Testy nákladních vozidel

Žlutý berlíňák

Žlutý berlíňák. Pražská společnost Autotyp H+S zařadila do své flotily nový odtahový speciál postavený na podvozku MAN TGM. Nástavbu dodala německá společnost Tischer, hydraulický jeřáb je od Palfingeru. Na první pohled běžná kabina ale ukrývá jedno překvapení.

Jednou z hlavních činností společnosti Autotyp H+S jsou odtahové služby. Nedávno pořízený žlutý kousek MAN TGM je již druhý ve flotile. „První tégéemko jsme si pořídili před třemi roky jako čtyřletou ojetinu a doteď jsme s ním maximálně spokojení, proto jsme si objednali nové auto ve stejné konfiguraci,“ vzpomíná Zdeněk Hájek, spolumajitel firmy Autotyp H+S. Vozidlo převzali v polovině října, v době návštěvy ho ještě dovybavovali, aby už mohlo vyrazit nejen do ulic. 

Okno do historie 

A proč se tomuto provedení říká berlíňák? Původně označení vzniklo podle odtahových a vyprošťovacích speciálů, které pocházely z tehdejší Německé demokratické republiky (NDR), tedy z oblasti kolem Berlína. Do Československa se v 70. a 80. letech z NDR dovážely nebo byly licenčně vyráběny odtahové speciály IFA W50, které měly charakteristickou konstrukci s robustním rámem, hydraulickým navijákem a nástavbou pro manipulaci s nepojízdnými nákladními vozy. Toto označení přežilo až do dnešních dní. 

Kabina s překvapením

Základem pro přestavbu se stal podvozek MAN TGM 15.290 4×2 BL CH se šestiválcovým motorem D0836 o objemu 6,9 l s výkonem 213 kW (290 k). Ten spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou MAN PowerMatic 08.13 OD, osazenou i volnoběžkou. Stálý převod je 4,11.

Kabina nabízí šest sedadel

Se žlutou barvou nástavby a kabiny ostře kontrastuje rudě lakovaný rám vozidla, který je charakteristickým rysem odtahových vozidel společnosti Autotyp H+S. Samotná kabina typu TM však překvapí především svou kapacitou: „Místo lůžka jsme si objednali čtyři samostatná sedadla, abychom mohli naložit posádku odtahovaného vozidla,“ vysvětluje Zdeněk Hájek. Tuto kapacitu obvykle nabízí dvojkabina, nicméně ta by ubírala ložnou plochu, resp. by prodlužovala celkovou délku vozidla. A to by šlo proti požadavku na manévrovatelnost, protože vozidlo se bude velmi často pohybovat ve městě, kde je každý centimetr navíc nežádoucí. Jak potvrzuje i prodejce vozu Pavel Váňa z čestlické pobočky MAN Truck & Bus, takovou kabinu za svou kariéru nakonfiguroval vůbec poprvé.

Německá nástavba z Česka

Na vozidle je odtahová nástavba Bavaria 1005 od německé společnosti Tischer Fahrzeugbau, sídlící ve Waldmünchenu kousek za českými hranicemi. Kancelář má v Domažlicích, přímo v továrně pracuje i mnoho Čechů. „Stejnou nástavbu má i náš první MAN a jsme s ní maximálně spokojení. Jenom jsme si naspecifikovali některé úpravy, které vzešly právě ze zkušeností s prvním autem,“ vysvětluje Zdeněk Hájek.

Hydraulický jeřáb Palfinger byl součástí nástavby

Hydraulicky posuvné plato o délce zhruba pěti metrů je konstruováno z nerezového materiálu 1.4016 s vysokým obsahem chromu, což zaručuje odolnost vůči korozi i při každodenním provozu. Díky nosnosti 3,5 tuny a důmyslné rámové konstrukci se jedná o univerzální řešení pro přepravu užitkových vozidel, strojů nebo speciálních nástaveb. Samozřejmostí je kompletní výbava včetně kotvicích bodů, zásobníků na nářadí a dvojice hliníkových ramp prodlužujících ložnou plochu plata. Nechybějí ani dva navijáky, ten nahoře má nosnost devět tun, druhý pod plošinou je pětitunový.

Součástí výbavy jsou tzv. brýle pro odtah větších vozidel

Vozidlo je také v zadní části navíc osazeno tzv. brýlemi. Toto zařízení slouží pro tažení i větších vozidel, jako jsou dodávky, mikrobusy, tahače návěsů či sóla do cca 7,5 t, kdy se pomocí nich zachytí přední kola, resp. části přední nápravy. Maximální zatížení hydraulicky ovládaných „brýlí“ je 6 t.

Ve výbavě jsou i dva navijáky

Jasná volba

Součástí výbavy je rovněž výkonný jeřáb Palfinger PK 19500T-EH High Performance, nabízející klopný moment 181,6 kNm, nosnost 3,5 t a maximální dosah 18,5 m. Jeřáb využívá elektronické řízení HPSC (high performance stability control), které neustále vyhodnocuje stabilitu při práci a umožňuje přesné ovládání i v omezeném prostoru. Systém doplňuje bezdrátové ovládání Scanreco, čtyřnásobný hydraulický výsuv a možnost práce s doplňkovým příslušenstvím. O bezpečný provoz se starají výsuvné hydraulické podpěry, LED osvětlení pracovního prostoru i integrovaný varovný systém. „Palfinger považujeme za absolutní špičku, která se nám mnohokrát osvědčila,“ vysvětluje Zdeněk Hájek.

Zdroj
redakce

Přečtěte si také

Back to top button