Audi S8. Tady je svět ještě v pořádku
Audi S8. Tady je svět ještě v pořádku. Audi S8 je velké, luxusní a pod kapotou má přeplňovaný osmiválec, který toho umí nabídnout skutečně hodně. V dnešní době prakticky už skoro nepředstavitelná věc. Očekávání tedy byla opravdu vysoká.
K Audi S8 přistupujete s totálním respektem, a jsem proto nesmírně rád, že se k nám vůz dostal na klasický týdenní test. Už jen běžné startování vzbuzuje v člověku neskutečné emoce, protože víte, co máte pod kapotou, a víc a víc si uvědomujete, že jde o jednoho z posledních mohykánů v automobilovém průmyslu.
To nejdůležitější je pod kapotou
Ano, začneme test motorem, protože to je z mého hlediska to nejdůležitější, co dělá S8. Ač jde o mildhybridní soustavu, stále je tam přeplňovaný zážehový osmiválec o objemu 3996 cm3 s výkonem 420 kW (571 k), který je opravdu mocný! Navzdory vysoké hmotnosti sedan doslova vystřelí z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Musíme brát v potaz, že jde o 2,3 tuny těžkou luxusní limuzínu.
O přenos výkonu se stará osmistupňová automatická převodovka Tiptronic a nechybí ani vynikající pohon všech kol quattro, který je doplněný o diferenciály. Nejde tedy o ryze sportovní vůz na okresky, i když i tam umí Audi S8 zazlobit, ale jde o plnokrevnou dálniční lokomotivu s obrovským výkonem, který umí zatlačit do sedačky. A jak je na tom spotřeba? Audi dokáže jezdit s průměrem 15 litrů, stejně jako za 9,5 litru při klidné, dálniční jízdě. Zde opravdu záleží na tom, jak moc budete potenciál vozu využívat. A abych nezapomněl, tankovat můžete palivo, co má nejméně 98 oktanů.
Na palubě první třídy
Uvnitř velkého, luxusního sedanu vládne velmi komorní atmosféra. Připadáte si jako v první třídě. Design interiéru je z mého pohledu a vůči konkurentům z dané třídy velmi konzervativní a bez zbytečných módních výstřelků. Na výšku i podélně je místa dostatek, což platí také pro prostor na zadních sedadlech. Pohyb jentrošku omezuje široký středový tunel. Jinak je interiér vyrobený jen z těch nejlepších materiálů, škoda jenom černě lakovaných ploch, které mohou kazit dojem. Nechybějí samozřejmě vyhřívané, odvětrávané a masážní sedačky. Vzadu jsou příjemné elektricky ovládané roletky zadního a bočních oken, přičemž ve sklopné loketní opěrce se nachází dotykový displej pro ovládání sedadel, klimatizace nebo audiosystému, který hraje perfektně.
Audi S8 je létající koberec
Samotná jízda mě nadchla, hlavně díky vyladěnému prediktivnímu adaptivnímu podvozku, který umí perfektně zvládat nástrahy českých silnic. Rovněž odhlučení je perfektní, v komfortním režimu tedy skoro vůbec nevíte, že jedete. Ač je to na takový stroj nepatřičné, tak i v zatáčkách umí Audi S8 pozlobit, a to díky řiditelné zadní nápravě a diferenciálům.
Stačí přepnout na dynamický režim, podvozek ztuhne a jde se sportovat. Schopnosti S8 jsou na běžných silnicích skutečně značné a lehce se můžete dostat do problémů se zákonem. Podvozek s 21palcovými koly jen tak něco z míry nevyvede. Perfektní jsou také příplatkové Digital Matrix LED, využívající technologii DMD. V noci světla na silnici doslova čarují! Na dálnici například umí osvětlit přesně celou šířku jízdního pruhu.
A jak to dopadlo?
Jízda s Audi S8 nás opravdu potěšila, jedná se o velmi příjemnou a silnou limuzínu, která má své opodstatnění. Perfektní je motor a dynamika, stejně tak komfortní a schopný podvozek. V interiéru se cítíte útulně a všude kolem jsou jen precizně zpracované materiály, takže kolikrát ani nevíte, že už jedete po dálnici stotřicítkou. Zároveň je interiér na dnešní poměry dosti konzervativní. Jediný problém je cena, která je poměrně vysoká. Audi S8 začíná na 3,7 milionu a vyšší TCO je samozřejmě vzhledem k exkluzivitě pochopitelné.
Audi S8 4.0 TFSI quattro
Motor: V8/zážehový přeplňovaný
Zdvihový objem: 3996 cm3
Max. výkon: 420 kW (517 k)/6000 min–1
Max. točivý moment: 800 Nm/2050–4500 min–1
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 3,8 s
Kombinovaná spotřeba: 10,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 10,5 l/100 km
Rozměry d × š × v: 5190 × 1945 × 1475 mm
Rozvor: 2998 mm
Objem zavazadlového prostoru: 505 l
Pohotovostní hmotnost: 2293 kg
Celková hmotnost: 2835 kg
Základní cena testovaného vozu: 3 133 802 Kč bez DPH