Testy užitkových vozidel

Renault Express Van: expresní náhrada za Dokker

Renault Express Van je zcela nová malá dodávka, který má v nabídce převzít roli užitkové verze Dacie Dokker. Novinku jsme vyzkoušeli s nejsilnějším naftovým motorem dCi 95 k.

Dacia Dokker byla v českých luzích a hájích oblíbená malá dodávka, a to především díky skvělému poměru cena a užitné hodnota. A to jak v osobní, tak i v užitkové verzi. Navíc nevypadala vůbec jako chudý příbuzný, stejně jako image celé značky Dacia. Přesto se Dokker svého nástupce nedočkal a jeho roli přebírá Renault Express.

Dělník a prémiovka

Renault nabízí hned dvě podobná auta patřící do segmentu malých dodávek. Z Kangoo ale udělal „lepší“ zboží, které bude konkurovat novému VW Caddy či dodávkám PSA. I proto dostalo nejmodernější podvozkovou platformu CMF, veškeré asistenční systémy a unikátní řešení Open Sezame bez B sloupku (na přání). Naproti tomu Express, nabízený pouze v užitkové verzi Van a krátké variantě, vyjel na upravené platformě Dacie Dokker. A aby to nebylo pro zákazníky moc jednoduché, do konce roku v nabídce zůstává i staré Kangoo s označením Express.

Rernault Express Van se nabízí výhradně v jedné délkové variantě (FOTO: autor)

Jsem Renault 

Na první pohled dává Express jasné najevo svou příslušnost k Renaultu, a to především novou maskou. Smířit se musíte s černými nárazníky i zrcátky, lakování není v nabídce. Na druhé straně v této kategorii to ani není žádané. Přesto v kombinaci se stříbrnou metalízou Express vypadá Dokker sympaticky. Hliníková kola však koupíte jenom k benzinovému motoru.

Nárazníky a urcátka mohou být výhradně plastové (FOTO: autor)

Zcela nový 

Hodně povedený je Express uvnitř, a to především díky zcela nové přístrojové desce. Ta je sice výhradně z tvrdých plastů, vypadá ale moderně a nemám k ní výhrady ani z hlediska ergonomie a dostatku odkládacích míst. Uzavíratelná přihrádky je nad kapličkou přístrojů, před spolujezdcem (až ve druhé výbavě Cool), pod stropem je polička a také dveře mají dostatečně velké kapsy. Navigace s velkým displejem a konektivitou Apple i Android je vždy za příplatek. Zatímco řidič má kolem sebe dost místa, spolujezdec je poměrně utiskovaný, hlavně jeho nohy. Obzvláště pokud si chce trochu víc položit opěradlo, protože mu to nedovolí plechová přepážka. Jedinou možností je posunutí sedadla dopředu, nohy ale naráží na přístrojovku.

Přístrojová deska nabízí příkladnou ergonomii (FOTO: autor)

Samý plech

Nákladový prostor Expressu Van, který se nabízí výhradně v jedné délkové variantě, nabízí 3,3 m3. Přístup do něj zezadu zajišťují jen asymetricky dělené křídlové dveře, vpravo jsou z boku posuvné. Manipulace s nimi je velmi snadná, což je důležité při každodenním používáním. Objednat jdou sice i pravé, ale pouze pro benzinový motor. Ve dveřích jsou kapsy, jejich smysl ale moc nevidím. Express s motorem dCi uveze podle výbavy 656 až 698 kg. Délka nákladového prostoru jsou skoro dva metry (1915 mm), maximální šířka 1416 mm, resp. 1170 mm mezi podběhy. Výška je obvyklých 1246 mm. V základu dostanete na boku zcela holé plechy, podlaha je plastová. Pokud chcete dřevo, či ochranu boků, musíte si připlatit. Na podlaze je šest ok, na bocích další dvě. Uvnitř je jen jedna relativně slabá lampička, LED osvětlení je za příplatek.

Nákladový prostor nabízí 3,3 m3, náklad může vážit skoro 700 kg (FOTO: autor)

Skvělý diesel

Express je nabízený se zážehovým čtyřválcem 1.33 TCe se 100 k a dvěma verzemi naftové patnáctistovky se 75, resp. 95 k, kterou jsme měli pod kapotou. A znovu se potvrdilo, že je to motor par excellance. Tichý, dynamický, pružný, hlavně ale mimořádně úsporný. I se zatížením totiž jezdí jen kolem pěti litrů. Jenže je logicky nejdražší, takže větší podíl pro sebe bude mít benzinový motor. Přestože Express vychází technicky z Dokkeru, inženýři na podvozku hodně zapracovali a výrazně ho zkultivovali. Neposkakuje ani prázdný, natož naložený.

Cena jako Renault

Dacia Dokker byla ve své době cenová bomba, která se při zahájení v roce 2013 prodávala od 160 000 Kč bez DPH. Renault Express začíná na 290 000 Kč, nafta se prodává od 310 000 Kč. Námi testovaná silnější verze je o dalších 40 000 korun dražší, protože se prodává jen ve vyšší výbavě Cool.

VozidloRenault Express Van 1.5 Blue dCi 95 Cool 
Motor:Ř4/vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem:1461 cm3
Max. výkon:70 kW (95 k)/3000-3750 min-1
Max. točivý moment: 240 Nm/1750-2000 min-1
Maximální rychlost:162 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:13,0 s
Převodovka:M6 
Kombinovaná spotřeba:5,0 l/100 km
Spotřeba v testu:4,9 l/100 km
Emise CO2:130 g/km
Rozměry nákladového prostoru:1915 x 1170 (1460) x 1246 mm 
Objem nákladového prostoru:3,8 m3
Šířka bočních dveří:716 mm
Pohotovostní hmotnost:1304 kg
Celková hmotnost:1965 kg
Rozměry d/š/v:4393 x 1775 x 1811 mm
Rozvor:2812 mm
Základní cena test. vozu:350 000 Kč (bez DPH)

Přečtěte si také

Back to top button