonný motor je spojen s automatickou převodovkou Allison. Kabina CP28 CrewCab. Vozidlo je unikátním zásahovým speciálem.
  • P 440 CB8x6*4HHZ CP16 Automobilová plošina s maximálním dosahem 52 metrů. Postaveno na speciálním podvozku av 8×6*4, konfigurace s řiditelnou podpůrnou osou navíc.
  • P 280 DB4x2MNA CP28 Standardní požární vozidlo pro britský trh. 9-litrový motor o výkonu 280 k s převodovkou Allison a komfortní kabinou Scania CrewCab.
  • P 310 CB4x4HHZ CP31 Požární vozidlo pro německý trh. Neobvykle nízká hmotnost, podvozek v konfiguraci 4×4 a automatická převodovka Allison dělají z tohoto speciálu univerzální, rychlé a obratné vozidlo.

Přečtěte si také

Back to top button