Motorismus

Jak se změnily palubní desky nákladních Mercedesů za šedesát let

Jak se pracoviště řidičů nákladních vozů v průběhu desetiletí mění! Kokpity a volanty jednotlivých modelů také ukazují technický pokrok, který vozidla dosáhla za celá desetiletí. Odborníci dnes ovládací panel nazývají Human Machine Interface (HMI), tedy česky rozhraní mezi člověkem a strojem. Neustálé zlepšování ergonomie, snadné používání a vytváření sítí uvnitř i vně vozidla je zde zřejmým cílem.

Lakovaná palubní deska z plechu, velký a tenký bakelitový volant, různě tvarované spínače, nemluvě o popelníku! Tak vypadaly první kokpity těžkých nákladních vozidel s krátkou kapotou, zvaných „Kutzhauber“, před více než 60 lety. Tato vozidla byla vyráběna od roku 1958 až do 90. let a díky své robustnosti jsou stále legendární. Na snímku dole je kokpit Mercedes-Benz typ 1924 z roku 1972. Z tohoto pracoviště řidič sledoval práci nezničitelného „afrického motoru“ OM355 pod krátkou kapotou.

Výsledkem snahy o funkčnost a přehlednost je přístrojová deska tzv.lehké třídy (Leichte Klasse – LK). Tohoto předchůdce nynějšího Atega vyráběl Mercedes-Benz v letech 1984 až 1998. Na snímku je pracoviště řidiče tahače Mercedes-Benz 1317, které bylo vyrobeno v roce 1989. Typické jsou hnědé tóny 80. let, skromný počet spínačů a funkční a výstražné kontrolky, umístěné v horní části kokpitu.

Významný modernizační krok představuje druhá generace vozu Mercedes-Benz Actros. Z montážní linky sjížděla v letech 2003 až 2008. Volant obsahoval airbag řidiče, ergonomie pracoviště dosáhla nové úrovně. Sedadla, volant, panel spínačů – počet prvků může být již individuálně konfigurován pro příslušného řidiče a oblast použití. Palubní deska se prakticky roztáhla kolem řidiče, takže úžasný počet ovládacích prvků byl vždy na dosah. Koncept zobrazování údajů o vozidle se také významně rozvinul s prvním digitálním centrálním displejem, který vizualizoval například výběr rychlostního stupně a práci asistenčních systémů.

Téměř úplně digitalizované pracoviště řidiče představuje tzv. Multimediální kokpit páté generace Actrosu, který byl představen v roce 2018. Klasický přístrojový panel nahrazují dvě obrazovky s vysokým rozlišením. Zobrazovací mód centrálního displeje si může řidič individuálně nastavit a díky jasné barevné grafice vidí přehledně informace o práci asistenčních systémů, jako je asistent řízení Active Drive Assist nebo prediktivní tempomat Predictive Powertrain Control. Boční, sekundární displej je dotykový a lze jej ovládat jako chytrý telefon. Tlačítka pro rychlý skok na požadovanou funkci zjednodušují ovládání. To multifunkční volant se zase vyvinul v ovládací jednotku pro řadu funkcí. Kompletně přepracované rozhraní HMI nového Actrosu zahrnuje také dva displeje systému kamerových zpětných zrcátek MirrorCam ve velkém formátu na sloupcích A. Nejenže zobrazují provoz za vámi: speciální displeje vám pomáhají předjíždět, otočné části obrazu a variabilní širokoúhlé formáty digitálních zpětných zrcátek pomohou bezpečněji zatáčet a manévrovat. Multimediální kokpit také tvoří rozhraní s vnějším světem: aplikace pomáhají řidiči při plnění jeho přepravních úkolů. Současně je kamion trvale připojen k cloudu prostřednictvím svého datového centra Truck Data Center – technického základu pro konektivitu, kterou využívají telematické systémy jako je Fleetboard a Mercedes-Benz Uptime.

Přečtěte si také

Back to top button