Testy osobních vozů

Honda e: hravé elektrony

Model e je jeden z nejzajímavějších elektromobilů současnosti. Vypadá ulítle až roztomile a uvnitř se svými šesti displeji trochu připomíná kapitánský můstek kosmické lodi. Jak se jezdí s kamerami místo zrcátek jsme vyzkoušeli ve verzi Advanced 17“.

Honda e vyvolá úsměv na tváři asi každému, kdo ji potká. A to hlavně svou přídí a kulatými světlomety s diodovými obručemi denního svícení. Kulatá jsou ale i koncová světla. Zvenku „éčko“ trochu připomíná dílo šíleného japonského tunera, protože ani jedny dveře nemají klasické kliky. V předních jsou zapuštěné a vyklopí se, když se k autu přiblížíte, a zadní najdete (napoprvé spíš ne) v rámu oken. Chybějí hlavně ale klasická vnější zpětná zrcátka, místo nich jsou totiž na dveřích kamery. Velké sympatie určitě vyvolává i zeleno-žlutý lak a sympatická kola. 

Honda e má poháněná zadní kola a fantastický rejd předních kol (FOTO: autor)

Kde to jsem? 

Když se člověk posadí za volat modelu e a podívá se před sebe, vidí soustavu displejů sahající od pravých dveří až k levým. V přístrojové desce je zabudováno celkem pět displejů. Dva krajní 6“ natočené směrem k řidiči patří vnějším kamerám. Před řidičem se nachází hlavní přístrojový displej o rozměru 8,8“. Vedle něj je dotykový 12,3“ displej infotainment systému, na který ale plynule navazuje druhý, stejně velký pro spolujezdce. Šestý najdete ve chvíli, kdy se podíváte do vnitřního zrcátka (lze ho ale přepnout na klasické zrcadlové). Je to sice futuristické, ale správnou volbou materiálů a barev se podařilo docílit to, že se člověk uvnitř cítí útulně.

Tolik displejů v žádném jiném autě neuvidíte (FOTO: autor)

Jak se vám kouká?

Zatímco co do počtu displejů Honda vyfoukla prvenství všem prémiovým značkám, kamery místo zrcátek jako první nabídlo Audi v elektrickém SUV e-tron. Nicméně Honda ukázala, že se to dá udělat daleko lépe. Tedy co do umístění displejů, protože e-tron je má ve dveřích. Přesto i v „éčku“ si musíte na kamery chvíli zvykat. Hlavně při couvání či vyjíždění z pakovacího místa jsem dlouho spoléhal na zadní či přední kameru. Za jízdy už mi to tolik problémů nedělalo, třeba i proto, že při aktivaci směrových světel se v displejích objeví tři čárky pomáhající odhadnout vzdálenost vzadu jedoucích vozidel. Displeje skvěle fungují na přímém slunci, za tmy i za deště.

Jednostupňová převodovka se ovládá tlačítky (FOTO: autor)

Otočí se na pětníku

Svými vnějšími rozměry 3894 x 1752 x 1512 mm je Honda e ideální nástroj do města, stejně jako poloměrem otáčení 4,3 m. Vždycky mě dostala, jak se otočí na pětníku, za což vděčí i pohonu zadních kol. V našem případě je roztáčel elektromotor o výkonu až 113 kW a s maximálním točivým momentem 315 Nm. To je na takového ďiblíka dostatečný výkon, protože váží „jen“ 1542 kg. Stovku zvládne za 8,3 s a dosahuje maximální rychlosti 145 km/h, takže se nemusíte bát vyrazit i na dálnici.

Jednostupňová převodovka se ovládá tlačítky (FOTO: autor)

Chtělo by to víc

Trakční baterie má kapacitu 35,5 kWh, což mezi elektromobily této kategorie není nejvíc. Peugeot e208 disponuje 50 kWh, nový Renault Zoe dokonce 52 kW (dojezd 240 km). Relativně nízký reálný dojezd kolem 170 km (výrobce udává podle WLTP až 210 km) má na svědomí i vyšší normovaná spotřeba 17,8 kWh/h. Naštěstí je honda vybavena rychlodobíjením, takže pomocí konektoru CCS2 (50 kW) dobijete z prázdna na 80 % kapacity už za půl hodiny. Střídavým proudem a konektorem Typ 2 s max. výkonem 6,6 kW trvá plné dobití cca 4 hodiny, z domácí zásuvky si počkáte skoro 19 hodin. Dobíjecí konektor je ukryt v kapotě pod černou krytkou.

Konektor nabíjení se ukrývá pod černým krytem (FOTO: autor)

Je drahý?    

Elektromobilita je pořád drahá, Honda e začíná na 746 900 Kč (bez daně) za základní typ. Verze Advanced s 16“ koly už vyjde na 810 830 Kč, stejnou částku zaplatíte i za námi testované provedení se 17“ koly. A vzhledem k tomu, že má papírově vyšší spotřebu, asi bych šel do menších kol. Mini e je podobně drahý, ale ne tak vybavený, sourozenec BMW i3 začíná tam, kde honda končí. Zoe stojí v maximální výbavě podobně, stejně jako Hyundai Kona. Ta je ale větší, praktičtější a má delší dojezd.

VozidloHonda e Advanced 17“
Motorelektrický
Max. výkon113 kW (154 k)
Max. točivý moment315 Nm
Maximální rychlost145 km/h
Zrychlení 0-100 km/h8,3 s
PřevodovkaA1
Kombinovaná spotřeba (WLTP)17,8 kWh/100 km
Komb. spotřeba v testu16,8 kWh/100 km
Objem zavaz. prostoru171/861 l
Pohotovostní hmotnost1542 kg
Celková hmotnost1870
Rozměry d/š/v3894 x 1752 1512 mm
Rozvor2538 mm
Základní cena testovaného vozu810 827 Kč (bez DPH)

Přečtěte si také

Back to top button