Letecká doprava

Lufthansa Cargo spouští s DB Schenkter první CO2 neutrální nákladní lety

Na konci roku 2020 se uskutečnil první komerční nákladní let, jehož spotřebu paliva zcela pokrylo tzv. udržitelné letecké palivo (Sustainable Aviation Fuel, SAF).

Boeing 777F společnosti Lufthansa Cargo s označením LH8406 odletěl z Frankfurtu do Šanghaje, odkud se následně do hesenské metropole vrátil. Tento první CO2 neutrální nákladní let byl uskutečněn díky spolupráci společností DB Schenker a Lufthansa Cargo, které při něm mimo jiné přepravily zboží společnosti Siemens Healthineers AG.

Přečtěte si také

Označení Sustainable Aviation Fuel (SAF) odkazuje na udržitelný, syntetický kerosin. V současné době se vyrábí hlavně z biomasy, jako například z udržitelných nebo recyklovatelných rostlinných a kuchyňských olejů. V budoucnu budou k dispozici také obnovitelná paliva, která nejsou na rostlinné bázi. Nejznámějším výrobním procesem je takzvaný koncept „power-to-liquid“ (PtL) založený na obnovitelné elektřině, vodě a CO2.

Využíváním SAF se zcela předejde emisím CO2 z letu s běžným leteckým benzínem. Během spalování v motoru se uvolňuje pouze CO2, který byl předtím odstraněn z atmosféry, například růstem rostlin. SAF je tedy první skutečnou alternativou k leteckým palivům na fosilní bázi a také klíčem ke klimaticky nezávadnému a CO2 neutrálnímu leteckému provozu.

Společnosti DB Schenker a Lufthansa Cargo se navíc účastní projektů zalesňování jako kompenzace emisí CO2 a dalších skleníkových plynů, které vznikají při výrobě biomasy, zpracování nebo přepravách SAF. Tím je zajištěno, že lety jsou z hlediska skleníkových plynů skutečně neutrální.

SAF lze přidávat do běžného leteckého petroleje jako takzvané přídavné palivo, a je proto praktické a vhodné pro každodenní použití bez nutnosti úprav letadla nebo dodavatelského řetězce. Z tohoto důvodu je do systému doplňování paliva na frankfurtském letišti přimícháváno množství SAF odpovídající požadavkům na palivo pro lety z Frankfurtu do Šanghaje a zpět. Každé letadlo, které je z tohoto systému natankováno, tak spotřebuje i malé množství SAF.

Jedná se první společný krok na cestě k odklonu od fosilních paliv v letecké přepravě, na kterém se firmy dohodly v listopadu loňského roku. Cílem spolupráce je mimo jiné pravidelná výměna informací a podpora technologií šetrných k životnímu prostředí, jako je právě SAF. Společnosti DB Schenker a Lufthansa Cargo spojily začátek svých CO2 neutrálních letů s výzvou přepravcům, poskytovatelům logistických služeb, leteckým společnostem a také politikům, aby spolupracovali na rozšiřování výroby a infrastruktury udržitelného leteckého paliva a zvýšili tak jeho dostupnost. Obě společnosti tak jdou příkladem, od léta 2021 budou v letovém řádu pravidelně realizovat CO2 neutrální letecké přepravy.

Přečtěte si také

Back to top button