Motorismus

14 elektrobusů pro Prahu dodá Škoda Transportation. Vzniknou ve spolupráci s tureckou Temsou

Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation získala zakázku na čtrnáct nových elektrobusů pro Dopravní podnik hl. m. Prahy. Hodnota zakázky včetně možných opcí dosahuje hodnoty až 207 milionů korun a jedná se o první dodávku elektrobusů, kterou bude Škoda realizovat ve spolupráci se svojí sesterskou společnosti Temsa z Turecka.

Nový elektrobus Škoda E´City pro pražský dopravník podnik, vycházející z modelu Temsa Avenue Electric, má délku 12 metrů a jeho konstrukční rychlost je 80 km/h. Jedná se o plně nízkopodlažní bezemisní bateriové vozidlo, které má na jedno nabití garantovaný dojezd více než 100 kilometrů. Nabíjecí výkon je až 150kW a nabíjení probíhá pomocí dvoupólového pantografu umístěného na vozidle a on-board galvanicky izolovaného nabíječe přímo ze sítě 600V/750V DC.

„Pro lepší srozumitelnost to znamená, že během dne, když je vůz v provozu, se pomocí pantografu dobije ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení,“ vysvětluje Zdeněk Majer, člen představenstva a Senior Viceprezident pro Obchod skupiny Škoda Transportation a člen představenstva Temsa. Tento typ dobíjení je zatím plánován na jedné z konečných stanic po dobu 15-30 minut, čímž je doplněna část celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh.

Škoda E´City vznikne ve spolupráci s tureckou Temsou. Technicky vychází z modelu AVENUE ELECTRON

„Elektrobusy vybavené tímto typem dobíjení mají v reálu delší denní dojezd a vyšší flexibilitu v nasazování na různé tratě. Vozidla se stejným technickým řešením jsme již dodali například do Českých Budějovic, Zlína nebo do slovenské Žiliny. Další škodovácké elektrobusy jsou v provozu například v Třinci, Trutnově nebo v dalším slovenském městě Šaľa,“ dodává Zdeněk Majer.

Další výhodou tohoto řešení je obecně ideální kontrola energetické bilance vozu a hlavně nízké náklady na dobíjecí infrastrukturu.

Klimatizace i vytápění jsou také řešeny čistě elektronicky a kabina řidiče je z důvodu vyšších bezpečnostních požadavků uzavřena. Samozřejmostí je prostor pro kočárek a vozíčkáře, a také místa pro osoby se sníženou schopností pohybu. Elektrobus bude vybaven moderním informačním a odbavovacím systémem včetně automatického počítání cestujících a zařízení pro nevidomé. Nebude chybět také kamerový systém pro bezpečnost cestujících.

Praha chce elektrické i vodíkové autobusy

„Nákupem prvních 14 elektrobusů naplňujeme naší strategii alternativních paliv a začínáme v DPP budovat novou flotilu nízkoemisních a bezemisních silničních vozidel, říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. V rámci této strategie chce DPP Praha vypsat další veřejné zakázky na nákup 140 hybridních autobusů, 15 kloubových trolejbusů pro linku 140 a 45 bateriových trolejbusů standardní délky pro elektrifikaci linek na levém břehu Vltavy. Příští rok chce podnik otestovat i autobus na vodíkový pohon. „Paralelně s nákupem nových elektrobusů DPP připravuje nabíjecí infrastrukturu v garáži Vršovice a na konečných zastávkách Strašnická a Želivského, kterou letos chceme dokončit, abychom na konci tohoto roku mohli první vozidlo Škoda E’City nasadit do běžného provozu v Praze,“ doplňuje Petr Witowski.

Součástí dodávky je i možná opce na technickou podporu na budoucí rozvoj dalších funkcí informačního systému a energetického managementu (jedná se např. o vzdálené sledování spotřeby vozidel nebo kontrolu nad stavem baterie), dále náhradní baterie pro výměny během plánované životnosti vozidel. Také software a hardware pro diagnostiku závad vozidel a statické nabíječky pro noční nabíjení v depu. Kompletní flotilu elektrobusů Škoda dodá dvanáct měsíců od podpisu smlouvy. Jde o první zakázku elektrobusů, na které Škoda bude spolupracovat se sesterskou společností Temsa z Turecka.


Přečtěte si také

Back to top button