FOTOGALERIE: první Intouro od Mercedes-Benz nové generace v Česku
Společnost EvoBus Česká republika přivezla do Česka první exemplář nové generace autobusu Mercedes-Benz Intouro. A dřív, než ho odvezli zpátky do Německa, jsme si ho pořádně prohlédli.
Tento exemplář byl do Česka dovezen především na žádost společnosti ICOM transport, která provozuje jednu z největších flotil Intour minulé generace v Evropě. Autobus se krátce podíval i k dopravci Arriva.
Tento autobus je velký univerzál, který dokáže dobře posloužit jako linkový či školní autobus, vhodný je i na kratší zájezdovou dopravu. Na trhu je od roku 1999, druhá generace přišla na trh v roce 2006, třetí byla představena vloni. Na první pohled ji prozrazuje zcela nová příď s jinou maskou, světly i zrcátky (poprvé mohou být i kryté, jaké mají coache).
Zcela nová je také karoserie autobusu, která má vylepšenou aerodynamiku i konstrukci. Právě ona se velkou měrou podílí na tom, že nová generace váží o 300 kg méně než předchůdce. To se pozitivně odrazilo na spotřebě, která mezigeneračně klesla o 3 %. Další potenciál přináší automatické snižování světlé výšky na dálnici (opce) nebo v budoucnu i hybridní varianta.
Ze čtyř nabízených délkových variant jsme si prohlédli tu nejčastější s délkou 12,18 m a kapacitou 51 sedadel a dvěmi jednokřídlými dveřmi, což u nás není příliš obvyklé provedneí. Čeští dopravci zcela určitě nezvolí ani silnější variantu 7,7litrového šestiválce OM 936 s výkonem 260 kW (354 k) a maximálním točivým momentem 1400 Nm, která v našem případě spolupracovala s osmistupňovou automatizovanou přeovodovkou Mercedes GO 250-8 Powershift. Pokud se nové Intouro na našich silnicích objeví, tak se základní jednotkou o výkonu 220 kW (299 k) a točivým momentem 1200 Nm v kombinaci se šestistupňovým manuálem.
Intouro dostalo zcela novou přístrojovou desku ve stylu zájezdového Tourisma, na rozdíl od něj ale bude existovat pouze v jediném provedení. Zajímavou novinkou je elektronická parkovací brzda s elegantním voličem známým třeba z tahače Actros. Zcela nový je i panel ovládání klimatizace, který se nechal tvary i provedením inspirovat u dodávky Sprinter. Na první dojem se mi zdá ale trochu moc utopený dole. Samotná klimatizace má výkon 32 kW a samostatný okruh pro interiér i kabinu řidiče.
Autobus má zcela novou elektronickou architekturu. Ta umožnila instalaci nových bezpečnostních a asistenčních systémů. Jako první bus dostalo Intouro pátou generaci automatického brzdného asistenta ABA 5, kterou se mohl pochlubit zatím jenom nákladní vůz Actros. Právě z něj známe i systém Sideguard Assist chránící cyklisty a chodce ve městě při odbočování doprava. Vzhledem ke značné ceně těchto užitečných systémů si je však čeští dopravci asi neobjednají.