Silniční doprava

Správné oleje mohou snížit spotřebu

Úspěch vašeho podnikání v oblasti nákladní dopravy je podmíněn mj. tím, že provozovatel udrží vozidla v maximálním provozu za současného snižování provozních nákladů. Na toto téma jsme hovořili s Martinem Švarcem, obchodním ředitelem divize Automotive společnosti AutoMax Group.

Na provozovatele nákladních vozidel je vyvíjen legislativní, obchodní a spotřebitelský tlak z hlediska jejich udržitelnosti. V únoru 2019 se zákonodárci EU dohodli na nových pravidlech pro zadávání zakázek, jak se na to díváte vy?
Tento legislativní tlak posiluje již tak evidentní komerční potřebu vyšší palivové účinnosti. To je obzvláště náročné v současné době, protože vývoj v technologiích motorů vedl ke zvýšenému výkonu na píst – a písty jsou zodpovědné za téměř dvě třetiny tření v motoru – takže efektivní údržba je ještě důležitější, pokud mají motory běžet na maximální výkon.
Jenže nové motory jsou čím dál složitější, což klade nároky i na jejich servis.
Ano, velká část provozovatelů nákladních vozidel se obává, že náklady na nové technologie mohou převážit nad jejich přínosy, což je důvod, proč většina z nich nechce inovovat, protože současná technika je stále v provozu. Manažeři zodpovědní za vozový park také uvádí, že jejich zaměstnanci údržby by měli projít náležitým školením.
A vy nabízíte poradenství v oblasti maziv?
Ano, vytvořili jsme Shell Driveline, portfolio vysoce výkonných maziv doplněných o nezbytné technické poradenství, což přináší mnohem více benefitů než jednotlivé prvky samostatně – díky tomu bude každý vozový park nákladních vozidel efektivnější, ziskovější a konkurenceschopnější.

Nákladní vozidla musí jezdit efektivně po celý rok. Je důležité proto používat správnou kombinaci maziv, aby uživatelé ze svých motorů, převodovek, hydraulických systémů a mazaných komponent vytěžili maximum.
Je to tak. Výrobky Shell splňují příslušné specifikace, schválení a doporučení od mnoha průmyslových standardů a předních výrobců OEM včetně Bosch, CNH, John Deere, Massey Fergusson, Caterpillar, Cummins, Deutz, Scania, Volvo nebo ZF. Mezi produkty Shell Driveline patří motorové oleje RIMULA pro velké naftové motory, převodové a nápravové oleje SPIRAX, maziva GADUS a hydraulické oleje TELLUS. Vzhledem k tomu, že motory dodávají energii efektivněji, jsou také vystaveny většímu namáhání. Díky tomu je ještě důležitější, aby manažeři odpovědní za vozový park využívali každý nástroj, který mají k dispozici. Jde především o nově vznikající technologie a prémiová nízkoviskózní maziva, aby mohly motory trvale běžet s maximální účinností.
Opravdu je viskozita tak důležitá?

Zaměření na nízkoviskózní maziva je klíčovým faktorem při dosahování vyšší úspory paliva. Čím nižší je viskozita motorového oleje, tím rychleji proudí tam, kde je v motoru potřeba. Za provozu napomáhá snížit tření lépe, než je tomu u olejů s vyšší viskozitou, takže motory pracují účinněji a produkují méně emisí CO2.

A platí to i pro vozidla ve stavebnictví, která se pohybují v jiných provozních režimech a v daleko náročnějších podmínkách? Nebo pro ně máte speciální řadu maziv.
S obnovou vozového parku se také ve stavebnictví a zemědělství začínají používat maziva s nižší viskozitou. V portfoliu produktů Shell Driveline ale myslíme i na starší techniku, uživatelé oceňují především delší výměnné intervaly, oxidační stabilitu, ochranu proti opotřebování a korozi způsobené kyselými plyny.
Co nás podle vás čeká v blízké budoucnosti?
Stejně jako mnoho jiných odvětví je i odvětví nákladní dopravy na pokraji transformace, u níž se očekává, že bude mít podobný dopad na produktivitu jako průmyslová revoluce. Zavádění nových technologií, jako jsou síťové senzory, umělá inteligence a analýza dat, nás jistě nemine.
A v oblasti maziv?
Jsou to především maziva pro elektromobily, tzv. e-motorové oleje nebo kapaliny jsou potřeba pro mazání převodovky i pro odvedení tepla ze silové elektroniky a elektrického motoru. Dále jsou to také maziva s nulovou uhlíkovou stopou, která reflektují trend snižování emisí.

Ve spolupráci
transport-logistika.cz
Zdroj
Foto: Automax
Back to top button