Testy osobních vozů

Škoda Superb 1.5 TSI ACT: Superb s dvouválcem

Ne, Škodovka nepřešla na extrémní downsizing. V rámci modernizace totiž tento model dostal nový zážehový čtyřválec 1.5 TSI ACT s technologií vypínání dvou válců. Pokud přestáváte číst a tento motor rovnou zavrhujete, děláte chybu.

Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.5 TSI řady EA211 Evo mě nadchl už ve Volkswagenu Golf či ve Škodě Octavia. Ale v autě formátu Superb?

První překvapení 

Když jsem se posadil dovnitř, svítil na mě dojezd 900 km. Napadlo mě, zda se náhodou na importu nespletli a nedali mi naftovou verzi. Jenže rozsah otáčkoměru i ticho po nastartování prozradily, že tomu tak není. Navíc po pár kilometrech na displeji dojezdu svítilo 1040 km! Superb má sice velkou 66l nádrž, ale i tak je to u benzinového motoru něco nevídaného. A jak jsem se přesvědčil, jsou to reálná čísla. V otázce spotřeby totiž motor naprosto exceluje. Nakolik se na tom podílí vypínání prostředních dvou válců, které se aktivuje i na dálnici do rychlosti 130 km/h, nevím. Výrobce hovoří až o půl litru na 100 km. Nicméně 2300 km dlouhou cestu po dálnici z Prahy do Lyonu a zpátky jsem ve dvou lidech a zavazadly zvládl za průměrných 6 l/100 km měřeno dotankováním. 

Druhé překvapení 

Skvělé odhlučněný motor má výkon 110 kW, což je stejně jako nejoblíbenější naftový 2.0 TDI. Zásadní rozdíl panuje ve velikosti točivého mementu, kde benzin na naftu ztrácí 250 vs. 360 Nm. Papírově je to opravdu hodně, jenže za jízdy jsem neměl ani jednou pocit, že by Superbu chyběl elán ke zrychlování. Ochotně se rozjíždí i z 80 km/h na šestku a dech mu nedochází ani na německé dálnici. 

Třetí překvapení 

V rámci modernizace dostal Superb nové bi-xenonové světlomety s funkcí Smart Light Assist, která pomocí pohyblivé clony upravuje světelný kužel dálkových světel tak, aby nikoho neoslňovala. Ano, je to stejná funkce, jakou známe u LED světel typu Matrix u Audi či Opelu. U Superbu však klasické xenony svítí lépe než leckterá současná full LED. Tuto technologii má nově Superb v koncových světlech, takže se chlubí dynamickými směrovými světly. 

Nežádoucí

Další novinkou je adaptivní tempomat, který přebírá údaje o maximální rychlosti z mapových podkladů nebo z čelní kamery. Tady už takové nadšení nepanuje, protože zpomalení člověka občas vyleká, hlavně na německé dálnici, kdy s autem „valí“ dvě stě a Superb najednou prudce přibrzdí na 120 km/h. Po ukončení úseku s omezenou rychlostí se tempomat opět sám přenastaví na původní rychlost. 

Nejlevnější 

Motor 1.5 TSI je startovací nabídka nového Superbu začínající na 576 000 Kč (bez DPH). Za nejlevnější naftu 2.0 TDI si připlatíte 41 500 Kč, které já bych ušetřil a investoval třeba za skvělá světla nebo adaptivní podvozek DCC.

Škoda Superb 1.5 TSI ACT Style
Motor:Ř4/zážehový přeplňovaný
Zdvihový objem:1498 cm3
Max. výkon:110 kW (140 k)/5000 min-1
Max. točivý moment:250 Nm/1500-3500 min-1
Maximální rychlost:220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:9,0 s
Převodovka:M6
Kombinovaná spotřeba:5,1 l/100 km
Komb. spotřeba v testu:6,0 l/100 km
Emise CO2:117 g/km
Objem zavaz. prostoru:625/1765 l
Pohotovostní hmotnost:1455 kg
Celková hmotnost:2028 kg
Rozměry d/š/v:4869 x 1864 x 1468 mm
Rozvor:2836 mm
Cena testovaného vozu:741 930 Kč (bez DPH)

Ve spolupráci
Michal Štengl
Back to top button