Silniční doprava

Bez emisí ve městě

Bez emisí ve městě. Od roku 2040 by měl být každý nový nákladní automobil předaný jednou ze značek koncernu Traton Group bez fosilních paliv. Plně elektrický MAN eTGM dělá v tomto směru důležitý krok. Už dnes ukazuje, jak bude vypadat mobilita budoucnosti. Přinášíme čtyři příklady ze čtyř zemí.

City logistika s nulovými emisemi je cílem všech měst, kterým záleží na snížení emisí a udržitelnosti klimatu. A to spojením elektromobility s certifikovanou zelenou energií.

Bez emisí ve městě

Budoucnost Traton Group je elektrická. Skupina společností chce být do roku 2050 klimaticky neutrální a od roku 2040 prodávat jen vozidla bez fosilních paliv. 

Jednou ze značek je i mnichovský MAN, který v malé sérii nabídl plně elektrický model eTGM s dojezdem přibližně 200 km a rychlým nabíjením za hodinu. Vedle 150kilowattového nabíjení lze ale využívat i zařízení na střídavý proud o výkonu 22 a 44 kW. Plně elektrický distribuční truck eTGM o celkové hmotnosti 26 tun má elektromotor s výkonem 264 kW (360 k) a maximálním točivým momentem 3100 Nm.

MAN eTGM otevírá nové možnosti pro městskou doručovací dopravu. Na čtyřech příkladech si ukážeme, jak toto vozidlo může přispívat k větší udržitelnosti pro zákazníky v celé Evropě.

Německo

Stephan Potthoff-Wenner řídí rodinný podnik Friedrich Wenner Versmolder na zpracování lepenky ve východním Vestfálsku. Výrobce lepenkových obalů je příkladem toho, jak lze procesy měnit ekologicky. Potthoff-Wenner snižuje CO2 stopu své vlastní, neustále rostoucí společnosti fotovoltaickými systémy. 40 % elektrické energie, kterou potřebuje, si vyrobí sami. Nový MAN eTGM, který jezdí po areálu jako kyvadlová doprava a přepravuje krabice do další výrobní sekce, se odnedávna také nabíjí zelenou elektřinou. „Vozidlo dobře zapadá do našich procesů,“ říká vedoucí skladu Matthias Paul. Baterie vozidla se nabíjí v noci, při dojezdu 190 kilometrů vydrží na jedno nabití i několik dní. V budoucnu plánují mít všechna vozidla elektrická.

Dánsko

Mnozí považují Kodaň za vzor udržitelnosti. Do roku 2025 se chce dánské hlavní město stát první klimaticky neutrální metropolí na světě. K tomuto ambicióznímu cíli chce přispět i Arla. Mlékárenské družstvo je jedním z nejdůležitějších dodavatelů ekologických mléčných výrobků v Kodani: každý den doručí kolem 200 kamionů do více než 2600 obchodů. Jako nejnovější příspěvek k větší udržitelnosti si Arla zakoupila MAN eTGM, což je mimochodem vůbec první elektrický nákladní automobil v Dánsku nad 18 tun. Elektrické vozidlo neprodukuje žádné lokální emise a jezdí na elektřinu z větrných turbín – Arla k tomu získala certifikáty původu. Zvláštností MAN eTGM je nově vyvinutý chladicí systém, který využívá elektrickou energii přímo z vysokonapěťové baterie vozidla. Biomléko se nejen přesouvá ve vozech na zelenou elektřinu, ale také chladí trvale udržitelnou energií během přepravy.

Norsko

26 % vozů Posten Norge již bylo vybaveno ekologickým systémem pohonu. MAN eTGM je první plně elektrický 26t nákladní vůz v její flotile. To je začátek přestavby středně těžkých nákladních vozidel společnosti, protože nový vůz je zhruba třikrát větší než předchozí distribuční vozidla v elektrické flotile norské pošty. Úkolem této elektrické „těžké váhy“ je doručovat a vyzdvihávat balíkové zásilky do a z distribučních uzlů v centru Osla. Zde jsou výhody vozu obzvláště zřejmé. Obyvatelé na jeho trasách jsou nadšeni z toho, jak tichý je to nákladní automobil, který už neruší jejich spánek při svých nočních cestách. „Pro norskou státní poštovní službu je velmi důležité, abychom měli co nejvíce uhlíkově neutrálních vozidel,“ říká Hans-Øyvind Ryen, výkonný viceprezident pro provoz v Posten Norge. „Udělali jsme už hodně práce, aby se to stalo realitou s vhodnými vozidly. Skutečnost, že nyní máme 26tunový elektrický nákladní automobil, představuje další klíčový krok k dosažení našeho cíle.“

Švýcarsko

V maloobchodním řetězci s potravinami SPAR Switzerland je sociální odpovědnost a udržitelnost již dlouho součástí firemní kultury. Švýcarská společnost stanovila vysoké standardy udržitelnosti i při uvedení své nové vlastní značky SPAR Natural. Například zajišťuje, že balení je omezeno na minimum a používá materiály, které lze znovu a znovu recyklovat. Distribuční logistický uzel skupiny v Gossau v kantonu St. Gallen má podobně ambiciózní cíle v oblasti udržitelnosti – a je odhodlán výrazně snížit emise CO2 spojené s přepravou zboží. V roce 2011 prodejce nasadil první hybridní nákladní automobil ve Švýcarsku. S MAN eTGM je opět v čele, tentokrát jde o krok dál, s dodávkami potravin do prodejen v regionu Appenzell a kantonu Thurgau, které jsou nyní zcela bez emisí. Ve srovnání se svými předchůdci eTGM ušetří až 19 000 litrů nafty ročně, což se rovná snížení emisí CO2 o přibližně 50 tun. MAN eTGM dokazuje svou hodnotu v každodenním provozu a ukazuje, že elektrická dodávková vozidla poháněná bateriemi – dokonce i ta, která váží více než 16 tun – zvládnou svou práci. 

V roce 2024 bude zahájena sériová výroba tohoto elektrického nákladního vozidla v Mnichově, kde v roce 2021 otevřelo centrum MAN eMobility Center. Zaměstnanci mateřského závodu MAN zde absolvovali školení ve výrobě vysokovýkonných elektrických nákladních vozidel v reálných podmínkách – pro Traton Group to představuje další klíčový krok v jejím úsilí o transformaci dopravního průmyslu. 

Zdroj
Simone Fasse

Přečtěte si také

Back to top button