Testy osobních vozů

Mercedes-Benz EQV300: elektrický diktát doby

Mercedes-Benz jako první značka nabízí velké MPV s plně elektrickým pohonem. Vychází z třídy V, má všechny jeho přednosti a obří baterii slibující dojezd přes 400 km. To by však nesměla být zima.

EQV je druhý zástupce elektrické rodiny osobních vozů EQ od Mercedesu, první bylo SUV EQC. Jako první bezemisní ale německý výrobce zákazníkům nabídl užitkovou verzi Vita, s nímž má třída V má mnohé společné. Rozhodně ale ne elektrickou výzbroj.

EQV se nabízí se středním (na obrázku) a dlouhým rozvorem (FOTO: autor)

Skoro stejný 

Dobrou zprávou určitě je, že si elektrické „véčko“ ponechalo všechny oceňované přednosti toho klasického, tedy variabilní a dostatečně prostorný interiér pro cestující i pro jejich náklad. Baterie jsou totiž ukryté v podlaze. Stejně tak si lze auto vyšperkovat příplatkovou výbavou za spoustu peněz. Ani základní ovládání vozu nebo infotainment systém MBUX se neliší, v jeho menu jenom přibyla položka EQ související s elektrickým pohonem a nabíjením.

Přístrojová deska je identická s klasickou třídou V (FOTO: autor)

Výkon dostatečný, i s tou hmotou

Pohon EQV obstarává elektromotor s nejvyšším výkonem 150 kW (stálý 70 kW) a maximálním točivým momentem 362 Nm, což jsou papírově velmi slušné hodnoty. V cestě mu ovšem stojí značná hmotnost vozu, která se kvůli bateriím zvýšila skoro o 400 kg až na 2,6 t. Naštěstí charakteristika elektromotoru se silným zátahem odspodu vyvolává pocit bezpečné dynamiky. A to si s plně naloženým vozem, kdy se celková hmotnost vyhoupne přes tři tuny. Záleží ale na tom, jaký ze čtyř jízdních režimů si zvolíte, protože ty ekonomické (E a E+) omezují i výkon motoru. 

Elektromotor má nejvyšší výkon 150 kW (FOTO: autor)

Hodně jsem si při jízdě hrál s nastavováním čtyř z pěti úrovní rekuperace, k čemuž slouží pádla pod volantem. Třeba při dobrzďování jsem prakticky nepoužíval klasický brzdový pedál, ale pouze režimy D, D- a D–. Naopak mimo město se vyplatí přepnout na D+, kdy EQV neuvěřitelně ladně a dlouho plachtí. Při něm ručička na energetickém ukazateli (místo otáčkoměru) zůstává přesně na hranici mezi pohonem a brzděním. Pátý D Auto si úroveň rekuperace určuje automaticky podle topografie cesty.

Páčkami, kterými se u klasické verze ručně řadí, slouží u elektrického k nastavení úrovně rekuperace. K dispozici je pět režimů D–, D-, D, D+ a Dauto (FOTO: autor)

Těch 400 kg navíc, co přinášejí baterie, je hodně znát na těžkopádnosti vozu, hlavně při nájezdu do zatáček. Naopak komfort pérování je i díky vzduchovému pérování naprosto ukázkový. Prostě jako u Mercedesu. 

Zima dojezdu nesvědčí

Baterie se může pochlubit velkou kapacitou 100 kWh, pro pohon je ale určeno 90 kWh. I plně nabité mi v zimě nezajistily větší dojezd než 350 km. A to jenom na chviličku, než se rozjelo vytápění. Pak okamžitě dojezd klesl na 290 km. Ačkoliv je třída V vybavena topením na bázi tepelného čerpadla, v zimě není moc účinné a EQV přechází na klasické odporové. A to je pořádný žrout, hlavně když má vytopit celé vozidlo. I přidání jednoho stupně výkonu ventilátoru zkrátilo dojezd o pět kilometrů. Hlavně ve městě si dokáže topení z celkové spotřeby elektřiny ukrojit klidně přes 50 % (prozradí to menu EQ v počítač). A jelikož je EQV opravdu pořádný kus auta, vybíjí motor baterii tempem i 40 až 45 kWh/100 km. Podobné nároky má i na dálnici ve 130 km/h, takže po D8 z Krušných hor jsem v zájmu dojezdu jel maximálně rychlostí 100 km/h. Celkově jsem dosáhl výsledné spotřeby 38 kWh/100 km, výrobce udává 27 kWh/100 km (dle NEDC). 

Dlouhodobá spotřeba se držela kolem 38 kWh/100 km (FOTO: autor)

Opravdu rychlé dobíjení

Vzhledem k omezenému dojezd jsem si několikrát vyzkoušel nabíjení a v tomto ohledu budiž EQV pochváleno. Elektřinu lze totiž do baterií ládovat výkonem až 110 kW, takže na stejnosměrném superchargeru si z 10 % na plnou kapacitu počkáte lehce přes hodinu. Palec nahoru patří i za rychlost nabíjení i při vyšším stupni dobití baterie, i mezi 90 a 100 % se výkon pohybuje mezi 50 a 65 kW! Dobíjet samozřejmě můžete i střídavým proudem výkonem 11 kW, kde jsou ale čekací doby kolem osmi hodin.

EQC zvládá dobíjecí výkone až 110 kW (FOTO: autor)

Rozdíl 426 000 Kč

EQV se prodává od 1,627 milionu korun, nejvýkonnější naftové provedení V300d ve stejné výbavě přijde na 1,201 milionu korun (ceny bez DPH). Rozdíl tedy činí 426 000 korun. EQV nelze považovat zatím za plnohodnotné rodinné vozidlo, na to má hlavně v zimě příliš omezený dojezd. Větší uplatnění vidím jako hotelový shuttle či VIP taxi. Neumím si ale představit, jaký bude business model a zda se tato cena opravdu někdy zaplatí. 

VozidloMercedes-Benz EQV300 
Motorelektrický
Max. výkon150 kW (204 k)
Max. točivý moment362 Nm
Maximální rychlost140 km/h
Zrychlení 0-100 km/h12,1 s
PřevodovkaA
Kombinovaná spotřeba27 kWh/100 km
Spotřeba v testu33,5 kW/100 km
Kapacita baterie/využitelná100/90 kWh 
Pohotovostní hmotnost2635 kg
Celková hmotnost3500 kg
Objem zavazadlového prostoru1410/5190 l
Rozměry d/š/v5140 x 1938 x 1901 mm
Rozvor3200 mm
Základní cena test. vozu1 626 966 Kč bez DPH

Přečtěte si také

Back to top button