Silniční doprava

Světová premiéra eActrosu 600

Světová premiéra eActrosu 600. Dne 10. října 2023 představil Daimler Truck v Hamburku s velkým zájmem očekávaný sériový tahač souprav Mercedes-Benz eActros 600, slibující dojezd až 500 km. Pro značku, která vše vsadila na bezemisní dopravu, je to další důležitý milník v elektromobilitě komerční dopravy.

Tímto těžkým elektrickým nákladním vozidlem chce Mercedes-Benz Trucks definovat nový standard v silniční nákladní dopravě, a to jak z hlediska technologie, udržitelnosti a designu, tak i ziskovosti. Technicky je totiž zkonstruováno pro kombinovanou celkovou hmotnost soupravy až 44 tun, přičemž se standardním přívěsem má eActros 600 užitečné zatížení v EU přibližně 22 tun. V některých případech může národní legislativa připouštět vyšší užitečnou hmotnost. Z dlouhodobého hlediska může nahradit většinu dieselových nákladních vozidel v důležitém segmentu dálkové dopravy. 

eActros má novou kabinu s o 9 % lepší aerodynamikou proti klasickému Actrosu

Číslo naznačuje 

Vysoká kapacita akumulátoru, více než 600 kWh (odtud typové označení 600), i nová elektrická hnací náprava se dvěma elektromotory s výkonem 400, resp. max. 600 kW umožňují elektrickému nákladnímu automobilu dojet 500 km na jedno nabití. Díky nabíjení během povinných pauz řidiče ale bude eActros 600 schopen denně zvládnout i více než dvojnásobek. A to i bez příplatkového megawattového nabíjení, slibujícího vysoké nabíjecí proudy. Přibližně 60 % dálkových jízd zákazníků Mercedes-Benz Trucks v Evropě je kratších než 500 km, takže nabíjecí infrastruktura v depu a na místech nakládky a vykládky je v těchto případech dostačující.

Připraven pro megawatt

Pro všechny ostatní aplikace je nezbytným předpokladem k tomu, aby byl elektrický tahač plně použitelný pro celoevropskou dálkovou dopravu, neustálý rozvoj veřejné nabíjecí infrastruktury. Vedle nabíjení CCS o výkonu až 400 kW dostane eActros 600 později i tzv. megawattové nabíjení (MCS, Megawatt Charging Standard). Tuto opci si ale budou moci zákazníci objednat ihned od spuštění prodeje. Jakmile bude technologie MCS dostupná a  mezi výrobci standardizovaná, výrobce ji dodatečně domontuje do již vyrobeného vozidla. Tímto standardem lze na příslušné nabíjecí stanici o výkonu přibližně jeden megawatt baterii nabít z 20 na 80 % za zhruba 30 minut!

Nová kabina ProCabin

Nový tahač na první pohled poznáte podle unikátního designu kabiny, při jejímž vývoji byl kladen velký důraz na aerodynamiku. K ní přispívá velké, kompletně uzavřené a zaoblené víko na čelní partii kabiny spolu s optimalizovaným nárazníkem včetně krytů spodní části vozidla, aerodynamicky vylepšeným vstupem do kabiny a prodlouženými spoilery na jejích rozích. Aerodynamiku vylepšují i prvky na střešních sloupcích A, dodatečný přední spoiler na střeše a utěsněný motorový prostor. Kabina je kromě toho vybavena hliníkovými nástupními schůdky, osvětlením nové koncepce se světlomety matrix LED a světelným pásem LED. Mercedes-Benz Trucks nabízí tuto kabinu pod označením ProCabin. 

Interiér se příliš neliší od stávajícího eActrosu

Právě pro nákladní vozidla s akumulátorovým elektrickým pohonem v dálkové dopravě má vylepšená aerodynamika zásadní význam, protože odpor vzduchu je jedním z hlavních faktorů, které mají velký vliv na spotřebu elektrické energie. Čím je nižší, tím víc energie získáte rekuperací, která prodlužuje dojezd. Na zlepšení aerodynamiky se podílí i o 80 mm prodloužená příď kabiny. V porovnání se současnou standardně dodávanou kabinou se podařilo u ProCabin snížit součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx o 9 %. 

eActros 600 Sattelzugmaschine eActros 600 Sattelzugmaschine

LFP akumulátor

eActros 600 disponuje třemi sadami akumulátorů po 207 kWh, celková kapacita je tak 621 kWh. Akumulátorové sady vycházejí z technologie LFP článků (LiFePO) a vyznačují se životností až 1,2 milionu ujetých kilometrů za deset let provozu. Po této době používání má mít sada akumulátorů stále ještě více než 80 % původní kapacity. Na rozdíl od ostatních technologií článků lze navíc u LFP využívat více než 95 % instalované kapacity. 

Nová zadní náprava

Mercedes-Benz Trucks vyvinul pro eActros 600 novou hnací nápravu se dvěma 800V elektromotory a navazující čtyřstupňovou převodovkou. Elektromotory poskytují trvalý nejvyšší výkon 400 kW, resp. krátkodobě až 600 kW. Jejich důležitou schopností je i rekuperace, která dobíjí akumulátor a šetří brzdy. Podobně jako u retardéru má řidič k dispozici až pět různých stupňů rekuperace, nechybí ani tzv. jednopedálové ovládání vozidla – tedy zpomalování rekuperací, které minimalizuje používání mechanických brzd. 

Elektrický PPC

Inženýři pro eActros připravili novou verzi systému elektronického řízení tempomatu a převodovky PPC (Predictive Powertrain Control), která je nastavena pro elektrický pohon. Předvídavá regulace hnacího řetězce automaticky zohledňuje topografii, průběh trasy a dopravní značky, aby byla zajištěna maximální hospodárnost jízdy. Přitom jsou nyní zohledňovány také informace o situaci na trase, získávané z navigačního systému, což umožňuje lepší rozpoznávání budoucích událostí na cestách. Řidič se tak může vystříhat zbytečného brzdění, zrychlování a řazení, aby byla elektrická energie ze sady akumulátorů využívána s maximální efektivitou. 

Široké možnosti připojení návěsů 

Větší univerzálnost použití eActrosu 600 zajišťují dva různé výstupní hnací hřídele. Elektromechanický zajišťuje pohon pro hydraulická, resp. mechanická pracovní zařízení, jakými jsou například sklápěcí návěsy, návěsy s posuvnou podlahou nebo cisternové návěsy pro přepravu sypkých hmot. Druhým řešením je elektrický výstupní hnací hřídel na stejnosměrný nebo střídavý proud, u něhož přeměňuje měnič stejnosměrný proud z vysokonapěťové sítě na proud střídavý. Díky tomu lze například používat běžná řešení pohonu pro chladírenské skříňové nástavby nebo chladicí návěsy. Různé aplikace výstupního hnacího hřídele pokrývají v závislosti na variantě rozsah výkonů od 22 do 90 kW a naleznou uplatnění ve většině standardních případů dálkové a rozvážkové dopravy. 

První padesátka

Prodej elektrického nákladního vozidla začne v letošním roce, výroba se rozeběhne na konci příštího roku. Od začátku se eActros 600 bude vyrábět jako tahač a jako varianta podvozku s plošinou, což zákazníkům nabízí řadu dalších možností využití v plně elektrické dopravě. V současnosti se buduje flotila zhruba padesáti prototypů, z nichž některé v dalším kroku otestují první zákazníci v praxi.

Aerodynamice prospělo důkladné zakrytování i prodloužení přídě o 80 mm

Zdroj
Mercedes-Benz Trucks

Přečtěte si také

Back to top button