Kočár pro sedm na La Manche
Kočár pro sedm na La Manche. Pokud dnes potřebujete na dlouhou vzdálenost převézt pohodlně víc než pět lidí i s pořádnou bagáží, až tolik možností nemáte. Jednu z nich představuje Mercedes-Benz třídy V, který jsme vyzkoušeli s motorem 300 CDI v osmimístné variantě na cestě do britského Doveru.
Tlak na snižování emisí CO2 pomalu, ale jistě likviduje kategorii velkých osobních MPV, jež obvykle vznikla na základě dodávky. Renault může prodávat jen velmi omezené počty modelu Trafic, resp. Trafic Passanger; Citroën Spacetourer, Opel Zafira či Peugeot Traveller koupíte jenom v elektrické verzi, s klasickou naftou pořídíte jen technicky identickou Toyotu Proace Verso. A pak už vám zbývá jenom Ford Tourneo Custom, Volkswagen s novým Multivanem, resp. předchozím Transporterem T6.1 nebo Mercedes-Benz Vito Tourer, resp. čistě osobní třída V.
Široké možnosti interiéru
Výhodou velkých MPV je variabilita interiéru a možnost nakonfigurovat si sedadla podle svého gusta a výše bankovního konta. Už jsme testovali třídu V se dvěma samostatnými sedadly (spíše křesly) ve druhé řadě za 120 000 Kč za kus. Tentokrát jsme měli „véčko“ v osmimístném provedení v konfiguraci 2+3+3. Existuje ale dokonce i devítimístná varianta se třemi sedadly vpředu. Sedadly ve druhé a třetí řadě můžete podélně posouvat nebo je vyjmout. Hlavně u těch zadních to ale moc nedoporučujeme. Jednak jsou v konfiguraci 2+1 a jednak jsou těžká a dostat je zpátky do kolejnic je nadlidský úkol. Co se týká komfortu, ani po 12 hodinách jízdy si nikdo z cestujících nestěžoval na tvrdost či špatný tvar, naopak si je všichni pochvalovali.
Skvělá vychytávka
Posouvání sedadel přijde vhod ve chvíli, kdy máte plno na sedadlech i v zavazadlovém prostoru, a přesto potřebujete ještě něco naložit. Jelikož jsme testovali prostřední, nejčastěji kupovanou délkovou variantu s 5140 mm, i po posunutí sedadel dopředu zbývá pořád dost místa pro kolena. Najít nějaký relevantní údaj o objemu zavazadlového prostoru se třemi řadami sedadel je složité, nalezli jsme jen hodnotu 1410 l. Nám se každopádně podařilo ho zaplnit až po hlavové opěrky a elektricky ovládané dveře dovřít lehkým násilím. A přesně v takovou chvíli člověk ocení samostatně otevíratelné okno v pátých dveřích, kterým se dostane k zavazadlům seshora. Protože kdyby se dveře otevřely, bagáž se vysype.
Úsporná síla
Vzhledem k maximálnímu využití užitečného zatížení 754 kg – sedm lidí plus zavazadla – jsem byl rád, že naše „véčko“ poháněl naftový motor 300d. Jedná se o top verzi dvoulitrového čtyřválce s parametry 174 kW (237 k) a 500 Nm, který spolupracuje výhradně s devítistupňovým automatem 9G-Tronic. I díky tomu tak nebyl problém v noci prolétnout Německo rychlostí 180 km/h, za těch 1100 km si motor z nádrže odčerpal každých 100 km pouhých devět litrů. Když se spokojíte s rychlostí 140 km/h, klesne spotřeba o více než litr. Celkem jsem s Mercedesem během týdne ujel přes 2500 km s průměrem 7,5 l/100 km. Třída V umí být nejen rychlá, ale také velmi efektivní a samozřejmě i hodně pohodlná. O to se stará skvělé odhlučnění, samostatná klimatizace pro druhou a třetí řadu nebo komfortní odpružení. Objednat si dokonce můžete i vzduchové pérování Airmatic.
Mercedes-Benz V300d 4 MATIC
Motor: Ř4 vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem: 1950 cm3
Max. výkon: 174 kW (237 k)/4200 min-1
Max. točivý moment: 500 Nm/1600–2400 min-1
Maximální rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,9 s
Převodovka: A9
Kombinovaná spotřeba: 6,5 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,5 l/100 km
Emise CO2: 172 g/km
Pohotovostní hmotnost: 2346 kg
Celková hmotnost: 3100 kg
Objem zavaz. prostoru: 5190 l
Rozměry d × š × v: 5140 × 1928 × 1901 mm
Rozvor: 3200 mm
Základní cena test. vozu: 1 439 162 Kč bez DPH