Motorismus

Elektrická dodávka není jen auto s jiným motorem

Jací zákazníci si pořizují elektrické dodávky? Jakou formou se financují e-dodávky? Co bude s bateriemi a jsou čeští nástavbáři připraveni na elektrickou budoucnost? O tom, jak správně postupovat při zavádění eLCV do firmy, jsme si povídali s Františkem Mühlfeitem, Head of Sales and Marketing Mercedes-Benz Vans v České republice.

Na stuttgartskou značku jsme se neobrátili náhodou. Skoro čtvrtina v Česku registrovaných elektrických dodávek (eLCV) za letošek má totiž na přídi třícípou hvězdu. A když k tomu přidáme i osobní verze, má značka Mercedes-Benz skoro polovinu trhu. Letos mimo jiné uskutečnila dva velké fleetové obchody s firmami GLS a PPL, které se rozhodly pro model eSprinter.

Pro elektrické Sprintery se rozhodla například společnost PPL (FOTO: PPL)

Velké korporáty i malé firmy

„Kdyby mi někdo vloni řekl, že v roce 2021 předáme přes čtyřicet elektrických aut, asi bych mu nevěřil,“ přiznává František Mühlfeit na úvod našeho setkání. V krátké době je již druhé, protože jsme mu předávali trofej za vítězství modelu eSprinter v letošním ročníku ankety Czech Top Transport v kategorii Van. Jak vysvětluje, prodej elektrických vozidel je něco úplně jiného. Zákazníci si totiž často myslí, že je to stejné auto jenom s jiným motorem. Ale všechno je úplně nové. Tedy hlavně pro zákazníky, protože Mercedes-Benz představil první elektrické Vito už před cca 10 roky, čímž ale notně předběhl dobu…

„První, velkou skupinou zákazníků jsou pobočky nadnárodních firem, které mají zavádění elektrických dodávek nastavené v rámci své strategie. Druhá skupina si chce takové auto pořídit z ekologických důvodů. Často jsou to nadšenci, jež jsou většinou dobře připraveni na úskalí spojená s přechodem na elektromobilitu,“ odpovídá František Mühlfeit na dotaz, kdo si elektrické dodávky kupuje.

František Mühlfeit

Vše je třeba promyslet

Jednání se zákazníkem se liší hlavně podle počtu aut. U jednoho dvou aut totiž není třeba provádět nějaké složité analýzy. Naopak u větších fleetů už je třeba provést podrobné zkoumání. „Nejprve je třeba vytipovat a vybrat trasy vhodné pro elektrická auta,“ vysvětluje František Mühlfeit. Jak totiž přiznává, současné vozy zatím nejsou plnohodnotné pro všechny trasy.

Dalším krokem je testování a nabíjení. To lze na začátku vyřešit veřejnými stanicemi, nebo ve firmě za použití stávající sítě 380 V. U elektrických dodávek je fáze testování mnohem důležitější a trvá výrazně déle než u běžných, jelikož zákazníci nemají s novým typem pohonu dostatečné zkušenosti a před nasazením do komerčního provozu si logicky chtějí všechno důkladně vyzkoušet.

Nejčastěji na operativní leasing

V další fázi se připravují kalkulace celkových nákladů. Zákazník se obvykle zajímá o celkové náklady na jeden kilometr, aby to mohl porovnat. Pokud se zákazník rozhodne, dále se řeší financování. „Přes 80 % našich klientů volí náš operativní leasing, a to obvykle na 3 až 4 roky. Na takovou dobu vycházejí splátky ekonomicky nejlépe,“ vysvětluje František Mühlfeit. Pro zákazníka je to asi nejsnazší forma, neboť zná dopředu náklady.

Jak na nabíjení?

Jakmile se rozhodnete pro pořízení aut, je třeba začít souběžně řešit dobíjení. U jednoho či dvou aut to není takový problém, na to stačí domácí wallbox. Největší výzva je nabíjení více aut. Navíc je třeba už myslet dopředu na další rozšiřování. To už se obvykle neobejde bez spolupráce s poskytovateli elektrické energie a také provozovatelem areálu, kde firma plánuje mít dobíjecí stanice. Jak potvrzuje František Mühlfeit, tato část projektu je nejsložitější a nejdelší. „Aby bylo nabíjení co nejefektivnější a nejekonomičtější, optimalizuje se nabíjení každého vozidla zvlášť s ohledem na stav baterie, jeho vytížení, dobu nabíjení atd.“ Předpokládá se, že většina dobíjení bude v depu, nicméně je dobré řidičům umožnit i nabíjení na veřejných stanicích, hlavně na těch rychlých, protože ve výsledku to může vyjít výhodněji.

Telematika šetří práci

Velkým pomocníkem pro správu fleetu je telematika. Všechny užitkové vozy Mercedes-Benz už ji mají z výroby a je už jen na zákazníkovi, zda použije kompletní řešení od Mercedesu, nebo využije pouze některé z několika desítek sledovaných parametrů, které jsou k dispozici. „Ty si může zákazník průběžně on-line stahovat z našeho centrálního systému, použít je do svého programu pro správu fleetu a v reálném čase monitorovat celý vozový park,“ poukazuje na jednu velkou výhodu vozů Mercedes-Benz František Mühlfeit. Jedním ze sledovaných parametrů je samozřejmě i stav baterie a předpokládaný dojezd.

Nástavbáři se připravují

V současnostimá Mercedes-Benz Vans v nabídce užitkové modely eVito a eSprinter, příští rok je doplní i nový eCitan. Čeká se také na příchod eSprinteru ve verzi podvozek, který je určený pro nástavby. A jak nám potvrdil František Mühlfeit, české firmy se na to pilně připravují.

Back to top button