Elektromobilita

Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ

Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ. Zcela novým vozem Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ představuje značka s třícípou hvězdou ve znaku první plně elektrickou variantu své terénní ikony.

Tento automobil představuje naprosto ojedinělé spojení tradice a pokroku. Zcela nová elektrická Třída G zůstává věrná charakteru modelu a zachovává si svou hranatou siluetu včetně všech ikonických prvků. Stejně jako u konvenčně poháněných variant je karoserie vozu uložena na žebřinovém rámu. Vývojový tým jej ovšem upravil a vyztužil tak, aby se jeho součástí mohly stát komponenty elektrického pohonu. Zachována je také kombinace nezávislého zavěšení předních kol s dvojitými příčnými rameny a nově vyvinutá tuhá zadní náprava. Vysokonapěťový lithium-iontový trakční akumulátor zabudovaný do žebřinového rámu zajišťuje nízké těžiště. S využitelnou kapacitou 116 kWh poskytuje dostatek energie pro jízdní dosah až 473 kilometrů podle WLTP.

„Třída G během své více než 45leté historie vždy využívala nejmodernější dostupnou technologii pohonu. Je tedy zcela přirozené, že terénní vlastnosti našeho legendárního modelu se dostávají na novou úroveň díky inovativní koncepci pohonu se čtyřmi samostatně řízenými elektromotory. Vůz si dokonce zachovává známou hranatou siluetu a je věrný charakteru našeho oblíbeného Geländewagenu.“

Markus Schäfer, člen představenstva koncernu Mercedes-Benz pro technický vývoj

Elektrický pohon

Se čtyřmi individuálně ovládanými elektromotory v blízkosti kol nabízí zcela nová elektrická Třída G jedinečné jízdní vlastnosti na silnici i v terénu. Jedná se o první sériově vyráběný vůz koncernu Mercedes-Benz s odděleným pohonem jednotlivých kol. Čtyři motory jsou integrovány do žebřinového rámu – po dvou na přední a zadní nápravě. Jsou poháněny krátkými poloosami. Každý z elektromotorů vyvine nejvyšší výkon 108 kW, dohromady tedy poskytují celkový výkon 432 kW. Nejvyšší celkový točivý moment činí 1 164 Nm. Ve spolupráci se systémem ESP a centrálním systémem řízení pohonu (Central Powertrain Control – CPC) je točivý moment distribuován přesně na ta kola, u nichž zcela nová elektrická Třída G potřebuje v daný okamžik zajistit trakci.

Díky inovativní koncepci pohonu zrychlí zcela nový Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h. Protože elektromotory dokážou poskytnout svůj maximální točivý moment i v nejnižších otáčkách, vyniká plně elektrický off-road enormní tažnou silou a výjimečnou ovladatelností. To je výhodné jak ve strmých stoupáních, tak na nezpevněném povrchu.

Virtuální uzávěrky diferenciálu místo mechanických

Nová elektrická Třída G využívá vektorování točivého momentu, aby tak vytvořila virtuální uzávěrky diferenciálů. Tato technologie umožňuje přesně dávkovat točivý moment na jednotlivá kola. Vzhledem k tomu, že točivý moment narůstá během zlomků sekundy právě tam, kde je potřeba, dokáže zcela nová elektrická Třída G stabilně stoupat a klesat i v tom nejtěžším terénu.

Virtuální uzávěrky diferenciálů umožňují plně variabilní rozdělení točivého momentu mezi jednotlivá kola. Výsledkem je maximální trakce s co nejvyšší flexibilitou bez omezení v zatáčkách. Zcela nová elektrická Třída G proto zůstává agilní a snadno ovladatelná za všech okolností, a to i s aktivovanou virtuální uzávěrkou diferenciálu. Uzávěrky není nutné ručně zapínat pomocí spínačů na ovládacím panelu, ovládání je plně automatické. To ještě více usnadňuje používání vozu a zvyšuje bezpečnost jízdy i v obtížných podmínkách.

Trakční akumulátor

Srdcem každého elektromobilu je vysokonapěťový akumulátor. Ve zcela nové elektrické Třídě G se nachází lithium-iontový trakční akumulátor s 216 články, které jsou rozmístěny v celkem 12 modulech ve dvou patrech nad sebou, kolem nich je ve třech úrovních rozvedena soustava pro chlazení či vyhřívání zásobníku energie. Akumulátor je integrován do žebřinového rámu z oceli o tloušťce až čtyři milimetry. Tím je zajištěno nízké těžiště a celé vozidlo je výrazně tužší. Aby byly články chráněny před vniknutím vody a nečistot, jsou umístěny v krytu odolném proti zkroucení. To znamená, že zcela nová elektrická Třída G je také ideálně vybavena pro nejnáročnější výpravy do terénu. Využitelná kapacita baterie činí 116 kWh. Zcela nový Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ tak podle WLTP poskytuje dostatek energie pro ujetí až 473 km.

Komponenty a funkce pro nabíjení

Třída G je schopna doplňovat energii střídavým proudem (AC) i stejnosměrným proudem (DC). Při nabíjení střídavým proudem, například z wallboxu, činí maximální nabíjecí výkon až 11 kW. Pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem je na palubě rychlonabíjecí systém s výkonem až 200 kW. V tomto případě se doba nabíjení z 10 na 80 % kapacity akumulátoru pohybuje kolem 32 minut.

Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ

Ve vozidle jsou tři nabíjecí programy – Standardní, Práce nebo Domov. Uživatelé mohou nastavit odlišné parametry, jako je čas odjezdu, ovládání klimatizace a maximální úroveň nabití. Nabíjecí programy Domov a Práce se mohou aktivovat s pomocí lokalizačních služeb. Zapnou se automaticky, jakmile uživatel zaparkuje vozidlo na daném nabíjecím místě. Uživatelé jsou o tom informováni přes palubní rozhraní MBUX.

Vícestupňové zabezpečení vysokého napětí

Mercedes-Benz vyvinul pro svá elektrická vozidla vícestupňovou vysokonapěťovou ochranu, který má zabránit úrazům elektrickým proudem a zkratům. Obsahuje osm základních prvků pro bezpečnost akumulátoru a všech součástí elektrické výstroje s úrovní napětí vyšší než 60 voltů. Patří sem například kontrolní systém vysokonapěťové soustavy, který v případě vážné nehody automaticky vypne přívod elektřiny.

Speciální ochrana podvozku

Nová elektrická Třída G je s ohledem na své špičkové terénní vlastnosti vybavena i prvotřídní ochranou podvozku. V případě kontaktu s povrchem při jízdě mimo silnici nesmí akumulátor utrpět žádné poškození. Důležité součásti na spodní části karoserie je navíc nutné chránit před poškozením kameny, prachem a pískem. Při vývoji nového plně elektrického modelu byl proto kladen důraz na vysokou úroveň ochrany této části vozu. Tým během vývojového procesu také zvažoval vliv na chování při nehodě, na aerodynamiku i aerodynamický hluk.

Ochrana podvozku u zcela nové elektrické Třídy G je vyrobena z pokročilé směsi materiálů, která zahrnuje i karbon. Ten přispívá k zvýšení tuhosti ve srovnání s díly vyrobenými z oceli nebo hliníku. Zajišťuje také dlouhodobou ochranu proti korozi a šetří hmotnost. Spodní ochranný panel má tloušťku 26 milimetrů, váží 57,6 kilogramu a k žebřinovém rámu je připevněn více než 50 ocelovými šrouby. Srovnatelný ocelový komponent by byl asi třikrát těžší. Na krytu je dále nanesena milimetrová ochranná vrstva proti odletujícím kamínkům.

V některých aspektech elektrická verze dokonce překonává konvenčně poháněné modely – například v hloubce brodění. Žebřinový rám byl pro elektrický model upraven a zesílen, přičemž si zachoval kombinaci nezávislého zavěšení předních kol s dvojitými lichoběžníkovými rameny a tuhé zadní nápravy. Zadní náprava je typu De Dion a byla kompletně přepracována. Elektromotory jsou připevněny k žebřinovému rámu a spojeny s koly pomocí kloubových hřídelí. Výhodou je, že při vertikálním pohybu kola nedochází ke změně jeho odklonu. Hnací kloubové hřídele přenášejí točivý moment a jsou vybaveny kluzným spojením pro kompenzaci změny délky. Následující terénní schopnosti hovoří samy za sebe:

  • až 100% stoupavost na vhodných površích,
  • světlá výška mezi nápravami nejméně 250 mm, 
  • maximální brodivost 850 mm ve vodě a bahně,
  • stabilní jízda v bočním náklonu až do 35°, 
  • přední nájezdový úhel 32°, zadní nájezdový úhel 30,7°,
  • přejezdový úhel 20,3°.

Exkluzivní funkce zcela nové elektrické Třídy G

S funkcí G-TURN mohou řidiči zcela novou elektrickou Třídu G otočit téměř na místě. Vozidlo provede na nezpevněném nebo kluzkém povrchu až dvě úplné otáčky v požadovaném směru. Nejen že to vypadá velmi efektně, ale funkce může být užitečná i při jízdě v terénu – například pokud jakákoli překážka znemožňuje pokračovat vpřed. Čtyři nezávisle poháněná kola dokáží podle potřeby otáčet vozidlem kolem svislé osy, a to jak doleva, tak doprava. V danou chvíli se kola na pravé a levé straně vozidla otáčejí v opačném směru. Aby bylo možné funkci spustit, musí vozidlo stát na rovném povrchu se zavřenými dveřmi, s předními koly v přímé poloze a řidič musí sešlápnout brzdový pedál. Kromě toho musí být převodovka v pozici D, zvolen jízdní program Rock a zapnuta terénní redukce LOW RANGE. Teprve poté řidič aktivuje funkci pomocí příslušného tlačítka na ovládacím panelu pro terénní technologie. Požadovaný směr otáčení lze nastavit podržením levého nebo pravého pádla řazení na volantu. Pro spuštění funkce G-TURN je nezbytné držet volant, uvolnit brzdový pedál a sešlápnout plynový pedál. Po dvou úplných otáčkách vozidla se G-TURN automaticky vypne. Řidič může tuto funkci kdykoli zrušit také manuálně uvolněním pádla řazení na volantu nebo plynového pedálu.

Systém G-STEERING dokáže výrazně snížit poloměr otáčení zcela nové elektrické Třídy G při jízdě v terénu nebo na nezpevněném povrchu. Toho je dosaženo cílenou regulací točivého momentu na jednotlivých kolech, kdy se vozidlo otáčí kolem zadního vnitřního kola. Tato funkce dokáže v určitých situacích eliminovat potřebu několika manévrů pro otočení ve složitých podmínkách – například v prudkých zatáčkách nebo jiných stísněných prostorech. Řidič může aktivovat G-STEERING stisknutím příslušného tlačítka na ovládacím panelu, pokud je zvolena pozice D, jízdní program Rock a je zapnuta terénní redukce LOW RANGE. Funkce je aktivní až do rychlosti 25 km/h.

Více se dočtete na media.mercedes-benz.cz

Zdroj
Mercedes-Benz

Přečtěte si také

Back to top button