Testy užitkových vozidel

Iveco Daily v Říčanech

Iveco Daily v Říčanech. Společnost PROFI AUTO CZ připravila ve své provozovně v Říčanech u Prahy dvoudenní akci určenou pro své zákazníky. Na jedno místo se podařilo shromáždit velké množství různých variant a přestaveb Iveca Daily včetně jednoho unikátu. 

Akce Den s Iveco Daily se uskutečnila v pátek a v sobotu v polovině dubna a organizátor a ředitel PROFI AUTO CZ v jedné osobě Jiří Tovara „objednal“ v letošním chladném jaru slunečné a příjemně teplé počasí.

Přečtěte si také

Iveco Daily, proč? Protože vydrží

Iveco Daily patří k nejoblíbenějším vozidlům pro různé nástavby a přestavby. Důvod je jednoduchý – tohle auto je vlastně malý nákladní automobil, jehož konstrukce s klasickým rámem zajišťuje vysokou odolnost a životnost. A poradí si i s přetěžováním. Navíc nabízí nepřeberné množství různých konfigurací, užitečného zatížení a celkové hmotnosti včetně tuzemské speciality v podobě legislativní změny pětitunového auta na 3,5tunu. Jako jediný výrobce dodávek dnes také nabízí „velké“ motory (2,3 a 3,0 l) a k tomu i klasický měničový planetový automat nebo vzduchové pérování na všechna kola. 

První Paragan na Daily 

V Říčanech byla k vidění jedna tuzemská, ale vlastně i evropská premiéra. V záplavě většinou bílých dodávek vyčnívalo hnědé Iveco Daily se skříňovou nástavbou Eurobox od společnosti Paragan Trucks. Jak nám prozradil David Janků, specialista na přestavby společnosti PROFI AUTO CZ, je to úplně první Daily s touto unikátní skříňovou nástavbou od společnosti sídlící v Hranicích na Moravě. Tato nástavba vyniká především velkým objemem (vystavené vozidlo v provedení XXL s 25 m2) a užitečným zatížením 950 kg (3,5t podvozek).

Oblíbené chlaďáky

Četné zastoupení zde měly také chladírenské nástavby. Špičku v tomto oboru představuje společnost Lamberet, kterou u nás zastupuje a montuje společnost Montex. Vystavená aplikace byla postavena na podvozku legislativně omezeném z 5 na 3,5 tuny, ale s dvoumontáží vzadu. Tato konfigurace je oblíbená především pro městské zásobování, protože dvoumontáž vzadu je výhodná pro neustále najíždění na obrubníky. Nenamáhá totiž tolik samotnou skříň a díky tomu jdou snáze zavírat a otvírat dveře. Montex zde vystavil i vlastní skříň. Chybět zde nemohly ani chladírenské Daily z obří zakázky pro společnost Makro Cash & Carry, v níž je PROFI AUTO CZ hlavním dodavatelem podvozků a zároveň servisním partnerem. Vedle Daily stály i modely Eurocargo pro téhož klienta. 

Daily s chladírenskou nástavbou Lamberet

Tovární čtyřkolky 

Součástí této zakázky na celkem 191 aut jsou i podvozky 4×4, které si Makro objednalo pro zásobování horských oblasti. Vystaveny zde byly dva podvozky, 5,5tunový a 7tunový, připravené k instalaci skříňové nástavby a hydraulického čela. Díky rozdělovací převodovce má řidič v kombinaci s osmistupňovým automatem Hi-Matic k dispozici 16+2 rychlostí. Vozidlo má speciálně konstruovaný rám podvozku, novou přední nápravu s nezávislým předním odpružením, ocelový trojdílný přední nárazník s tažnými oky a kotoučové brzdy na všech kolech nebo speciální terénní program ESP. Do terénu je vozidlo vybaveno i závěrem obou diferenciálů na nápravách a v rozdělovací převodovce. Daily 4×4 spoléhá na osvědčený třílitr s výkonem 180 k a nejvyšším točivým momentem 430 Nm. 

Pětitunový podvozek s tovární úpravou 4×4 pro Makro

Na stavbu 

Díky své odolné konstrukci se Daily uplatňuje také jako základ pro výrobce sklápěcích nástaveb. V Říčanech byly k vidění hned dvě takové aplikace, vždy na 3,5t podvozku omezeném z 5 tun. Jedna měla jednoduchou kabinu (Chassis Cab) a nástavbu od společnosti Nástavby Miroslav Černý, druhá dvojkabinu (Crew Cab) a třístrannou sklápěčku od opavské firmy Hagemann. Firma Charvát CTS zase dodala na podvozek Daily 50.180 osvědčený hákový nosič kontejnerů.

Kinder kamion

Mezi dvěma podvozky Daily 4×4 stál další 7tunový podvozek, jenž budil pozornost svým extradlouhým rozvorem. „Tento podvozek je připravený na montáž klasického valníku s plachtou pro 10 palet. Zajímavostí je spací úprava pro dva řidiče. Jedna postel je klasicky nad kabinou, druhá pak přímo za kabinou,“ popisuje v poslední době poptávanou přestavbu Daily David Janků. „Familiárně ji tady označujeme jako kinder kamion. Tento podvozek je navíc osazen i továrním adaptivním pérováním Air Pro,“ dodává. 

Iveco Daily
Iveco Daily Crew Cab se sklápěcí nástavbou Hagemann

Na vzduchu 

Nové vzduchové pérování Air Pro s možností měnit charakteristiku tlumičů i světlou výšku měla i klasická „plechová“ dodávka. Ke změně nastavení tlumení slouží ovladač na přístrojové desce vlevo od volantu. Jiná 12kubíková skříň se střešním nosičem a žebříkem byla postavena pro elektrikářskou firmu, nechyběla ale ani velmi oblíbená verze s objemem 16 m3. Hodně zajímavý byl i fialový van, který vedle své netradiční barvy zaujal třísedadlovým uspořádáním ve druhé řadě s pevnou přepážkou: „Tato konkrétní úprava je udělaná u společnosti COLOR CARS spol, s.r.o., nicméně dnes už ji umí i továrna,“ vysvětluje David Janků z PROFI AUTO CZ. Navíc toto vozidlo bylo maximálně vybavené komfortními i bezpečnostními prvky. „Tohle auto slouží i jako ukázka toho, co lze do Daily objednat,“ zakončuje. 

Zdroj
RedakceProfi Auto

Přečtěte si také

Back to top button