DoDo eviduje 40% nárůst poptávky po rozvozových službách
Již během jara přinesla koronavirová krize do e-commerce nové vzorce zákaznického chování a významně urychlila přesun nákupů z kamenných obchodů do onlinu.
Podobný vývoj očekává logistický startup DoDo rovněž během podzimního nouzového stavu i nadcházející vánoční sezóny a připravuje se na výrazný nárůst poptávky po svých logistických službách. E-shopy s potravinami již nyní požadují 40% navýšení rozvozové kapacity.
Dle dat Asociace pro elektronickou komerci za rok 2020 e-commerce meziročně vyroste o dalších 25 % a dosáhne tržeb ve výši téměř 200 miliard, což bude asi 16 % z celého retailového trhu. Zájem o nákupy online roste o to rychleji v době zhoršené epidemiologické situace. Například dle studie zpracované výzkumnou agenturou Perfect Crowd byl jarní lockdown pro 72 % zákazníků důvodem k prvnímu online nákupu zboží, které byli zvyklí kupovat v kamenných obchodech. Týká se to navíc i sektorů, které dosud větší digitalizaci odolávaly, jako jsou především potraviny, drogerie či oblečení. S celkový nárůstem e-commerce je spojen i rostoucí tlak na delivery služby a jejich kapacity.
„Stejně jako na jaře i během podzimu a zimy přijde extrémní boom online nakupování, přičemž největší nárůst očekáváme v segmentu potravin, drogerie či léků. Naši partneři již nyní požadují navyšování kapacity v řádech desítek procent a děláme vše pro to, abychom byli na skokové nárůsty dobře připravení. Nové kurýry jsme schopni nabrat, plně zaškolit i s nimi podepsat smlouvu kompletně online a díky 100% digitalizaci procesů dokážeme na vývoj situace reagovat velmi pružně,“ komentuje Michal Menšík, CEO společnosti DoDo.
Významný boom rozvozu potravin ostatně startup DoDo pozoroval již v březnu, kdy v rámci své specializované divize DoDo Fresh zaznamenal zhruba 50% nárůst objednávek, přičemž na rozvoz potravin pro online supermarkety Košík, Rohlík a TESCO bylo během března vyčleněno o zhruba 50 vozů a 200 kurýrů více než o měsíc dříve.
Takový vývoj s sebou přirozeně přináší i vysoké personální nároky. Během jarních měsíců využívalo DoDo napříč segmenty asi o 30 % více kurýrů než v době před krizí. Žádným velkým problémům s náborem ale firma naštěstí nečelila a poptávku ze strany obchodníků dokázalo DoDo bez problémů uspokojit i přes masivní výkyv. „O práci v logistice je velký zájem, jelikož se jedná o sektor, který bude jednoznačně růst, a navíc jde o stabilní odvětví, které má svým zaměstnancům co nabídnout,“ popisuje Menšík.
Zvláštní kapacita pro „covidové“ nákupy
Logistický startup DoDo vzhledem k aktuální epidemiologické situaci posiluje kapacitu služby osobního asistenta, který je schopen dovézt či zařídit cokoli, což se v době nouzového stavu může velmi hodit, a to nejen rizikovým skupinám obyvatelstva.
„Náš osobní asistent je od začátku navržen tak, aby byl schopen lidem dovézt cokoli legálního a zařídit jakoukoli pochůzku – od vyzvednutí léků v lékárně, přes podání zásilky na poště, až po zařízení STK u auta. Ačkoli postupem čase výrazněji vystoupila do popředí spíše naše B2B služba, v rámci které rozvážíme pro největší české e-commerce hráče, doba pandemie skvěle ukazuje, jak užitečný může takový osobní asistent být. Je tedy logické, že mu chceme věnovat patřičnou pozornost,“ vysvětluje Michal Menšík.
Zároveň je startup připraven posílit kapacitu pro rozvoz zboží, které má v době pandemie pro nakupující vyšší důležitost a je potřeba jej rozvážet expresně. Zásilky ze segmentu potravin, drogerie, léků či třeba potřeb, které jsou nezbytné pro práci z domova, chce DoDo i při extrémně vysoké poptávce nadále rozvážet obratem.
Bezpečnost na první místě
V souvislosti s aktuální koronavirovou situací dělá DoDo vše pro to, aby byla služba maximálně bezpečná a dokonale připravená na výzvy spojené s šířením nákazy koronavirem. Naprostou samozřejmostí jsou roušky, kterými jsou vybaveni všichni kurýři. V žádném voze nechybí dezinfekce pro pravidelné mytí rukou a preferováno je bezkontaktní doručení s platbou předem v e-shopu. Pravidelně je dezinfikován rovněž každý vůz ve flotile DoDo.