Víte, jaké jsou povolené odchylky od vyhlášky 561/2006 v Česku? Prozradíme vám je
Zatímco ve Francii už musí řidiči nákladních vozidel dodržovat jízdní výkony, v Česku byla platnost výjimek prodloužená až do 31.5. Poradíme, jak moc se smíte odchýlit.
Česká vláda povolila poprvé výjimku z vyhlášky 561/2006 na 30 dnů do 13. dubna, poté ji prodloužila až do 31.5. 23:59 hod.
Jak uvádí Centrum služeb pro silniční dopravu, řidiči musí dodržovat jasně daná pravidla. Nejpozději po dojetí na místo čerpání odpočinku nebo přestávky v řízení zaznamenat důvod odchylky na zadní stranu záznamového listu („kolečko tachografu“) nebo denní výtisk z karty řidiče.
Povolené odchylky od nařízení (ES) č. 561/2006:
Uvedené limity je třeba považovat za maximální a nemohou být v žádném případě překročeny!
čl. 6 (1): nahrazení maximálního denního limitu řízení z 9 hodin na 11 hodin;
čl. 6 (2): nahrazení maximálního týdenního limitu řízení z 56 hodin na 60 hodin;
čl. 6 (3): nahrazení maximálního čtrnáctidenního jízdního limitu z 90 hodin na 100 hodin;
čl. 8 (1): snížení požadavků na denní odpočinek z 11 na 9 hodin;
čl. 8 (6): odložení týdenní doby odpočinku po období sedmi (místo šesti) 24hodinových časových úseků od skončení předchozí týdenní doby odpočinku;
čl. 8 (8): možnost čerpání běžného týdenního odpočinku ve vozidle za předpokladu, že má vhodné spací zařízení pro každého řidiče a vozidlo stojí.
Konec výjimky ve Francii
Delší jízdní časy a kratší přestávky jsou tak na území Francie minulostí. Informuje o tom Francouzská asociace silničních dopravců FNTR.
V Německu do konce května
Podobný krok čeká zanedlouho i Německo. Německá asociace BGL dostala v odpovědi na otázky ohledně prodloužení tolerance jízdních časů od Ministerstva dopravy a digitální infrastruktury odpověď, že vláda nemá v plánu tyto výjimky prodlužovat.
Výjimky ze zákazu víkendových jízd mají rozdílnou platnost podle jednotlivých spolkových zemí. Zatímco některé už skončily, většina z nich platí do konce května. Jejich kompletní seznam i délku platnosti najdete na této stránce.
V současnosti platí tolerance jízdních časů v Rakousku, Belgii, Bulharsku, České republice, Německu, Řecku, Španělsku, Maďarsku, Irsku, Lucembursku, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Rumunsku, Švédsku, na Slovensku a na Ukrajině. Kompletní přehled is detailními informacemi o dočasných výjimkách ze směrnice 561/2006 naleznete na této stránce.