Dodávka s návěsem
Dodávka s návěsem. Přestože se Renault Master v úpravě BE-Combi tváří jako nákladní auto se třemi nápravami, ve skutečnosti se jedná o dodávku s připojeným návěsem. A ačkoliv celková hmotnost činí sedm tun a uveze skoro tři tuny, na jeho řízení stačí oprávnění skupiny B+E.
Poprvé jsme se s tímto netradičním konceptem setkali v roce 2023, kdy společnost VH trailers z Říčan, která u nás zastupuje nizozemskou společnost BE-Combi, představila svou první konverzi 3500Plus na podvozku Renault Master. Po roce jsme dostali možnost si toto netradiční vozidlo, osazené skříňovou nástavbou a hydraulickým čelem BÄR, vyzkoušet v běžném provozu i s nákladem po Praze.
Co to je?
Specialitou vozu, postaveného na podvozku Renaultu Master, je skutečnost, že ačkoliv se chlubí užitečnou hmotností až 2800 kg, je homologovaný jako užitkové auto s návěsem do 3500 kg, tedy N1+O2. A díky tomu ho lze řídit s oprávněním skupiny B+E (od toho název BE-Combi 3500Plus System). A jak je to možné?

Je to vlastně dodávka s návěsem. Ten si ale auto veze nikoliv za sebou, nýbrž na mezirámu, na němž je proto i točnice či konektory pro zapojení, známé z klasických návěsů. Třetí kolo tak patří návěsu, nikoliv autu. I proto má auto dvě různé registrační značky i techničáky a neplatí silniční daň.

Tato konverze je určena výhradně pro vozy s pohonem zadních kol, jako je Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter, MAN TGE či VW Crafter. Maximální rychlost je kvůli konstrukčnímu omezení 5,5t zadní návěsové nápravy Gigant omezena na 100 km/h.
Jako s návěsem
Když jsem v Říčanech v centrále firmy VH trailers couval k nákladové rampě, zaznamenal jsem kovový zvuk a nepatrný pohyb návěsu na rámu. Jak mi potvrdil Jakub Fára z VH trailers, je to průvodní jev konstrukce připojení. Stejně tak když jsem brzdil, jsem měl dojem, jako když u klasické soupravy narazí čep návěsu na točnici. Zpočátku jsem byl z té směsice zvuků trochu nervózní, ba až vyvalený, pak jsem si na ně zvykl a přestal je vnímat. Stejně tak už mi přestalo vadit hučení vzduchového kompresoru, který ovládá brzdový okruh „třetí“ nápravy a plní vzduchové měchy odpružení návěsu. BE-Combi brzdí kombinací hydraulického a vzduchového okruhu, výrobce vyvinul speciální systém řízení, díky němuž dokážou oba okruhy spolupracovat.

Do města s rozvahou
Minulá generace Masteru kvůli dlouhému rozvoru rozhodně nevynikala bůhvíjakým rejdem, takže když přidáte „třetí nápravu“, manévrovatelnost se ještě zhorší. Jelikož se předpokládá, že tohle auto bude sloužit pro městské zásobování, je třeba na to myslet a vnímat i jeho větší délku. Řidič si může pomoci odlehčením zadní nápravy. Pro naše podmínky se doporučuje pořídit si možnost nastavení výšky vzduchového odpružení z kabiny, což se hodí nejen kvůli trakci, ale také kvůli zlepšení rejdu.

Můžete přepřáhnout
Cena konverze se pohybuje kolem 28 000 eur, k tomu je třeba přičíst cenu za nástavbu a hydraulickou plošinu. Vzhledem k vysokému užitečnému zatížení (až třikrát větší proti konvenční dodávce) by se měly náklady poměrně rychle vrátit. Návěs lze navíc přepřáhnout i na jiný podvozek stejné značky. Zabere to asi 15 minut.