cargo-partner zajišťuje flexibilní přepravní řešení tváří v tvář výzvám
cargo-partner zajišťuje flexibilní přepravní řešení tváří v tvář výzvám. Společnost cargo-partner, která je součástí Nippon Express Holdings, Inc., s vědomím globálních logistických výzev, jako jsou přetížené přístavy, situace v Rudém moři a geopolitické změny, neustále hledá alternativní a spolehlivé trasy. V reakci na tuto situaci společnost připravila širokou škálu servisů, aby mohla poskytovat co nejflexibilnější služby pro FCL a LCL přepravy zboží z Asie do Evropy a zpět.
Situace v Rudém moři se nadále nezlepšuje a většina lodí volí zdlouhavé obeplutí kolem mysu Dobré naděje, což představuje prodloužení trasy o přibližně 11 800 námořních mil. „Tato trasa kolem Afriky vedla k prodloužení tranzitního času o minimálně 10 dní při importu z Asie a o 15 až 20 dní při exportu z Europy do Asie. Neočekáváme, že by se tento stav měl v brzké době výrazně zlepšit, a současně s tím zaznamenáváme značnou cenovou dynamiku cen námořní přepravy. Zatímco v polovině července dosáhl SCFI (Shanghai Containerized Freight Index) svého maxima na úrovni 10 102 USD za 40′ kontejner, o dva měsíce později klesl na 5184 USD, což představuje téměř 50% propad,“ uvedl Jiří Jelínek, managing director cargo-partner v České republice.
Námořní přeprava zůstává nadále nestabilní s rizikem dalších cenových výkyvů a kolísání kapacit v závislosti na geopolitické situaci. „Naše týmy pečlivě sledují vývoj a aktivně reagují na změny, abychom zajistili hladký průběh přeprav. Klienti cargo-partner mají vždy nejaktuálnější informace o svých zásilkách prostřednictvím naší platformy SPOT, která nabízí inteligentní sledování kontejnerů v reálném čase,“ doplnil Jelínek.
Optimální rovnováha
Možnost volby mezi železniční a námořní přepravou představuje vyvážený balanc mezi rychlostí, náklady a ekologickou udržitelností. V dnešním globalizovaném světě je efektivní logistika základem úspěšného obchodování. Jedním ze způsobů, jak čelit současným výzvám včetně těch v Rudém moři, je využití železniční přepravy po Hedvábní stezce. Ať už se jedná o celokontejnerové (FCL) nebo konsolidované zásilky (LCL), hlavní výhodou je kratší doba přepravy ve srovnání s přepravou námořní a zároveň nižší náklady ve srovnání s přepravou leteckou. „Konflikt v Rudém moři a přetížené přístavy tyto výhody ještě zvýraznily. V současné době se tranzitní doba naší Priority služby z terminálů v Šanghaji a Ning-po podél Hedvábné stezky pohybuje v rozmezí 16–18 dnů mezi terminály a s pre- a on-carriage službou se pohybuje kolem 25–28 dnů. Z terminálů v Šen-čenu a Tchien-ťinu se s doručením od dveří ke dveřím pohybuje v rozmezí 32–38 dnů. Nevýhodou železniční přepravy je vyšší podíl nepředvídaných událostí, jako jsou politické konflikty nebo přerušení trasy, které mohou ovlivnit stabilitu dopravy v některých regionech. Z ekonomického hlediska jsou náklady na železniční přepravu po prudkém poklesu cen námořní přepravy přibližně o 180 % vyšší než náklady na námořní přepravu, protože zůstaly stabilní, ale tento druh přepravy je stále výrazně nákladově efektivnější než přeprava letecká, což z ní činí optimální volbu pro zboží s vyšší hodnotou nebo pro zákazníky, kteří potřebují rychlejší dodání,“ vysvětluje Jiří Jelínek. Tento typ přepravy navíc umožňuje minimalizovat i uhlíkovou stopu.
Námořní přeprava je nejekonomičtější
I když je doba přepravy zpravidla delší, a to o jeden až dva měsíce, což vyžaduje přesnější plánování ze strany zákazníka, námořní FCL a LCL přeprava je cenově stále nejvýhodnější alternativou. Významnou výhodou je nesrovnatelně vyšší kapacita pro přepravu velkých objemů zboží. „Z hlediska stability je námořní přeprava náchylnější k výkyvům způsobeným vnějšími faktory, jako jsou povětrnostní podmínky, přetížení přístavů a geopolitická rizika,“ uvádí Jiří Jelínek. Tyto faktory mohou způsobit zpoždění, což snižuje předvídatelnost termínů dodání. „Díky širokému portfoliu přepravních společností, se kterými spolupracujeme, jsou naše týmy schopny nabídnout zákazníkům různé alternativy služeb, které vyhovují jejich potřebám,“ dodává. Přeprava po moři je vhodná zejména při velkých objemech, nadrozměrném zboží, volně ložených nákladech nebo vozidlech, kde lze díky dobře organizovanému logistickému partnerovi výrazně zvýšit stabilitu a přesnost dodání. Týmy společnosti cargo-partner mají zkušenosti se zpracováním široké škály námořních zásilek, včetně potravinářského zboží, automobilových komponentů, nadrozměrných zásilek a dalšího zboží, přičemž se také specializují na kusové zásilky ve sběrných LCL kontejnerech.
Short sea přeprava v rámci Evropy a Turecka
Short sea přeprava představuje ideální alternativu pro přepravu zboží po moři, zejména v rámci Evropy. Tento způsob je nejen ekonomicky výhodný, ale také přináší ekologické benefity díky nižší uhlíkové stopě oproti tradiční námořní přepravě. „Nabízíme spolehlivé týdenní odjezdy z/do Turecka a přímé linky do přístavů v severním Jadranu, západním Středomoří, severozápadní Evropě, Velké Británii, Irsku, Švédsku, Polsku a Rumunsku,“ dodává Jiří Jelínek, managing director cargo-partner v České republice.