Opel Insignia Grand Sport: tady je svět ještě v pořádku
Vrcholné provedení Opelu Insignia GSi má v nabídce výhradně už jen nový benzinový dvoulitr s 230 koňmi, ručně zapínatelný pohon všech kol a nově devítistupňový automat. Nejen na sněhu je s ním opravdu radost jezdit.
Insignia je spolu s Astrou poslední konstrukčně čistokrevný Opel bez vlivu francouzské matky PSA. Facelift vozu proběhl už vloni a z vnějšku přinesl jen drobné retuše. Insignia je ani moc nepotřebovala, protože je to pořád elegantní a majestátné auto střední třídy, které se v záplavě Passatů či Superbů vyjímá. Bohužel i proto, že dosahuje jen zlomek jejich prodejů.
Náskok díky světlům
Insignia patřila k průkopníkům zavádění tzv. maticových LED světel, která nabízela dřív než prémiové značky. Po modernizaci dostala novou generaci IntelliLux Pixel Matrix nahrazující dřívější Matrix LED světlomety. Nově mají 84 elementů v každém světle namísto dřívějších 16, svítí opravdu parádně a stínují ostatní vozy stejně precizně jako v cenově mnohem dražších autech. Z technických novinek jmenujme i rychlejší a povedenější infotainment rozumějící si Androidem i Applem. Jinak pracoviště Insignie zraje jako víno, protože stále sází na mechanické ovladače, a ne na dotykové plošky.
Poprvé dvouválec
Verze GSi mívala zpočátku pod kapotou dieselový a benzinový dvoulitr, poté jenom bi-turbo diesel a po jeho „emisní smrti“ se pod kapotou vrátil benzin. Jedná se ale o zcela nový čtyřválec, který kvůli emisním (CO2) tlakům nabízí „jen“ 169 kW (230 k) proti dřívějším 191 kW (260 k). I kvůli nim má poměrně sofistikovaný systémem deaktivace válců se třemi profily vaček – dvouválcový režim (druhý a čtvrtý válec jsou vypnuty) při nízké zátěži, čtyřválcový s limitovaným zdvihem ventilů pro střední zátěž a konečně plnohodnotný zdvih ventilů všech čtyř válců v maximální zátěži. Že vám někdo za jízdy „sebral dva válce“, ani nepostřehnete. Dvoulitr ještě z dílny GM není žádný pruďas, svůj výkon totiž servíruje plynule a vytrvale, což je ale možná škoda, protože podvozek by si poradil s mnohem větší divočinou. Tak trochu na vině je i devítistupňový automat, který sice řadí sametově a rychle, ale řadí a řadí…
Zapínatelná čtyřkolka
Tuhá karoserie, víceprvkové zavěšení vzadu, adaptivní tlumiče a perfektní řízení jsou faktory, které umí udělat jízdu s Insignií opravdu zábavnou. Obzvláště na sněhu, kde díky pohonu všech kol Twinster AWD může řidič zažít i velkou zábavu s rozevlátou zádí. Zadní rozvodovka je totiž vybavena dvěma lamelovými spojkami, které zajišťují aktivní rozdělování točivého momentu mezi obě zadní kola (Torque Vectoring). Pohon všech kol od firmy GKN je u verze GSi odpojitelný, po startu je Insignia vždy jenom předokolka. Čtyřkolka se aktivuje tlačítkem u voliče automatu. Na stejném místě se nastavuje i adaptivní podvozek FlexRide, přičemž rozdíly mezi nejtvrdším Sport a nejměkčím Tour opravdu pocítíte.
Rychlý manažerský sedan
Insignia GSi nebyla a není plnohodnotnou náhradou OPC. Rychlá ale být umí, a to i v zatáčkách. Zároveň umí být i komfortní na delší trasy. Vrásky mi dělala jenom spotřeba, s lehkou nohou jsem se dostal na minimum 8,6 l/100 km, průměr byl spíš kolem 9,5 l. Ten dlouhodobý dokonce ukazoval 11,5 l. Lákadlem vozu může být cena přesahující lehce 750 000 korun (bez DPH), což je vzhledem k výbavě a konkurenci skvělá nabídka.
Technické údaje
Vozidlo | Opel Insignia Grand Sport GSi |
Motor: | Ř4/zážehový přeplňovaný |
Zdvihový objem: | 1998 cm3 |
Max. výkon: | 169 kW (230 k)/5000 min-1 |
Max. točivý moment: | 350 Nm/1500-4000 min-1 |
Maximální rychlost: | 237 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,4 s |
Převodovka: | A9 |
Kombinovaná spotřeba: | 7,0 l/100 km |
Spotřeba v testu: | 9,2 l/100 km |
Emise CO2: | 161 g/km |
Pohotovostní hmotnost: | 1650 kg |
Celková hmotnost: | 2240 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 490/1450 l |
Rozměry d/š/v: | 4897 x 1863 x 1455 mm |
Rozvor: | 2829 mm |
Základní cena test. vozu: | 763 592 Kč bez DPH |