Citroën ë-C4 – Otázka vkusu
Citroën ë-C4 – Otázka vkusu. Elektrický Citroen ë-C4 není na našich stránkách nováčkem. Nicméně poprvé ho máme v základní výbavové linií You a týdenní test probíhal v zimním období. I proto jsme se zaměřili na dojezd a nabíjení. K dispozici jsme měli slabší výkonovou verzi i menší baterii.
Citroën ë-C4 je na trhu od roku 2022 a používá koncernovou platformu Stellantis EMP1, na níž stojí třeba i Peugeot e-2008. Vedle klasické verze ë-C4 existuje i stylovější prodloužené oplastované provedení X, obě se dodávají i s konvenčními spalovacími motory.
Rafinovaná kombinace
Elektrická verze je k nerozeznání od klasické spalovací a vlastně to vůbec nevadí, protože i konvenční C4 je sama o sobě hodně zajímavé auto. A to hlavně díky tomu, že míchá hned několika stylů od kompaktního hatchbacku přes kupé až k SUV. A tvůrcům se kupodivu podařilo spojit atraktivní styl i s praktickou stránkou, protože interiér nabízí spoustu vnitřního místa pro cestující i zavazadla. Prostor za pátými dveřmi má objem jen 380 l a dvojité dno, přičemž spodní část lze dobře využít pro nabíjecí kabely. Atraktivní karoserie má ale jednu velkou nectnost – špatný výhled šikmo dozadu a dělené zadní okno, které mi nevyhovuje už dob první generace C4.
Relativně malá kapacita
Citroën ë-C4 má v podlaze na dnešní dobu relativně malý trakční akumulátor s celkovou kapacitou 50 kW, resp. využitelnou 46,3 kWh (v prodeji je ale již větší akumulátor s 54kWh). Výrobce slibuje dojezd 357 km podle WLTP a přesně tohle číslo se nám objevovalo po plném dobití. V základu k vozidlu dostanete palubní nabíječku AC o výkonu 11 kW, standardní DC nabíjení hlásá výkon až 100 kW. V chladném počasí jsme se nicméně nedostali na víc než 50 kW. A to i kvůli tomu, že akumulátor nemá předehřev, takže studená baterie toho moc nepovolí. Počítejte také s tím, že dobití z 20 do 80 % SOC trvá skoro stejně dlouho jako dobití z 80 % do plna.
Až 320 km
Radost z udávaného dojezdu poměrně rychle zmizí, protože číslice klesají větším tempem, než přibývají čísla na počítadle kilometrů. Hlavně v rychlostech nad 100 km/h je to opravdu fofr (to je ale problém většiny elektrických aut). To pak na jedno nabití zvládnete maximálně kolem 200 km. Pokud ale s autem jezdíte především po městě, kam patří, a naučíte se v maximální možné míře rekuperovat, i v chladnějším počasí lze pokořit 300 km, dokonce jsme si nedobrovolně kvůli špatně naplánovanému nabíjení troufli ujet dalších dvacet kilometrů. Vděčí za to i efektivnímu elektromotoru o výkonu 100 kW, který umí jezdit v průměru mezi 16 a 18 kWh/100 km. Nově je v nabídce i 115kW varianta.
Proč?
K ovládání vozu mám poznámky. Proč nemá volič jízdního režimu i pozici B pro zvýšenou rekuperaci, jako to mají Peugeoty či vozy DS? Proč je místo toho titěrné tlačítko, které když chcete zmáčknout, musíte chtě nechtě na chvíli spustit pohled z provozu? Brzdový pedál má navíc poměrně necitlivý přechod mezi rekuperací a konvenčním brzdovým okruhem. Pomalu nabíhající vyhřívání sedaček už je detail. Naopak klasické topení je velmi rychlé.
Slušná cena
Citroën ë-C4 je k dispozici ve čtyřech výbavových stupních, základní provedení You startuje na 726 167 Kč, což je jedna z nejdostupnějších cest k elektromobilu. V ceně navíc dostanete i záruku prodlouženou na pět let nebo 60 000 km.
Citroën ë-C4 100 kW You
Motor: elektrický
Max. výkon: 100 kW (136 k)/3673–10 000 min–1
Max. točivý moment: 260 Nm/300–3673 min–1
Kapacita baterie: 50 kWh
Maximální rychlost: 150 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,7 s
Převodovka: A1
Kombinovaná spotřeba: 15,2 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 17,2 kWh/100 km
Dojezd: 357 km
Pohotovostní hmotnost: 1561 kg
Celková hmotnost: 2020 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380 l
Rozměry d × š × v: 4360 × 1800 × 1525 mm
Rozvor: 2670 mm
Základní cena test. vozu: 726 167 Kč bez DPH