Škoda Fabia 4: nejoblíbenější malé firemní auto v novém
V okolí Gdaňsku jsme si vyzkoušeli čtvrtou generaci Škody Fabia, která je u nás suverénně nejprodávanější malé fleetové auto. K dispozici jsme měli všechny tříválcové modely.
Nová Fabia, která po ukončení výroby Citiga převzala roli základního modelu Škodovky, měla světovou statickou premiéru v Praze letos na jaře. Za volant sériové verze jsme poprvé usedli v okolí Gdaňsku.
Vydařená evoluce
Design nové Fabie částečně vychází z předchůdce, nicméně ve výsledku je to nové auto. A asi i jedno z nejdynamičtějších malých hatchbacků současnosti. Navíc její tvary nejsou jen pohledné, ale i maximálně efektivní. Fabia se totiž může pochlubit vynikající aerodynamikou, k vynikajícímu součiniteli odporu vzduchu cx 0,28 přispívá nejen samotný tvar karoserie, kompletně zakrytý podvozek, ale i prvky jako aktivní žaluzie chlazení či aerodynamické disky kol.
Nevypadají na to
Fabia dostala zcela novou přístrojovou desku, která je po vzoru Octavie či Enyaqu hodně členitá. Je sice vyrobena výhradně z tvrdých plastů, nicméně na první pohled to není poznat a vypadá hodnotnější než v leckterém daleko dražším autě. Může za to hlavně povrchová úprava včetně textilní povrch, který se objevil poprvé. Analogové palubní přístroje může nahradit virtuální kokpit 10,25”, samozřejmostí jsou dotykové displeje infotainment systémů veliké od 6,5 do 9,2”. Čekali jsme, že vzhledem k nárůstu vnějších rozměrů bude uvnitř na první dojem ještě více místa než u předchůdce. Přidalo se ale jen pár milimetrů. Jenže už trojka byla na poměry třídy nadprůměrně prostorná, takže ve čtyřce se stísněně cítit rozhodně nebudete.
Jako čtyřkový Golf
Jak už jsme řekli, Fabia díky implementaci platformy A0 narostla – je delší, širší a nižší. Celková délka se protáhla o 111 mm na 4108 mm (Golf 4 byl jen o pár milimetrů delší), na šířku přibylo 48 mm (1746 mm) a rozvor se natáhl o 94 mm na 1459 mm. Jen výška se zmenšila na 1459 mm. Zvětšení karoserie se nejvíc projevilo za pátými dveřmi, zavazadlový prostor totiž narostl o 50 litrů na 380 l, čímž překonává i klasické kompaktní hatchbacky. Stále platí, kus auta navíc. Když se k tomu přidá bohatší základní výbava, tak nárůst hmotnosti o 35 kg nestojí za řeč.
Bez elektřiny
Fabia spoléhá výhradně na klasické benzinové motory bez jakékoliv podpory elektrifikace (cenově by se nevyplatila). Na začátku se bude nabízet s litrovými tříválci, základ tvoří atmosférická verze MPI se 48 kW, která ale není určena pro český trh. U nás tedy startuje s výkonnější verzí s 59 kW. Od ní jsme rozhodně neočekávali žádnou oslnivou dynamiku a možná i proto jsme byli mile překvapeni, jak svižně jede. Tedy jen na okresních silnicích, na dálnici mu dochází dech. I sama Škodovka přiznává, že tento motor je vhodný hlavně na městskou či příměstskou dopravu. Kvůli absenci přeplňování je třeba častěji řadit a motor vytáčet. Pokud totiž na čtyřku sešlápněte plynový pedál, moc se toho nestane. Na 60 km okruhu jsme ale dosáhli orientační spotřeby 5,4 l/100 km, takže se 50litrovou nádrží lze ujet 900 km, což nám potvrdil i palubní počítač.
Nejprodávanější
Největší prodeje se očekávají od přeplňované verze litrového tříválce TSI s výkonem 70 kW. A celkem tomu i rozumíme, protože s tímhle motorem se jezdí opravdu hodně příjemně. K motoru by se skvěle hodila šestistupňová převodovka, nicméně zákazníci se musí smířit jenom s pětistupňovým manuálem. Šestikvalt je vyhrazený až pro silnější variantu 1.0 TSI s 81 kW. K ní lze objednat i sedmistupňový automat a tohle auto už nabízí slušný odpich. Do konce roku se objeví ještě nejsilnější 1.5 TSI se 110 kW a vypínáním válců.
Skvěle jezdí
Dlouhý rozvor, široký rozchod a nižší těžiště (a práce škodováckých podvozkářů) jsou zárukou skvělých a bezpečných jízdních vlastností. Od tohoto auta se jízdní emoce až neočekávají, ale Fabia umí být jízdně i emotivní. Z hlediska komfortu doporučujeme 16“ kola, pérování s nimi je poddajnější než na sedmnáctkách. Pořád platí, že Fabia je auto, které sedne na první dobrou.