Testy nákladních vozidel

Volvo FH Aero – Sláva dešti

Volvo FH Aero – Sláva dešti. V makedonské části Řecka v okolí Soluně Volvo Trucks připravilo druhé, na kilometry daleko bohatší svezení s novým modelem FH Aero. A přestože nám skoro celý den pršelo, paradoxně jsme z toho měli větší radost, než kdyby svítilo sluníčko. 

Slibovali nám, že v okolí Soluně prší asi jen desetkrát do roka. A tak když jsme opouštěli Prahu, kde teploty v té době připomínaly spíš konec listopadu než polovinu dubna, byli jsme rozmrzelí. Všechny meteorologické modely totiž už týden tvrdošíjně slibovaly silný déšť a ne sluníčko a 28 stupňů, které měli naši kolegové novináři před námi i po nás. A v den ježdění skutečně lilo a lilo. Na focení a točení videa to sice není nic moc, ale ve výsledku měla naše skupina jako jediná úžasnou příležitost. 

Přečtěte si také
Jako první jsme Aero vyzkoušeli v čistě elektrické verzi

Ve jménu aerodynamiky

Výrobci jsou legislativně pod hrozbami obřích pokut tvrdě tlačeni do toho, aby dramaticky snižovali emise CO2, resp. spotřebu. Motory už jsou na hranici toho, co materiály, ale i nafta, vstřikovaná pod obrovskými tlaky, vůbec zvládnou (výrobcům to způsobuje značné vrásky a šrámy na reputaci). Značky se proto vrhly na oblast, kde jim legislativa (EU 2020/1055) uvolnila ruce – na aerodynamiku. Nové předpisy totiž umožnily zvětšit délku kabiny, konkrétně přídě. Volvo proto stávající kabinu FH natáhlo o 24 cm dopředu. Designéři také zaoblili její rohy, důkladně utěsnili, co se dalo, přidali účinnější spoilery a namontovali novou masku chladiče s jiným logem. Kabina Aero je na první pohled trochu svérázná, ale po celém dni se mi vlastně docela zamlouvala.

Jako první jsme Aero vyzkoušeli v čistě elektrické verzi

Hlavně ale splnila svůj účel – má o 11 % menší odpor vzduchu, což přineslo –5 % spotřeby a –2 % CO2 ve výpočtu VECTO. I díky tomu je Aero ve třídě III, což oceníte při placení mýta. 

Dlouho otáleli

Výrazným poznávacím prvkem Aera, který se velkou měrou podílel na lepší aerodynamice, jsou i „tykadla“ kamerového systému CMS. Není to centrální mozek severu, ale Camera Monitoring System. Ten lze nově objednat i do klasického FH, FM a FMX a zejména v případě dálkové řady bych nad tím přemýšlel. 

Camera Monitoring Systém lze mít i v modelu FM, resp. FMX

Volvo s kamerovým systémem dlouho otálelo. Tvrdilo, že řidiči Volv jsou konzervativní a že chtějí klasická zrcátka (nedivím se, protože jsou co do výhledu jedna z nejlepších), nakonec se jim ale nevyhnulo. O to víc ale měli inženýři čas na vývoj a mohli se poučit z chyb ostatních a je to znát. Podle mého nic lepšího dnes neexistuje. 

Také nás zajímalo, proč Volvo stále používá klasické zrcátko nade dveřmi, přestože má pravé rameno v sobě zabudovanou druhou kameru. „Toto zrcátko nemá na odpor vzduchu tak významný vliv, navíc by v kabině musel být ještě další displej,“ vysvětlil nám inženýr z Volva. V kabině jsou proto jen dva na výšku orientované monitory s uhlopříčkou 12″ u řidiče a 15″ u spolujezdce. 

Jednoduše nejlepší

Proč? Třeba už jen jemným a stejně kvalitním rozlišením obou obrazů displeje, který je rozdělený na dvě části jako klasické zrcátko. Mohu si upravit jas, délku referenčních čar (jdou i vypnout), zapnout nebo vypnout hlídaní konce návěsu, lze si i přepínat mezi třemi šířkami záběru do úhlu až 36 stupňů. No a pak je tu specialita v podobě nočního vidění. Nad kamerou je infračervené tělísko, které „přisvěcuje“ okolí, a jak jsme se sami večer před jízdami přesvědčili, funguje to opravdu perfektně. Snad je to trochu vidět i z fotek. 

Ani kapka

A teď se konečně dostáváme k tomu, proč jsme měli takovou radost z deště. Vlastně to bylo docela symbolické, protože i první setkání s Volvem FH Aero v Göteborgu na konci ledna bylo deštivé. Ale zatraceně krátké, protože tehdy jsme si auto vyzkoušeli jen na testovacím okruhu. Tentokrát na nás ale čekalo přes 350 km a postupně čtyři soupravy – FH 460 TC, FH Electric, FM 500 a jako třešnička na dortu, na mě vyšla úplně na závěr, FH16 780 se 780 k a 3800 Nm, což z této verze dělá nejvýkonnější a nejsilnější sériově vyráběný motor v nákladním voze. 

Pro FH16 780 není žádný kopec moc prudký

Ze zkušenosti s ostatními kamerovými systémy vím, že právě deštivé počasí je prubířský kámen (horší už je jenom těžký mokrý sníh v kombinaci s prosolenou silnicí). A CMS v tomto ohledu obstál na výbornou. V žádném autě se totiž na displeji, resp. na čočce neobjevila jediná kapka, jediný bílý flek, který by zhoršoval výhled. A to jsme jeli opravdu v pořádném lijáku, kde kolem nás stříkala voda od jiných kamionů. Nic, vůbec nic. Jestli existuje nějaký kamerový systém, který by dokázal přesvědčit i jejich zaryté odpůrce, pak je to právě Volvo CMS. 

Rozdíl v zobrazení pomocí funkce Night Vision je patrný na první pohled

Řídí sám

Vyzkoušeli jsme si i asistenční systém Pilot Assist, který dokáže automaticky udržovat vozidlo v jízdním pruhu a v případě indispozice řidiče vozidlo sám bezpečně zastaví. Prediktivní tempomat iSee nyní bere při výpočtu v potaz i rychlostní značky, zpomalení do zatáček nebo kruhové objezdy (konec platnosti omezení křižovatkou ale neumí). Systém varování před kolizí, který nově rozpozná chodce a automaticky před ním bezpečně zastaví, jsme naštěstí nevyzkoušeli. A pak je tu ještě jedna maličkost – veškeré asistenční a bezpečnostní systémy vydávají nové varovné zvuky. Méně otravné. 

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button