Udržitelná Bauma
Udržitelná Bauma. Letošní ročník největší světové události v oblasti stavebních a těžebních strojů, stavební techniky a vozidel, konaný od 7. do 13. dubna na výstavišti v Mnichově, se nesl v duchu udržitelnosti, digitalizace, automatizace a nových pohonných systémů.
Akce přilákala přibližně 600 000 návštěvníků z více než 200 zemí a regionů, čímž potvrdila svůj globální význam. Na výstavní ploše se představilo přes 3600 vystavovatelů z 57 zemí, kteří nabídli pohled na nejnovější technologie, inovace a řešení pro budoucnost stavebnictví. Veletrh byl silně zaměřen na témata udržitelnosti, digitalizace, automatizace a nových pohonných systémů. Další ročník se odehraje od 3. do 9. dubna 2028. Popsat všechny zajímavé novinky by vydalo na celé samostatné číslo, proto se nyní podívejme na nákladní vozy, řadili jsme je podle abecedy. Z velkých výrobců neměly na Baumě oficiální stánek DAF, Iveco a Renault Trucks.
FORD TRUCKS
Hlavní hvězdou expozice byl Ford F-Max Select, limitovaná edice těžkého tahače pro dálkovou dopravu v počtu pouhých 400 kusů. Vedle dálničního tahače Ford Trucks vystavil i dva modely z řady F-Line zaměřené na stavebnictví: 4145D L s třístranným sklápěčem Meiller a 4145M L s míchačkou betonu Liebherr. Oba modely ve verzi 8×4 sdílejí motor o výkonu 450 k a splňují normu Euro 6E. Vyznačují se robustností, moderní výbavou a digitálním propojením přes systém ConnecTruck.

FUSO
Značka Fuso, patřící do koncernu Daimler Truck, přivezla tři různé varianty lehkého nákladního vozidla Canter, včetně plně elektrického eCanteru 7C18e s třístranným sklápěčem Meiller, dieselového modelu 6S15 s valníkem a jeřábem, a největšího 9C18 s nosičem kontejnerů Palfinger. Klíčovou novinkou bylo rozšíření nabídky elektrických variant – 85 % verzí Canteru dostupných v Evropě lze nyní objednat i jako eCanter. Fuso také uvedlo nové uspořádání baterií, které umožňuje montáž jeřábů a zvedacích plošin, a oznámilo připravenost modelů Canter pro využití obnovitelného paliva HVO. Vystavení na veletrhu potvrdilo vysokou míru přizpůsobitelnosti vozidel Fuso pro potřeby stavebního a komunálního sektoru.

MAN
Na veletrhu představil MAN Truck & Bus rozsáhlé portfolio vozidel pro stavebnictví – od lehkých dodávek až po těžké tahače, a to jak v konvenční, tak elektrické verzi. Hlavní pozornost poutal plně elektrický MAN eTGS 28.449 6×2-4 s třístranným sklápěčem a jeřábem, který nabízí dojezd až 400 km a konfigurovatelné baterie. Společnost také prezentovala nový systém pohonu všech kol HydroDrive, robustní tahač MAN TGX 33.640 pro náklady až 180 tun a modernizovaný off-roadový MAN TGE 3.200 4×4 s korbou Meiller. Kromě vozidel zdůraznil MAN svou schopnost nabídnout miliony individuálních konfigurací e-trucků a komplexní služby v oblasti e-mobility včetně poradenství, plánování infrastruktury a digitálních nástrojů pro správu vozového parku.

MERCEDES-BENZ
Hlavní novinkou výrobce byl eArocs 400, který díky dvěma LiFePo4 bateriím o celkové kapacitě 414 kWh zvládne v závislosti na konfiguraci dojezd až 240 km. Je dostupný ve variantách 32 a 41 tun s konfigurací náprav 8×4, a to jako domíchávač betonu nebo sklápěč, což z něj činí ideální vozidlo pro městské i stavební aplikace. Elektrický motor s výkonem až 450 kW poskytuje dostatek síly i pro náročné nasazení.

Druhou novinkou je limitovaná 100kusová edice Arocs Extent, která vyniká exkluzivním designem s matnou úpravou, LED výbavou, karbonovými detaily a luxusním interiérem. Oba modely demonstrují technologický pokrok Mercedesu-Benz v oblasti udržitelné a inteligentní stavební dopravy.
SCANIA
Scania přivezla nejširší nabídku řešení pro stavebnictví a těžební průmysl ve své historii, zaměřenou na přechod k udržitelným technologiím. Hlavní pozornost poutal plně elektrický sklápěč Scania BEV XT, který nabízí nulové emise, vysoký výkon a robustní konstrukci s tandemovým podvozkem. Dále Scania prezentovala paralelní hybridní pohonný systém vlastní konstrukce a sklápěč CBG poháněný stlačeným bioplynem, který kombinuje nízké emise CO2 s dlouhým dojezdem. Kromě toho nabídla také klasické spalovací motory, včetně legendárního V8 kompatibilního s HVO, a integrované digitální služby pro správu vozového parku, bezpečnost a prediktivní údržbu.


TATRA TRUCKS
Tuzemská značka se v Mnichově prezentovala vůbec poprvé, a to dvěma vozy modelové řady Phoenix třetí generace s podvozky 8×8 a novým designem čelní masky, optimalizovaným pro účinnější chlazení. Prvním modelem byl jednostranný sklápěč s nástavbou o objemu 20 m3, nosností téměř 30 tun a motorem Paccar MX-13 (390 kW) s automatickou převodovkou Allison. Druhý vystavený vůz byl třístranný sklápěč s nosností přes 26 tun a objemem nástavby 14,6 m3, osazený motorem o výkonu 355 kW a převodovkou ZF TraXon. Oba vozy nabízejí vzduchové odpružení všech náprav a moderní kabiny s bohatou výbavou pro komfort a bezpečnost.

VOLVO TRUCKS
Volvo Trucks a Volvo Construction Equipment (Volvo CE) představily svou dosud nejrozsáhlejší nabídku elektrických vozidel a stavebních strojů. Hlavním lákadlem expozice bylo nové Volvo A30 Electric, první sériově vyráběný elektrický kloubový dampr ve své třídě s nosností až 32 tun a baterií o kapacitě 245 kWh, umožňující celodenní provoz bez emisí. Ve spolupráci s firmou Putzmeister předvedlo Volvo také jeden z největších elektrických čerpadlových vozů na beton na světě, postavený na podvozku Volvo FM Electric 8×4, vybavený čerpadlem s dosahem 42 metrů a schopností vypumpovat až 50 m3 betonu na jedno nabití. Volvo CE současně představilo první kompletní řadu bezemisních stavebních strojů, zahrnující mimo jiné pásové rypadlo EC230 Electric, kolový nakladač L120 Electric, kolové rypadlo EWR150 Electric a manipulátor materiálu EW240 Electric. Součástí prezentace byla i nová digitální řešení jako Volvo Site Operations a Site Optimization, která zákazníkům umožňují efektivně řídit a optimalizovat provoz na staveništích napříč různými značkami techniky.
