Logistika a sklady

Změny v e-commerce

Změny v e-commerce. Segment e-commerce v posledních letech nepřetržitě rostl. Změna chování spotřebitelů směrem k pohodlnému nakupování on-line přinesla mimo rychlý rozvoj segmentu i pozitivní změny v technologiích logistických služeb a sofistikaci procesu nákupu.

Skokový nárůst e-commerce přišel v souvislosti s koronakrizí, kdy na internetu začali nakupovat i spotřebitelé, kteří doposud váhali, nebo preferovali kamenné prodejny. Nyní se zdá, že po dlouhé době dochází ke změně.

Změny v e-commerce

Jaké dopady na e-commerce má současná situace, kdy na evropskou ekonomiku doléhají důsledky covidu v podobě přerušení globálních logistických řetězců, a navíc válečného konfliktu na Ukrajině, jehož důsledky pociťujeme, ale zatím je nedokážeme v plné míře predikovat? Přinášíme názor Petera Braunfelda, obchodního ředitele skupiny 123kurýr/123kuriér, která poskytuje balíkovou logistiku pro všechny, tedy v oblasti B2B, B2C, D2C a C2C na česko-slovenském území ve vlastní přepravní síti.

Změny v e-commerce rozhovor
Peter Braunfeld, obchodního ředitele skupiny 123kurýr/123kuriér

Jak se projevuje současná situace na stavu balíkových přeprav pro e-commerce? Dochází k poklesu obratu?

Musím říct, že došlo skutečně k citelnému poklesu obratu, a to hlavně v segmentech B2B a B2C. V oblasti doručování zásilek z firem na soukromé adresy, které u nás doposud představovalo 70 % z celkového počtu zásilek, se projevuje pokles „nákupní chuti“ obyvatelstva, což je ale očekávaný jev. Lidé nyní nakupují pouze nezbytné věci a jinak jsou šetrní. Po dlouhé době tedy dochází k poklesu přeprav pro e-commerce.

V jakých oblastech, respektive jakého zboží se pokles dotýká?

Nejcitelnější pokles je v drahých komoditách, které neslouží ke každodenní spotřebě. Nicméně citelný pokles je i v segmentu fashion. Na druhou stranu segment C2C, tedy zasílání balíků mezi soukromými osobami, je stabilní. Zde pokles nezaznamenáváme.

Jaký je podle Vás výhled? Jedná se jen o přechodný jev?

Co se týče výhledu na celkový nárůst spotřeby, je možné, že se přiblíží k normálu s nadcházející jarní sezónou a pěkným počasím, což vychází ze zkušenosti a srovnání s předchozími lety. Jak dalece se ale obratově přiblížíme plánovaným číslům, není ze známých příčin nyní predikovatelné.

Víte, aktuální pokles v e-commerce způsobilo více faktorů. Jedním z nich bylo i to, že „díky“ koroně došlo k přehřátí segmentu. Osobně si myslím, že segment ani tak extrémně neklesl, jen se vrátil do své „předkovidové“ úrovně. No a dalším faktorem je určitě geopolitická situace v Evropě a obava obyvatelstva o vlastní stabilitu a budoucnost.

Současnou situaci v přepravních službách jistě negativně ovlivňuje i nestabilní cena pohonných hmot. Jak se projevuje nárůst ceny?

Konkrétně v naší skupině se zatím snažíme ustát tlak na zvyšování cen našich služeb. Faktorů, které jsou proti nám je více. To není pouze cena pohonných hmot, ale i dalších vstupů, respektive režijních nákladů. Do jisté míry můžeme tento tlak absorbovat, ale bohužel ne do nekonečna.

Znamená to, že uvažujete o zdražení služeb?

Prozatím ne. Všechny sazby, které naši klienti platí, jsou aktuálně neměnné. V letošním roce bychom v České republice neradi přistupovali ke zdražování, ačkoliv je to velmi náročné. Situaci určuje do značné míry cena pohonných hmot a my chceme s našimi smluvními dopravci obchodovat opravdu korektně, což znamená velkou finanční zátěž. Ale na český trh jsme vstoupili teprve v loňském roce, a proto chceme našim klientům zachovat dohodnuté ceny, dokud nebudeme opravdu donuceni tlakem navyšování cen vstupních nákladů přistoupit ke korekci.

Čtěte dále: 123 kurýr začal obsluhovat segment C2C.

Zdroj
TZ

Přečtěte si také

Back to top button