Testy osobních vozů

Škoda Octavia RS: Zelená mamba

Škoda Octavia RS. Tento had patří k těm nejjedovatějším plazům na světě a stejně jedovatá je i barva na testované Škodě Octavia RS. Ta vyvolává tolik emocí, podobně jako její řízení. I když to není čistokrevný sporťák, jezdí opravdu parádně. A to hlavně 2.0 TSI s 245 k. 

Octavii RS můžete mít opět jako kombi i námi testovaný liftback. Vedle tradičního naftového pohonu se ale pod kapotu poprvé dostal i hybridní pohon iV s motorem 1.4 TSI a elektromotorem, který nabízí systémový výkon 180 kW. Pak je tu plnotučné RS s benzinovým turbomotorem o výkonu 245 k. 

Škoda Octavia RS: Magnet pro oči

Verze RS je nejhezčí Octavia v nabídce, a pokud ji ještě obléknete do zářivě zelené barvy Mamba Green, máte o pozornost postaráno. I díky kombinaci s černými doplňky je to opravdová královna silnic. Se sportovním outfitem to ale naštěstí okatě nepřehání, vše je typicky škodovácky decentní, aby to nepřipomínalo práci dvacetiletého tunera. Přitom ale dostatečně agresivní. To platí i při pohledu zezadu, kde jsou ve sportovním nárazníku dvě koncovky výfuku, v nichž jsou, světe, div se, opravdu dva výfuky. 

Takovou barvu by si introvert pořídit neměl

Neméně vydařený je také interiér, jemuž dominují skvostná anatomická sedadla s vynikajícím bočním vedením, která ale zároveň poskytují i pohodlí na delší cestování. Pochvalu musím vyseknout i za volant a hodně prestižně působí čalounění přístrojové desky jemnou Alcantarou, prošitou rudým stehem. 

Má šťávu

Plnotučné RS pohání benzinový přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI (kódové označení EA888), který disponuje výkonem 180 kW (245 k) a nejvyšším točivým momentem 370 Nm v širokém otáčkovém spektru 1600–4300 min–1. I z toho je patrné, že tento motor nepotřebuje při klidné jízdě příliš časté řazení, protože se ochotně sbírá i z nízkých otáček. Pod plným plynem umí zabrat opravdu razantně na jakoukoliv ze sedmi rychlostí automatu. Motoru ale chybí výbušnost, kterou bych u sportovního auta chtěl. A vysloveně trapný je umělý zvuk motoru, který po pěti minutách tak začne lézt na nervy, že sportovní jízdní režim vypínám. Jenže i v normálu mám pocit, že rezonátor pracuje. 

Sportovní řízení má skvělou zpětnou vazbu

Kouzlo VAQ

Tak se jmenuje ta kouzelná věcička, kterou má plnotučné RS jako jediné. Jde o diferenciál s lamelovou spojkou, který dokáže vektorovat výkon mezi oběma předními koly a zlepšovat tím trakci na výjezdu ze zatáčky. Nevím jak na okruhu, ale na běžné silnici se zapnutým ESP jsem měl pocit, že se mě pod plným plynem snaží vytáhnout ze zatáčky. A to hlavně na vlhkém povrchu. Hodně se mi zamlouvá i přesné a strmé řízení s proměnným převodem a jen 2,1 otáčky mezi rejdy. Upřímně ale přiznejme, že ani benzinová Octavia RS není klasický hot-hatch, jen hodně ostrý cestovní automobil, který se ale nezalekne protažení ostrými vlásenkami. 

Benzinový motor má bohužel tupý zvuk, sportovní zvuk je umělý

Volitelný charakter

Škoda Octavia RS má tu výsadu, že i se sportovním podvozkem, který je proti standardu o 15 mm snížený, lze objednat adaptivní tlumiče. A vřele tuto opci doporučuji. Obzvláště pokud se necháte okouzlit 19″ koly. Protože ve městě si můžete navolit komfortní režim, za který budete vděční. 

Škoda Octavia RS

Škoda Octavia RS

Technická data:

Motor: Ř4/zážehový přeplňovaný 

Zdvihový objem: 1984 cm3

Max. výkon: 180 kW (245 k)/5250–6500 min-1

Max. točivý moment: 370 Nm/1600–4300 min-1

Maximální rychlost: 250 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 6,6 s

Převodovka: A7

Kombinovaná spotřeba: 6,8 l/100 km

Spotřeba v testu: 8,8 l/100 km

Emise CO2: 153–160 g/km

Pohotovostní hmotnost: 1641 kg

Celková hmotnost: 2080 kg

Objem zavazadlového prostoru: 600/1555 l

Rozměry d × š × v: 4702 × 1829 × 157 mm

Rozvor: 2681 mm

Základní cena test. vozu: 879 717 Kč bez DPH

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button