Testy osobních vozů

Seat Leon 1.5 eTSI DGS: je lepší než Golf?

Španělský kompakt byl vždy tajný tip pro někoho, kdo chtěl koncernovou techniku, ale zabalenou do mnohem temperamentnějšího designu. Navíc byl obvykle levnější než sourozenec s logem Volkswagen nebo Škoda. Platí to i s příchodem nové generace? 

Seat Leon je koncernový sourozenec Volkswagenu Golf a Škody Octavia (ještě i Audi Q3) a stejně jako oni přišel nedávno v nové generaci. Je postavený na stejné modulární platformě MQB a k dispozici bude opět jako pětidveřový hatchback a kombi.

Nejvýraznější

Leon vždy byl, je a doufejme i bude vizuálně nejatraktivnější zástupce rodiny modelů nižší střední třídy koncernu Volkswagen. Ve srovnání s předchůdcem ale tolik zásadních změn tvůrci neprovedli, jenom ještě více přiostřili hrany. Karoserii také natáhli skoro o 9 cm na 4368 mm. S předchůdcem byste si ale novinku rozhodně splést neměli, třeba i díky LED pásu na pátých dveřích spojující koncové svítilny označovaný jako Coast-to-coast, který je v základu námi testované sportovní výbavy FR a vypadá opravdu efektně.

LED pás spojující zadní světla Seat označuje jako Coast-to-Coast (FOTO: autor)

Díky prodloužení rozvoru o 50 mm si Leon polepšil v nabídce vnitřního prostoru v podélném směru, za pátým dveřmi je stejných 380 l. To v rámci kompaktů není vůbec špatná hodnota, oceňujeme i pravidelný tvar. Sourozenec Golf je na tom hůře. Ve voze se sedí dost nízko, takže nad hlavami je sice místa dost, jenom při nastupování cestující musí dost ohnout hlavu.

Na zadních sedadlech je dostatek místa (FOTO: autor)

Nová doba 

Mnohem větší proměnou prošlo pracoviště řidiče. Přístrojová deska nyní sází na displeje a dotykové ovladače, klasická tlačítka najdete už jen na volantu a mezi výdechy ventilace, kde je ovladač výstražných světel. Ve srovnání s Golfem i Octavií jsme zde ale nenašli ovladače pro přímý vstup do nastavení auta, asistentů či klimatizace, v Seatu se do těchto nastavení musí přes středový dotykový displej. Infotainment má sice odlišnou grafiku i rozložení jednotlivých položek, nabídka funkcí je ale stejná včetně on-line služeb. Nechybí zde ani hlasové ovládání nové generace, které má mimo jiné umět i nastavit teplotu klimatizace. Nefungovalo ale úplně přesvědčivě, takže teplotu jsem nastavoval pomocí dotykových plošek pod displejem.

Z přístrojové desky zmizela většina tlačítek (FOTO. autor)

Nové nemusí být lepší 

Celé to vypadá opravdu moderně a efektně. Jenže jsou tu i věci, které už tak přesvědčivé nejsou. Třeba parkovací kamera, jejíž obraz je divně zdeformovaný a manévrování moc neusnadňuje. Stejně tak bych u virtuální přístrojové desky (v této výbavě v základu, v nižších za příplatek) uvítal větší a přehlednější zobrazení klasických kruhových přístrojů, protože třeba okamžitá rychlost se z rychloměru odečítá dost špatně. Příliš doladěná nebyla ani elektronika. Vedle známých problémů s nouzovým SOS systémem systém hlásil chybu i u dalších asistenčních systémů, kterých má Leon opravdu dost.

Klasické zobrazení virtuální přístrojové desky (FOTO: autor)

LEDparáda 

Interiérová LED dekorační lišta vedoucí od jedněch dveřích přes přístrojovku ke druhým není v automobilové branži nic nového. Neumí sice hrát tolika barvami jako třeba v Mercedesu, Seat ale tuto linku využil pro asistent mrtvého úhlu zrcátek, kdy část pásu u zrcátka začne oranžově blikat. A když se otevřou dveře, zčervená. Skvělý nápad.

eTSI s jedinou chybičkou

Nabídka motorů (zatím) čítá čtyři zážehové a dva vznětové motory s výkony od 81 do 110 kW. Stejně jako nedávno u Golfu osmé generace jsme si v Leonu vyzkoušeli benzinový čtyřválec 1.5 eTSI s mildhybridní technologií spojený výhradně se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Ten má místo klasického alternátoru výkonný motor-generátor, který při brždění vyrábí elektřinu pro malou Li-ion baterií a při akceleraci naopak dokáže motoru přidat až 50 Nm navíc. Systém funguje s napětím 48 V (ve voze je i klasická 12V baterie) a dokáže napájet palubní síť i ve chvíli, kdy je motor za jízdy vypnutý. A to se hlavně ve městě děje opravdu často. Že motor neběží, poznáte jednak podle otáčkoměru, ale i horšího vzduchu v interiéru, protože kompresor klimatizace je spojen se spalovacím motorem.

Náročnější efektivita

Účinnost rekuperace, a tedy i síla brzdění, se neustále mění (nevím na základě čeho), což příliš nenahrává plynulosti jízdy. Takže tam, kde se s běžným brzděním motoru dokáže z kopce udržet povolená rychlost, Leon zabrzdí natolik, že je třeba přidat. S tím jsem se ale setkal i u Golfu, který jsem měl na test týden před Leonem. Ve srovnání s ním má navíc Španěl o něco vyšší spotřebu. Dostat se pod pět litrů vyžadovalo mnohem více úsilí než s Golfem. Pokud se člověk nijak nehlídal, průměrná spotřeba se pohybovala kolem 5,7 l/100 km, což bylo asi o půl litr víc než u VW. I tak je ale vzhledem k výkonu 150 k výsledná spotřeba skvělá.

Motor 1.5 TSI je velmi dobře odhlučněný. Jezdí do šesti litrů (FOTO: autor)

Skvělá, ale tvrdá jízda

I se zadní vlečenou nápravou (od 110 kW je vzadu víceprvek) jezdí Leon opravdu parádně, hlavně na kvalitní silnici. Jízdním vlastnostem u testovaného vozu pomáhala i 18” příplatková kola, díky kterým jel Leon jako po kolejích. Bohužel bezproblémových silnic u nás moc není, takže jsem si spíš “užíval” snad až příliš tuhého pérování, které mě nutilo se vyhýbat každé nerovnosti.

Sebevědomá cena

Seat souběžně prodává obě generace Leonu, odcházející už jsou ale pouze skladové vozy. Nový Leon startuje na 402 467 Kč (bez DPH) za litrový motor, což je mimochodem o 4000 korun víc než základní cena nového Golfu. Motor 1.5 eTSI je vázaný se dvěma nejvyššími výbavami, s linií FR vyjde na 560 167 Kč. Cena to není malá, nicméně je vykoupena opravdu štědrou výbavou, která už nenutí utrácet další peníze.

A odpověď na úvodní otázku? Ve srovnání s Golfem nabízí Leon větší interiér i zavazadlový prostor, a zároveň i více emocí a stylu. Golf sice nejezdí tak zábavně, na druhou stranu je celkově uhlazenější, komfortnější a o něco úspornější. A paradoxně i o něco málo levnější.

VozidloSeat Leon 1.5 eTSI FR
MotorŘ4/zážehový
Zdvihový objem1498 cm3
Max. výkon110 kW (150 k)/5000-6000 min-1
Max. točivý moment250 Nm/1500-3500 min-1
Maximální rychlost216 km/h
Zrychlení 0-100 km/h8,4 s
PřevodovkaA7
Kombinovaná spotřeba4,7 l/100 km
Komb. spotřeba v testu5,6 l/100 km
Emise CO2výrobce neuvádí g/km
Objem zavaz. prostoru380/1301 l
Pohotovostní hmotnost1286 kg
Celková hmotnost1900 kg
Rozměry d/š/v4368 x 1800 x 1456 mm
Rozvor2686 mm
Základní cena testovaného vozu560 167 Kč (bez DPH)
Back to top button