Testy užitkových vozidel

Mercedes-Benz Marco Polo Horizon 250 CDI 4Matic: COVID zvedá zájem

Pandemie koronaviru zvýšila zájem o obytné automobily. Alternativou ke klasickému obytňáku jsou velká MPV se stanem ve střeše. Jak se spí v takovém voze, jsme si vyzkoušeli v Mercedesu-Benz Marco Polo Horizon, postaveném na základě třídy V250 CDI 4Matic.

Přestavbu třídy V na obytný vůz má na svědomí specialista v tímto oboru, německý úpravce Westfalia. Ten vezme třídu V, uřízne jí střechu a místo ní namontuje novou, vyklápěcí, v níž je ukrytý stan a průlez dovnitř.

Přestvavbu má na starosti Westfalia (FOTO: autor)

Snadná práce 

Vztyčit stan je otázkou pár sekund. Stačí zevnitř odjistit dvě pojistky, trochu zatlačit na podlážku, která tvoří strop vozu, a plynové vzpěry už se samy postarají o jeho zvednutí. Maximální výška stanu je ale na přídi, směrem k zádi se snižuje. O něco složitější je stan zase složit. Jednou rukou se totiž musí z boku zatlačit na mechanickou konstrukci stanu a druhou rukou současně zatáhnout za poutko a stáhnout ho dolů. A člověk ještě musí dávat pozor, aby se stan složil správně. Pak už jenom zacvakne pojistky a je složeno. Stačí si to ale dvakrát třikrát vyzkoušet “na nečisto” a dostanete to do ruky. 

Do patra se leze přes přední sedadla (FOTO: autor)

Komfort v mezaninu

Nahoře je místo pro dvě osoby. A na speciálním roštu je položená zhruba 600 ti metrů tlustá, velmi příjemná a pohodlná matrace. Z boku stanu jsou chladicí otvory na zip, které dovnitř přivádějí čerstvý vzduch. Na horní postele se leze z předních sedadel, která jsou otočná o 180°. Vyžaduje to trošku zručnosti a také opatrnosti, obzvláště když v noci lezete rozespalý dolů. Situaci trochu usnadňují dvě LED lampičky. 

Pro jednoho luxus, pro dva komfort (FOTO: autor)

Méně pohodlí dole

Druhá dvě až tři lůžka se dají vytvořit sklopením trojlavice, která je podélně posuvná. K tomu slouží samostatná páčka, která je ale pouze na pravé straně. Sklopená opěradla navazují na speciální díl v zavazadlovém prostoru připomínající stůl. Ten je  posuvný a lze ho i vyklopit, či ho celý z vozu vyjmout. Spodní lůžko ale není zdaleka tak pohodlné jako to horní, protože při spaní trochu tlačí bezpečnostní pásy. Proto je lepší si na ně položit nějakou matraci. Vnitřní intimitu zajišťují záclonky na všech oknech.  

Doloe se mohou vyspat tři, spíše ale jen dva (FOTO: autor)

Bez kempingového vybavení 

Kempingové Marco Polo se nabízí ve třech variantách lišící se vnějším vzhledem karoserie, hlavně ale vnitřní výbavou. Testovaná verze Horizon se řadí mezi základní Active (vychází z užitkového Vita) a luxusní Marco Polo. I ono vychází z třídy V, nabízí pět míst ke spaní, ale nenajdete v něm kempingovou výbavu jako je kuchyňka, praktické skříňky nebo zásobník na vodu. Ty už si musíte vést s sebou, naštěstí zavazadlový prostor toho pobere opravdu hodně. Byť trochu překáží sklopná lavice.

Posuvný stolek je asi jedinou kempingovou výbavou (FOTO: autor)

Vše je vyšší 

Mechanismus vyklápěcí střechy zvýšil logicky těžiště vozu a zároveň i pohotovostní hmotnost, která se dostala na 2,4 tuny. Takže 140 kW a 440 Nm motoru 250 CDI má hlavně s plně naloženým autem docela dost práce. Hlavně při předjíždění je třeba s tím počítat. Spotřeba je mezi 7 a 7,5 l/100 km, u klasického “véčka” je to minimálně o půl litru méně.   

Přes rok lze Marco Polo používat jako běžné osobní vozidlo (FOTO: autor)

Levnější

Horizon 250 CDI 4Matic s automatem začíná na 1 248 700 Kč (bez DPH), což sice není málo (bez pohonu 4×4 začíná na 1 145 500 Kč, pořád je to ale méně než za srovnatelný Volkswagen California. Ten totiž stojí od 1 326 866 Kč.

VozidloMercedes-Benz Sprinter Marco Polo Horizon 250 CDI 4Matic
Motor:R4/vznětový
Zdvihový objem:2143 cm3
Max. výkon:140 kW (190 k)/3800 min-1
Max. točivý moment:440 Nm/1400-2400 min-1
Maximální rychlost:199 km/h
Převodovka:9A
Kombinovaná spotřeba:8,4 l/100 km
Spotřeba v testu:7,8 l/100 km
Emise CO2:218 g/100 km
Objem zavazadlového prostoru:830 l
Pohotovostní hmotnost:2400 kg
Celková hmotnost:3100 kg
Rozměry d/š/v:5140 x 1928 x 1278 mm
Rozvor:3200 mm
Základní cena testovaného vozu:1 248 700 Kč (bez DPH)

Přečtěte si také

Back to top button