Řídili jsme nové elektrické dodávky
Nový Citroën ë-Berlingo Van a Peugeot e-Partner jsme měli možnost vyzkoušet na mezinárodní prezentaci, kterou pořádala skupina Stellantis blízko Paříže.
Stellantis je koncern vzniklý v lednu 2021 fúzí francouzské společnosti Groupe PSA s italsko-americkou společností Fiat Chrysler Automobiles. Citroën ë-Berlingo Van a Peugeot e-Partner se vyrábějí na společné lince ve španělském městě Vigo. V České republice jsou oba modely k objednání od 1. listopadu 2021 a první vozy budou podle informací zastoupení dodány na začátku roku 2022. Ceny začínají na 660 330 Kč bez DPH.
Užitné vlastnosti zachovány
Elektrické dodávky se od verzí se spalovacím motorem liší jen málo. Všechny užitné vlastnosti byly zachovány. Do kabiny se vejdou dvě až tři osoby a k dispozici jsou ve dvou délkách M 440 cm a XL 475 cm. S výškou 184 cm je zaručen vjezd na všechna parkoviště. Díky prostupné přepážce a sklápěcímu sedadlu spolujezdce lze dlouhý náklad prostrčit až do kabiny. U velkosti vozu M může být dlouhý až 309 cm a u XL až 344 cm. Šířka mezi podběhy kol 123 cm dovoluje naložit dvě europalety za sebou. Užitečný objem dosahuje podle verze 3,3 m3 nebo 4,4 m3. Nosnost 1000 kg a hmotnost přívěsu 750 kg jsou pro tuto kategorii plně dostačující. Verze polokombi výhradně v délce XL nabízí 5 sedadel.
Nejvíc odlišností je v kokpitu
V Peugeotu na rozdíl od Citroënu naleznete již známé uspořádání i-Cockpit s budíky nad malým volantem. Citroën má uspořádání klasické, s průhledem na přístroje skrz volant. Aby řidič nemusel příliš klopit zrak, nabízí navíc head up displej. Ovládací prvky elektrického pohonu jsou již stejné. Na středové konzole je umístěn ovladač převodovky ë-Toggle s funkcemi Park, Rear, Neutral, Drive a Break a také volič 3 režimů řízení: Eco, Normal a Power. Dotykové displeje vozů mají v menu položku „Energie“, odkud je přístup k mnoha informacím o stavu elektrického pohonu. Společné oběma modelům je také digitální zpětné zrcátko.
Elektrická jízda
Díky bezprostředně dostupnému točivému momentu a lineárnímu nástupu zrychlení bez řazení rychlostí je jízda příjemně hladká. Dodávku pohání elektromotor o výkonu 100 kW (136 k) s točivým momentem 260 Nm s maximální rychlostí 130 km/h a dojezdem 275 km.
Doba nabíjení
Dodávky nabízí tři možnosti nabíjení od běžné zásuvky po super rychlé nabíjení. Ze zásuvky 8 A trvá dobití asi 28 hodin, ze zásuvky 16 A trvá 15 hodin. Doba nabíjení přes jednofázový Wall Box 7,4 kW je 7,5 hodiny. Třífázový Wall Box 11 kW nabije baterii za 5 hodin. Na veřejné stanici s výkonem 100 kW se baterie o kapacitě 50 kWh nabije na 80 procent za 30 minut. Baterie má záruku 8 let nebo 160 000 km na 70 % kapacity.